میلیون ها کودک برای حمایت از خانواده های خود کار می کنند، اما کار این کودکان زمانی که در سنین بسیار پایین هستند و باید در مدرسه درس بخوانند غیرقابل قبول است. بعلاوه بسیاری از این کودکان کارهایی انجام میدهند که مناسب سن افراد زیر 18 سال نیست. در بدترین اشکال کار کودک، جسم و سلامت کودکان در معرض خطر قرار می گیرد، رشد آنها به تاخیر می افتد و مورد بهره کشی قرار می گیرند.

سلامت نیوز : امروز به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک، یونیسف توجه جهانیان را به میلیون ها کودکی که در سراسر جهان مورد بهره کشی قرار گرفته اند و یا مجبور به انجام کارهای خطرناکی شده اند که به قیمت سلامت، آموزش، رفاه و رشد آنها تمام می شود جلب می کند. 

به گزارش سلامت نیوز ، این سازمان  به گفته این سازمان، میلیون ها کودک برای حمایت از خانواده های خود کار می کنند، اما کار این کودکان زمانی که در سنین بسیار پایین هستند و باید در مدرسه درس بخوانند غیرقابل قبول است. بعلاوه بسیاری از این کودکان کارهایی انجام میدهند که مناسب سن  افراد زیر 18 سال نیست. در بدترین اشکال کار کودک، جسم و سلامت کودکان در معرض خطر قرار می گیرد، رشد آنها به تاخیر می افتد و مورد بهره کشی قرار می گیرند.

سوزان بیسل، مدیر کل بخش حمایت از کودک یونیسف گفت: ما می دانیم که بسیاری از کودکان برای حمایت از خانواده های خود کار می کنند. اما کار کودکان در شرایطی که مجبور به انجام کارهای خطرناک هستند، به اجبار به مدرسه نمی روند، در معرض خطر قرار می گیرند و سلامتی خود را از دست میدهند، به هیچ وجه قابل قبول نیست. باید اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد و اولین قدم باید پیشگیری از کار کودک باشد.

یونیسف تخمین می زند که حدود 150 میلیون کودک 5 تا 14 سال، یا تقریبا یک کودک از هر شش کودک در این گروه سنی کار می کنند. بر طبق آخرین آمار سازمان جهانی کار، 4/7 میلیون کودک در این گروه سنی درگیر انجام کارهای خانگی هستند که تعداد بسیاری از آنها دختر هستند.

کارگرانی که کارهای خانگی انجام میدهند به دلایل مختلفی از جمله تبعیض، عدم بهره مندی از قانون کار، جدا بودن از دیگران و پنهان بودن کار خانگی، بیش از همه مورد بهره کشی و آزار قرار می گیرند. در این میان، کودکان به دلیل سن کم و عدم آگاهی از حقوق خود، جدایی از خانواده و وابستگی به کارفرما  بیش از دیگر کارگران در معرض خطر قرار دارند. اگرچه همه کودکان کارگری که به انجام کارهای خانگی مشغول هستند، مورد آزار و بهره کشی قرار نمی گیرند با این حال این کارگران خردسال در برابر قاچاق انسان، کار اجباری و بدترین اشکال کار کودک بسیار آسیب پذیر هستند. به همین دلیل امروزه، کار خانگی کودک یکی از شایع ترین و به نوع خود استثمارگرایانه ترین اشکال کار کودک در جهان محسوب می شود.

در برخی از کشورها، کارهایی نوآورانه برای پایان دادن به کار کودک با موفقیت  انجام شده است. به عنوان مثال در شهر گوجارات هند، یونیسف با شرکت لوازم منزل ایکیا برای ایجاد شبکه ارتباطی دختران نوجوان مشارکت می کند و به این نوجوانان در زمینه موضوعاتی مربوط به نقض حقوق کودکان از جمله کار کودک و ازدواج کودکان آموزش هایی داده می شود. این شبکه در 3450روستای شهر گوجارات با حدود 35000 عضو که به ترویج حقوق کودکان کار مشغول هستند تشکیل شده است. اعضای این شبکه به شناسایی کودکانی که در مزارع پنبه کار می کنند می پردازند و والدین آنها را تشویق می کنند تا این کودکان را به مدرسه بفرستند. از طریق این شبکه، 61827 کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند که 20000 نفر از آنها دوباره به مدرسه بازگشته اند.

 

به گفته یونیسف بادوام ترین اقدامات باید توسط دولت ها انجام پذیرد. یونیسف از کنوانسیون 189 کارگران خانگی سازمان جهانی کار که در سال 2011 به تصویب رسید حمایت می کند. گروه هدف این کنوانسیون، به خصوص زنان و دخترانی هستند که به انجام کارهای خانگی مشغولند. یونیسف همچنین به کشورهای اروگوئه، فیلیپین و موریتانی بعنوان اولین کشورهای تصویب کننده این کنوانسیون تبریک می گوید. بیست کشور دیگر نیز در حال انجام گفتگوهای داخلی در زمینه کار خانگی و روند تصویب کنوانسیون سازمان جهانی کار هستند.

یونیسف در کشورهای مختلف به تدوین و اجرای برنامه های جامع در زمینه کار کودک کمک می کند که در آنها به مواردی از جمله چارچوب های حقوقی و سیاستگذاری تا افزایش ظرفیت دولت ها، ترویج تغییر مثبت دیدگاه اجتماعی و به چالش کشیدن هنجارهای فرهنگی که کار کودک را تایید می کنند، پرداخته می شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha