چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 75720
سلامت نیوز : دبیر انجمن متخصصان پوست ایران به شایع‌ترین بیماری‌های پوستی مردان اشاره کرد و گفت: «طاسی و سرطان پوست شایع‌ترین بیماری در بین مردان است.»

دکتر محمد گلشنی، دبیر انجمن متخصصان پوست ایران در گفت‌وگو با سینانیوز در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های پوستی مردان گفت: «پسوریازیس بیماری است که هم در آقایان و هم در خانم‌ها شایع است به طوری که ۱ درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری معمولا با برجستگی‌های پلاکی مانند قرمز بوده و در ناحیه آرنج‌ها، کف سر و گاهی اوقات کف دست و پا خود را نشان می‌دهد و به ندرت نیز ممکن است کل بدن انسان را فرا بگیرد.»

به گفته وی، علت بروز این بیماری به دلیل تکثیر بیش از حد سلول‌های خارجی پوستی است که البته از نوع سرطانی نیست و خوش خیم است.

دکتر گلشنی ادامه داد: «بیماری دیگری که در آقایان و خانم‌ها به یک میزان شیوع دارد ویتیلیگو یا لک و پیس است. حدود نیم درصد از افراد جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند که معمولا با سفید شدن پوست در برخی از نقاط بدن خود را نشان می‌دهد. این بیماری جزء بیماری‌های دستگاه ایمنی بدن است به نحوی که دستگاه ایمنی بدن سلول‌های رنگ ساز پوست را مورد تهاجم قرار داده و آن‌ها را از بین می‌برد.»

وی افزود: «در کل برای درمان این بیماری‌ها می‌توان از نرم کننده، کرم ضد آفتاب و داروهای تخصصی با مراجعه به متخصص مربوطه استفاده کرد. همچنین در مورد هر دو بیماری نیزاشعه درمانی کاربرد دارد.»

طاسی، عمده‌ترین بیماری که مردان از آن رنج می‌برند
دبیر انجمن متخصصان پوست ایران به طاسی که آقایان از آن رنج می‌بردند اشاره کرد و گفت: «طاسی مردانه در سنین مختلف فرق می‌کند. در دهه سوم زندگی بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد مردان دچار طاسی می‌شوند. همچنین با افزایش سن به خصوص از ۶۰ سالگی به بالا یا دهه هفتم زندگی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آقایان مقداری از طاسی مردانه را دچار می‌شوند که دلیل اصلی آن عوامل ژنتیک و ارثی است و در درجه دوم هورمون‌های مردانه نیز عاملی بر بروز طاسی است.»

به گفته وی، محلول ماینوکسیدیل، درمان دارویی به شرط تجویز پزشک برای درمان طاسی سر می‌تواند موثر باشد همچنین جراحی کاشت مو نیز خوشبختانه در ایران بر اساس جدید‌ترین یافته‌های علمی جهان در کشور به خوبی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: «در نواحی از پوست سر که موی ترمینال (تیره و زخیم) از بین رفته است و کرکی (نازک و ظریف) شده درمان دارویی چندان موثر نیست و در این صورت بهترین راه حل کاشت مو است که معمولا در افراد بالای ۲۵ سال می‌توان این کار را انجام داد.»

دکتر گلشنی افزود: «همچنین بیماری دیگری که بین مردان شایع است زگیل‌های تناسلی است که در سالهای اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است. این بیماری درمان دارویی نداشته و با وسایلی مثل لیزر و یا سیستم انجماد درمان می‌شود.

شیوه سرطان پوست در مردان بیش از خانم‌ها است
دبیر انجمن متخصصان پوست ایران در پایان به بیماری سرطان پوست که در آقایان بیشتر از خانم‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: «آقایان از آنجایی که بیشتر در معرض نور آفتاب هستند بیشتر دچار سرطان پوست و پیری زودس می‌شوند. همچنین سرطان خال یا ملانوما نیز در بین آقایان بیشتر است که خوشبختانه در ایران به دلیل نوع پوشش کمتر مشاهده می‌شود و از همه مهم‌تر سبزه بودن پوست ایرانی‌ها نیز مانع شیوع این بیماری می‌شود چرا که پوست سبزه در مقابل آفتاب مقاوم‌تر است. ولی با این حال استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به همه افراد توصیه می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha