نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی با بیان اینکه:«اولویت هر دولتی باید از بین بردن مشکلات دارویی باشد.» تاکید کرد:« مشکلات دارویی در حال حاضر در کشور ما یک مشکل اقتصادی و با نگاهی عمیق تر مشکلی سیاسی است احتیاج است یک دولتی بر سر کار آید که بتواند این مشکلات را برطرف کند.»

اولویت هر دولتی باید از بین بردن مشکلات دارویی باشد
سلامت نیوز: نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی با بیان اینکه:«اولویت هر دولتی باید از بین بردن مشکلات دارویی باشد.» تاکید کرد:« مشکلات دارویی در حال حاضر در کشور ما یک مشکل اقتصادی و با نگاهی عمیق تر مشکلی سیاسی است احتیاج است یک دولتی بر سر کار آید که بتواند این مشکلات را برطرف کند.»

دکتر رضا ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در پاسخ به این سئوال که در برنامه ای اعلام کردید "دولت و مجلس باید اراده سیاسی قوی برای سلامت داشته باشند" منظور شما چیست؟ گفت:« اگر دولتی بر سر کار آید که نتواند مشکلات اقتصادی و سیاسی و روابط بین الملل ما را برای حل مشکلات بوجود آمده در حوزه سلامت درست کند این مشکلات حل ناشدنی باقی خواهد ماند.»

وی ادامه داد:« ما مشکلات دارویی به معنای اینکه نتوانیم در کشور دارو تولید کنیم نداریم. ما بهترین کارخانه ها را داریم و یک زیرساخت عظیمی در صنعت داروسازی داریم. مشکلات دارویی در حال حاضر در کشور ما یک مشکل اقتصادی و با نگاهی عمیق تر مشکلی سیاسی است چرا که بانک مرکزی حتی با ارز معمولی نمی تواند گشایش اعتبار کند و تحریم هایی وجود دارد.»

نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی ادامه داد:« این بخشی از مشکلاتی که ما در دارو و بسیاری از مسائل دیگر داریم بیشتر ناشی از مشکلات اقتصادی، سیاسی و تحریم ها است که احتیاج است یک دولتی بر سر کار آید که بتواند مشکلات سیاسی و اقتصادی را برطرف کند تا برای دارو گشایش اعتبار شود و بتوانیم مواد اولیه دارویی را به کشور وارد کنیم و دارو را در داخل کشور تولید کنیم.»

وی خاطرنشان کرد:« مشکلات دارویی باید کاهش پیدا کند تا روز به روز وضعیت بدتر نشود. باید به وضعیت دارویی سر و سامان دهیم و اولویت هر دولتی باید از بین بردن مشکلات دارویی باشد اگر دولتی بر سر کار آید که نتواند مشکلات اقتصادی و سیاسی و روابط بین الملل ما را برای حل مشکلات بوجود آمده در حوزه سلامت درست کند این مشکلات حل ناشدنی باقی خواهد ماند.»

دکتر ملک زاده گفت:« نکته اصلی در حوزه سلامت این است که در حال حاضر یک زیرساخت نسبتا خوبی در حوزه سلامت کشورمان داریم و به اندازه کافی شبکه های بهداشتی و درمانی و بیمارستان، پایگاه های بهداشتی، درمانگاه داریم. اکنون نزدیک به 120 هزار تخت بیمارستانی داریم و از تجهیزات پزشکی خوبی برخورداریم و از آن مهمتر پزشکان بسیار خوبی داریم که از کشورهای اطراف برای معالجه به کشور ما مراجعه می کنند.»

وی ادامه داد:« مهم است این است که این مجموعه امکانات طوری به کار گرفته شود که مردم با آن احساس آرامش کنند. باید یک سهم کافی در حد مقدورات مملکت برای سلامت مردم از بودجه کل کشور در نظر بگیریم چرا که این بودجه اکنون کم است.»

نماینده حسن روحانی در مورد بیمه ها تاکید کرد:« باید یک نظام کارآمد بیمه ای داشته باشیم. ما انواع بیمه ها را داریم اما همیشه چنین است که دفترچه ها اعتبار ندارد و ضعیف است. کلید حل این مشکل واقعی کردن سرانه ها و نیز واقعی کردن تعرفه ها است تا دفترچه های بیمه با ارزش شوند. »

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری ها گفت:« در بخش پیشگیری از بیماری ها در کشورمان باید فعال باشیم. بخش عمده ای از بیماری ها، بیماری های خاموشی هستند مثل فشارخون، چربی بالا و دیابت و ... که معمولا از سنین 30، 35 سالگی شروع می شوند و  مهمترین علل مرگ و میر و بیماری در کشور ما محسوب می شوند که واقعا قابل پیشگیری اند. باید سیستم پیشگیری از بیماری های مزمن در بالغین را که تا حدودی طراحی آن شروع شده است را قوی تر کنیم و آن را اجرایی کنیم.»

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکید کرد:« باید در بخش آموزش پزشکی تحولی ایجاد کنیم که پزشکان ما بخصوص پزشکان جوان تر و پزشکان خانواده به جای اینکه منتظر مردم باشند که به دلیل ابتلا به بیماری برای درمان به آنها مراجعه کنند، تلاش کنند افراد سالم بیمار نشوند. این کار با برنامه های پیشگیری و غربالگری می تواند در غالب طرح پزشک خانواده به اجرا درآید.»

وی درباره برنامه پزشک خانواده گفت:« باید در پزشک خانواده یک نظام ارجاع داشته باشیم اما این کار را باید با کمک اطباء و نظام پزشکی انجام دهیم که می توانند در کنار دولت بیایند و این کار را انجام دهند در حالی که با اجرای برنامه پزشک خانواده به شکل فعلی یک جور تقابل بین پزشکان و وزارت بهداشت ایجاد شده است.»

نماینده سلامت حسن روحانی افزود:« در اکثر کشورهای دنیا پزشکان به صورت داوطلبانه در برنامه پزشک خانواده اعلام همکاری می کنند و یا این کار از سوی نظام پزشکی آنها انجام می شود. باید طراحی کارآمدتری را برای پزشک خانواده ایجاد کنیم و چاره ای نداریم جز اینکه یک نظام ارجاع داشته باشیم که با یک پزشک خانواده برای هر ایرانی شروع شود.»



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha