سلامت نیوز : متخصص ارتوپدی گفت: استفاده از کله‌پاچه و پای مرغ برای زود جوش خوردن شکستگی‌ها و آسیب‌های استخوانی باور غلطی است چرا که هیچ مدرک علمی و شواهد عینی بعد از استفاده از این مواد در بهبود آرتروز و شکستگی‌ها دیده نشده است.

خلیل‌علیزاده در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: تغذیه مقطعی در آرتروز نقش چندانی ندارد؛ البته تغذیه طولانی مدت می‌تواند تأثیرگذار باشد.

متخصص ارتوپدی گفت: تغذیه اصلی غضروف مفصلی، از پروتئین است؛ پس اگر فردی در طولانی‌مدت مقدار کمی پروتئین دریافت کند. غضروف مفصلی‌اش دچار کمبود و تحلیل می‌شود و در نهایت دچار آسیب در ناحیه مفاصل می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بحث تغذیه در آرترور در افرادی کاربرد دارد که دچار گرسنگی و سوء تغذیه‌های طولانی‌مدت هستند و تغذیه در کوتاه مدت نقش چندانی ندارد.

وی افزود: استفاده از کله‌پاچه و پای مرغ برای زود جوش خوردن شکستگی‌ها و آسیبهای استخوانی باور غلطی است چرا که هیچ مدرک علمی و شواهد عینی در بهبود آرتروز و شکستگی ها دیده نشده است.

متخصص ارتوپدی، استفاده از داروهایی مثل گلوکوزامین را شایع دانست و افزود: خیلی از خانمهای میانسال از این دارو استفاده می‌کنند که مصرف آن به صورت مصرف سه ساله و به میزان هزار میلی‌گرم ـ یک عدد قرص ـ در روز است. البته داروسازان عنوان می‌کنند، مصرف این دارو، پیشرفت آرتروز را کُند می‌کند و جلوی ساییدگی بیشتر را می‌گیرد که البته تأثیر علمی این دارو نیز مورد تردید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha