سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو کشور با اشاره به پایان پهن کردن فرش قرمز و دادن تسهیلات برای ورود داروهای خارجی به کشور گفت: متاسفانه پس از گذشت ۳ ماه از سال هنوز نیمی از ارز مبادله‌ای ارز دارو و تجهیزات پزشکی پرداخته نشده است.

دکتر عباس حاجی آخوندی در گفت و گو با تسنیم، در تشرح آخرین وضعیت تخصیص ارز دارو و تجهیزات در طی سه ماه اخیر سال جاری اظهار داشت: تاکنون ارز مبادله‌ای تخصیص یافته به دارو و تجهیزات بیش از 600 میلیون دلار بوده است ولی کمتر از 300 میلیون دلار آن اجرایی و عملیاتی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که معنای اینکه در حدود 300 میلیون دلار ارز مبادله‌ای اجرایی و عملیاتی شده است، چیست؟ افزود: این به این معنا است که بانک در حدود 600 میلیون دلار برای ارز مبادله ای دارو و تجهیزات تخصیص داده است ولی اگر بخواهد کارهای ریالی آن انجام شود و بانک عامل اقدامات لازم را انجام دهد که شامل کارهای فنی است به آن اجرایی و عملیاتی شدن ارز می‌گویند که بسیاری از مواقع در این مرحله دچار مشکل و دردسر می‌شویم.

دکتر حاجی آخوندی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز مبادله ای شما همان 2450 تومان است، بیان داشت: ارز مبادله ای که برای دارو و تجهیزات اختصاص می‌یابد همان ارز مبادله‌ای است که به همه ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که با توجه به مسئولیت شما در این سازمان تاکنون چه مقدار توانسته‌اید فضای نابسامان دارو و تجهیزات را کنترل کنید و آیا بازار در رصد شما قرار دارد، تصریح کرد: بله، ما که رصد می‌کنیم و بازار دارو و تجهیزات پزشکی قابل کنترل است به هر حال ما با یک قشر تحصیل کرده سر و کار داریم که اگر نگوییم برترین قشر هستند ولی به هر حال از بهترین قشر دانشگاهی به حساب می‌آیند که در بهترین مراکز کشور تربیت شده‌اند و دارای رتبه کاری هستند که می‌توان مقولات مختلف را با آنها مطرح کرد.

وی ادامه داد: به هر حال هر جایی که بخواهیم خودشان کارهایشان را انجام دهند باعث اشتباه و اختلال خواهد شد ولی در حال حاضر گفتمان ما مشارکت مدیریتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است و هر روز ما در زمینه‌های پخش،‌ امور داروخانه‌ها و تولید کنندگان دارو در حال صحبت کردن هستیم و نظرات آنها را نیز دریافت می‌کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را کسب کنیم و بنده احساس می‌کنم کنترل وضعیت دارو و مدیریت کمبودها در وضع خوبی خواهیم رسید البته هنوز به مرحله رضایت بخش نرسیده‌ایم.

دکتر حاجی آخوندی ادامه داد: این مسئله من را آزار می‌دهد در شرایطی که کشور ما در وضعیت پدافند غیرعاملی نیازهای دارد نباید 2 تا 3 ماه دارو ذخیره داشته باشیم بلکه باید حداقل 9 ماه دارو ذخیره کرده باشیم و من به مدیران بخش سازمان غذا و دارو و هم به مدیران صنعت و همکاران ما در حوزه‌های خصوصی و دولتی که در تامین دارو از جمله واردات و مواد اولیه و حتی داروخانه‌ها فعال هستند اعلام کرده‌ام که داشتن دارو برای سه ماه یا پنج ماه برای ما عقب افتادگی است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟ گفت: پیشنهاد من بر این است که تمام منظومه دارو و نیروهای حاکمیتی و آن بخشی از مردم به خصوص خیرین اگر علاقه مند هستند در این  زمینه کمک کنند تا بتوانیم برای 9 ماه به جلو تدارک و تامین دارو و مواد اولیه داشته باشیم زیرا دارو به عنوان ذخیره‌های استراتژیکی کشور به حساب بیاید که برای کشور اطمینان بخش خواهد بود.

دکتر حاجی آخوندی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه مقدار دارو در کشور ذخیره شده است، بیان داشت: بعضی از داروها در حدود 3 -4 ماه ذخیره داریم ولی میانگین ذخیره ما بیش از 2 ماه به جلو نیست و در بعضی از فرآورده‌های دارویی حتی در حد مرز هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر در کشور برخی داروهای خارجی نایاب و در نهایت بسیار گران شده است و برای این مسئله چه تدابیری اندیشیده‌اید، گفت: به هر حال ورود دارو به کشور با قوانین انجام می‌شود و این قوانین تا به حال آنطور که ما نگاه کرده‌ایم به نفع واردات دارو بود و فرش قرمز و مخملی با تسهیلات برای توسعه کالاهای خارجی در بازارهای داخلی داشتیم ولی متاسفانه در حوزه صنعت و تولیدات داخلی تضعیفانه عمل کرده بودیم و این مقوله را بی‌ارزش کرده بودیم. مثلاً اگر صنعت ما حضور هم داشت فقط 5 قرص می‌ساخت و در افکار عمومی نیز این اثر منفی بر جای می‌گذاشت که مثلا اگر یک قرص ورقی 200 تومان است یا شربتی ارزان است برای مردم سوال پیش می‌آمد که این داروها کیفیت ندارند.

وی ادامه داد: بیشتر از این سوال‌ها، این مسئله مطرح می‌شد مبنی بر اینکه برای صنعت داروسازی کشور ایجاد بی‌اعتباری صورت می‌پذیرد و ما نمی‌توانستیم از این صنعت انتظار کیفیت داشته باشیم لذا باید به صنعت داخل اعتماد و تقویت کنیم و از آن مواظبت کرده و در نهایت با حمایت بتوانیم کاری کنیم که این صنعت پرو بال بگیرد.

دکتر حاجی آخوندی تصریح کرد: 95 درصد بار حجمی صنعت دارو بر دوش صنعت داخلی است ولی این صنعت ارزش ریالی 65 تا 60 درصد دارد و واقعا ظلم بزرگی به تولیدات داخلی است در حالی که باید از تولیدات ایرانی دفاع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با این حال به داروهای خارجی نیز احترام می‌گذاریم و تعاملات دارویی نیز برقرار باشد.زیرا همانطور که مطرح می‌شود در حال حاضر بزرگترین وارد کننده دارو در دنیا در طی پنج سال اخیر آمریکا بوده است و با توجه به اینکه نظام دارویی این کشور مشکل نیز دارد ولی یک نظام دارویی به حساب می آید که جزو 2 - 3 کشور اول دنیا است. یعنی می‌خواهم بگویم که این کشور با توجه به اینکه در حوزه دارویی مشکل دارد ولی رتبه‌های نخست دارویی دنیا را به خود اختصاص داده استو ما باید در تعاملات دارویی موازین خاص خود را داشته باشیم ولی این نباشد که در زمینه داروها و فرآورده‌های خارجی بدون هیچ برنامه‌ای اقدام کنیم و تولید داخلی تحت حمایت قرار نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha