چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 75730

سلامت نیوز : خانواده زنی که بر اثر ایست قلبی در هنگام عمل جراحی در مرکز ... جان خود را از دست داده بود از این بیمارستان شکایت کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پسر متوفی گفت: 6 ماه پیش درست شب عاشورا فشار خون مادرم بالا رفت و به مرکز ... مراجعه کردیم. بعد از آنژیو -بدون تشکیل شورای آنژیوپلاسی و جلسه توجیهی مرسوم با خانواده بیمار- پرستار به ما گفت که باید عمل قلب باز برای مادرم انجام شود.

وی ادامه داد: ما حتی پزشک معالج مادرم را هم ندیدیم؛ تا اینکه من از نگهبانی اسم پزشک را پرسیدم. بعد آن هم منتظر پزشک ماندم و از او پرسیدم که چرا باید مادرم عمل قلب کند؟ که دکتر «م» در پاسخ به من گفت: هیچ موردی نیست از 100 درصد 97 درصد احتمال دارد که بعد از عمل قلب باز و بعد از یک هفته مادر شما راه برود و 3 درصد امکان دارد که اتفاق خاصی بیفتد.

پسر متوفی ادامه داد: مادرم دیابت داشت، وزنش زیاد بود و در این یک سال گذشته نیز به خاطر فوت برادرم فشار خون و بیماری اعصاب گرفته بود. به هرحال تحت تأثیر صحبت‌هایی که می‌کردند مبنی بر اینکه اگر مادرت از تخت پایین بیاید سکته می‌کند و احساس ترسی که در من قوت گرفته بود و با وجود عدم رضایت مادرم که می‌گفت نیازی به عمل ندارم رضایت به عمل قلب باز دادیم.

وی گفت: از حسابداری پرسیدم هزینه عمل جراحی را حدود 4، 5 میلیون تومان برآورد کردند 10 میلیون تومان قرض گرفتم تا بتوانم خرج دارو و درمان مادرم را بپردازم. 

شاکی با بیان این مطلب که این بیمارستان حتی واحد مددکاری هم ندارد ادامه داد: در این 6-7 ماه 20 میلیون تومان هزینه دارو پرداختم. مادرم زیر عمل قلب باز سکته مغزی کرد. حدوداً 24 تا 25 روز در کما بود و هوشیاری نداشت، از ما رضایت گرفتند تا عمل تراکتوسکومی را انجام دهند و تراک داخل ریه بگذارند.

چرا که پزشکان می‌گفتند بعد از عمل قلب باز، اگر بیمار حرکت نکند ریه‌اش دچار آب می‌شود، این عمل را انجام دادند و مادرم دوباره برگشت و به هوش آمد و از حالت کما خارج شد. بعد از آن تا یک ماه راه می‌رفت، خوب بود.

پسر متوفی گفت: پزشکان دوباره عنوان کردند چون وزن مادرتان بالاست باید آب ریه را بکشیم، گفتم از اول که دیده بودید وزنش زیاد است پس چرا عمل کردید. این بار به قول خودشان از روش تب یا همان سوزن در پشت کمر برای کشیدن آب ریه استفاده کردند، یکی دو سری موفق بود و یکی دو سری نیز ناموفق؛ دکتر «د»که پای نسخه‌ها مهر فوق تخصص جراحی تراکس را می‌زد ما را به شرکت «ر» ارجاع می‌داد و ما هربار برای خریدن تراک 700 هزار تومان هزینه می‌کردیم اما حالا فهمیده‌ایم که این پزشک این تخصص را هم ندارد.

پسر متوفی ادامه داد: چند پرستارها به من گفتند که بافت ریه مادرت را پاره کرده‌اند البته مدرکی برای اثبات این حرف ندارم اما وضعیت مادرم طوری شده بود که باد کرده بود و حتی کلیه‌هایش را دیالیز می‌کردند. 4-5 دفعه نیز عمل تراکتوسکومی را انجام دادند، 3 دفعه قبل از عید، که هر بار تراک درمی آمد چرا که این پزشک چون تخصص نداشت نمی‌توانست سایز تراک را تشخیص بدهد.

وی ادامه داد:  آخرین بار (فروردین‌) عمل تراک را انجام دادند و 10 دقیقه بعد از عمل، تراک درآمد. مادرم با شوک برگشت. بعد از این عمل آن پزشک به مسافرت خارج از کشور رفت و دو ماه برنگشت و مادرم با لوله‌ای که فقط دو هفته تاریخ مصرف داشت 2 ماه را سپری کرد که در نتیجه آن نای او گشاد و زخم شد. 

شاکی افزود: 2 هفته پیش تراک شل شد و هوا از کنار تراک داخل ریه و شکم مادرم شد ،البته این اواخر هم یک لوله داخل شکمی به نام پیچ برای او کار گذاشتند که برای غذا بود که برای مادر من کاربردی نداشت چرا که او برای عمل تراستومی 20 روز ناشتا بود.

این پسر ادامه داد: عمل‌های پی‌در‌پی مادرم او را از بین برد، مادرم ایست قلبی کرد، 3 روز در کما بود و بدون اجازه‌ ما دستگاه‌ها را از او جدا کردند؛ این عمل آخری که برای گذاشتن دوباره تراک بود بدون رضایت مجدد من انجام شد و از همان رضایت نامه اولیه برای گذاشتن تراک استفاده کرده بودند.

پسر متوفی اضافه کرد: متأسفانه مادرم زیر عمل دچار ایست قلبی شد و حتی پزشکان موفق به گذاشتن تراک نشدند، بعد از عمل هم لوله گذاشتند و مادرم به کما رفت، تا یک روز قبل از مرگش قیافتاً سالم بود، ضربان قلبش بین 80 تا 90 و اکسیژن خونش بین 96 تا 100 بود و ضربان قلب نرمالی داشت، اما دیروز که مراجعه کردم مادرم داغ و کبود بود، ضربانش زیر 40 . دستگاه‌ها را جدا کردند و گفتند مادرت مرده است؛ این هفته آخری چندبار عنوان کرده بودم که شکایت می‌کنم و بیمارستان هم وقتی این روند را دید دیگر کاری نکرد و سعی کرد با مرگ قانونی اوضاع را قانونی جلوه دهد.

شاکی ادامه داد: حسابداری 26 میلیون تومان دوباره هزینه بیمارستان برایم در نظر گرفته، شخصاً به دفتر وزیر مراجعه کردم ، وزیر دستور داده با هم کنار بیایید، بیمارستان هم می‌گوید شاید 3 تا 4 میلیون تومان تخفیف بدهد، حالا شما بگویید من دانشجو چه باید انجام دهم، البته هزینه‌های قلب باز و هزینه‌های داروهای قبلی را هم پرداخته‌ام.

شاکی افزود: مادرم را با یک فشار خون ساده به این مرکز بردیم و بعد از عمل‌های پی‌درپی و بعد از 6 ماه جنازه او را به من تحویل دادند.

تلاش خبرنگار فارس بعد از حدود یک هفته برای صبحت با پزشک معالج، رئیس بیمارستان و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بی ثمر بود، هیچکدام پاسخی ندارند و فقط معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی برای روز 30 خرداد وقت مصاحبه داد و سرانجام فقط موفق شدیم با مدیر بیمارستان صحبت کنیم.

علیرضا ح، مدیر بیمارستان درباره این موضوع به خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: روال کار بیمارستان این است که وقتی یک بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند بیمارستان وظایف خود را در قبال بیمار انجام می‌دهد. حال اگر مشکلی پیش بیاید و بستگان ادعا داشته باشند که بیمارستان در امر رسیدگی به بیمارشان کوتاهی کرده است این ادعا باید به پزشکی قانونی ارجاع داده شود تا این مرجع با کار تخصصی خود به این موضوع رسیدگی کند و بررسی کند که موضوع چیست.

مدیر بیمارستان ادامه داد: این یک کار تخصصی است که نه کار من و نه کار هیچ کس دیگری نیست. چرا که اگر شکایت و ادعایی باشد پزشک قانونی پرونده بیمار را بررسی می‌کند و از پزشک معالج بیمار که مسئول بیمار است توضیح می‌خواهد.

حاجی قاسمی افزود: ممکن است چیزی که به نظر بستگان بیمار بیاید صحیح باشد یا نباشد اما به هر حال چیزی را که ادعا می‌کند فقط یک مرجع دارای صلاحیت می‌تواند بررسی کند.

مدیر بیمارستان ادامه داد: روزانه چند صد نفر در بیمارستان بستری یا ترخیص می‌شوند و این خبری نیست که خبرگزاری در خبرش بیاورد.

نکته :

فارس هیچ قضاوتی درباره صحت ادعای فرد شاکی نمی‌کند و تا زمانی که مراجع ذی صلاح اعلام نظر نکنند، قصور ثابت شده‌ای متوجه بیمارستان و پزشکان معالج نیست. با این حال آماده انتشار هر گونه پاسخ از مسئولان بیمارستان یا دانشگاه علوم پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha