سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو با تأیید اختلاف نظر دادستانی و ستادمبارزه با موادمخدر برای تأمین ماده اولیه شربت تریاک گفت:برای رفع این مشکل به هر دو نهاد چندین بار نامه نوشتیم و آنها هم یک محموله تحویل داده‌اند.

عباس حاجی‌آخوندی در گفت‌وگو با فارس، گفت: در حال حاضر در زمینه شربت تریاک و متادون کمبودی وجود ندارد مگر آنکه برخی افراد بخواهند در جاهایی که غیرمجاز است این داروها را به فروش برسانند.

وی ادامه داد: اختلاف‌نظر میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و دادستانی در تأمین ماده اولیه شربت تریاک وجود دارد و باعث این کمبودها شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به همین منظور دو نامه به وزیر کشور نوشته‌ایم و دو نامه نیز به قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم تا هر چه زودتر کمبودهای موجود را برطرف کنند.

حاجی آخوندی گفت: به همین منظور هفته گذشته یک محموله ماده اولیه داروی شربت تریاک و متادون در حدی که بتوانیم کار را بگردانیم به ما داده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: به سرعت این محموله به کارخانه تولید دارو تحویل داده‌ شده است اما با وجود این کمک، هنوز اختلاف بین دو دستگاه سر جای خود باقیمانده است.

وی افزود: باید پول لازم این مواد تأمین شود و این میزان هر قدر که نیاز هست به ما اعلام کنند تا ما به آنها بدهیم.

در هفته‌های گذشته شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه شربت تریاک اعلام کردند عدم تولید این شربت، ظرف یک سال گذشته دلیل کمبود این دارو بوده است. به همین دلیل وزارت بهداشت اعلام کرد، مراکز ترک اعتیاد تا بازگشت مجدد این دارو از متادون و بوپرنورفین برای برخی معتادان استفاده کنند.

این در حالی است که به گفته مسئولان، هم ‌اکنون ذخایر تولید ماده اولیه شربت تریاک رو به اتمام است و این دارو از سوی بسیاری از معتادان بهترین روش برای درمان اعلام شده است.

در کنار کمبود این دارو همچنین شایعاتی مبنی بر نقش پلیس در کمبود شربت تریاک مطرح شد که البته فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد، طبق قانون تنها انبارداری مواد مکشوفه در اختیار ناجا قرار دارد و این مسئله که این مواد به کجا داده می‌شود وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است و بر اساس دستور قاضی یا تصمیم ستاد مبارزه با مواد مخدر این مواد تحویل کارخانجات تولیدی یا امحا می‌شود.

با این وجود به نظر می‌رسد علت کمبود شربت تریاک و متادون دلایل پشت پرده دیگری داشته باشد.اختلاف بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و دادستانی یکی از همین دلایل است.تریاکی که از دادستانی به کارخانه مواد اولیه دارویی کشور داده می‌شد با تأخیر و مشکل مواجه شده است و تا زمانی که تأمین نشود این داروها تولید نخواهند شد و دانشگاه‌ها همچنان با چالش دست و پنجه نرم می‌کنند.

جالب آنکه این داروها به صورت قاچاق در بازار آزاد وجود دارد آن هم با قیمت 45 برابر قیمت فعلی، در نتیجه مراکز درمان اعتیاد مجبور شده‌اند ،درمان معتادان را به تأخیر بیندازند یا مدام روشهای درمانی را تغییر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha