پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 75746

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران در تازه‌ترین واكنش خود به وضعیت آلوده كلانشهر 12 میلیون نفری تهران از بی‌توجهی دولت به آلودگی مرگبار در تهران سخن گفته و نسبت به عدم وجود متولی مشخص برای كاهش آلودگی هوا و ترافیك در پایتخت گله كرده است. ا

برگشت چندباره دستورالعمل از دفتر رئیس‌جمهور
سلامت نیوز : سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران در تازه‌ترین واكنش خود به وضعیت آلوده كلانشهر 12 میلیون نفری تهران از بی‌توجهی دولت به آلودگی مرگبار در تهران سخن گفته و نسبت به عدم وجود متولی مشخص برای كاهش آلودگی هوا و ترافیك در پایتخت گله كرده است. البته بر اساس قانون متولی اصلی كاهش آلودگی هوای تهران، سازمان محیط‌زیست بود كه در چند سال اخیر در یك اقدام سوال‌ برانگیز، مسئولیت آلودگی هوای تهران را به استانداری سپرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ استانداری هم در یك برنامه تبلیغاتی، برنامه 10 ساله ساماندهی آلودگی هوا را طرحی برای «كف و سوت» خواند و قول داد تا 2 سال دیگر آلودگی هوای تهران را حل كند. اما جز در تصویب برخی قوانین هرگز كاری از سوی استانداری برای كاهش آلودگی هوای تهران انجام نشد تا تعطیلی پایتخت مهم‌ترین و دم‌دست‌ترین گزینه برای آنها باشد. این درحالی است كه تلاش‌های مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران برای متقاعد كردن دولت به پرداخت سهم خود از ساخت مترو كه مهم‌ترین كلید نجات تهرانی‌ها از مرگ‌های هرساله بود، همواره با در بسته دولت روبه‌رو شده است. 7 سال دویدن شهرداری تهران و نمایندگان مجلس به همراه رسانه‌های منتقد باعث شد تا در نهایت 10 درصد مطالبات مترو تهران از سوی دولت پرداخت شود كه به‌طور طبیعی راهگشا نبود.

در نهایت هم مجلسی‌ها به این نتیجه رسیدند كه با تصویب قانونی یك میلیارد دلار به مترو تهران كمك كنند تا از مرگ سالانه 5 هزار تهرانی جلوگیری كنند. اما اینجا هم دولت قفل بزرگی بر صندوق ارزی زد تا تهرانی‌ها هزینه بیشتری از جان و مال خود بپردازند. «كمال‌الدین پیرموذن»عضو فراكسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با تهران‌امروز دلیل مهم حل نشدن معضل آلودگی‌ها را سوءمدیریت می‌داند و می‌گوید: «حل معضل آلودگی هوا در حالی به نتیجه نرسیده است كه كشور درآمدهای افسانه‌ای دارد و یكی از سوالات ما از مسئولان محیط‌زیست این است كه چرا با وجود چنین درآمدی از پس این معضل برنیامده‌ایم؟»

پیرموذن در حالی استشمام سرب را تهدیدی جدی برای رشد و ذهن كودكان شهر می‌داند كه محمدی‌زاده بارها مرگ سالانه 5 هزار نفر تهرانی براثر آلودگی‌ها را تكذیب و اعلام كرده بود كه هیچ پژوهشی دراین رابطه وجود نداشته است. در نهایت مرگ‌ها بر اثر آلودگی هوا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تایید شد و افزایش بیماری‌های سرطانی ناشی از آلودگی هوا در میان تهرانی‌ها، جامعه پزشكی كشور را شوك‌زده كرد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم اعلام كرد: «بیشترین مرگ‌و‌میر در كشور به دلیل ناراحتی‌‌های قلبی است كه از آلودگی هوا نشأت می‌گیرد.»

اما در رفتار دولت تغییری به‌وجود نیامد. در این میان معافیت معاینه فنی خودروها از دوسال به پنج سال افزایش یافت و آه از نهاد جامعه بلند كرد. بهارستانی‌ها درحالی به درخواست نیروی انتظامی برای افزایش زمان معافیت معاینه فنی خودروها رای مثبت دادند كه آلودگی هوای تهران بیش از هرچیز از نقص خودروهای ساخت داخل كشور و خودروهای فرسوده آب می‌خورد. مسئله‌ای كه باعث تعجب علیپور مدیرعامل مراكز معاینه فنی خودروهای تهران هم شده است: «تعجب من از افرادی است كه خود در این محیط زندگی می‌كنند اما قانون افزایش سن معاینه فنی را تصویب می‌كنند.» اعتراض رسانه‌ها به سازمان محیط‌زیست هم تاثیری نداشت.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس این سازمان در ادامه سیاست‌های همیشگی خود اعلام كرد كه موافق افزایش معافیت فنی خودروها نیست و دوست دارد كه این معافیت به یك سال برسد. اما هرگز به اقدامی كه بتواند این قانون را لغو كند دست نزد. آلودگی اما همچنان به راه خود ادامه می‌داد و زندگی در شهر صنعتی تهران را برای شهروندان آن سخت می‌كرد. با این وجود، استانداری تهران كه راهكار همیشگی خود را همواره روی میز داشت، در برخی موارد حتی نیاز به برگزاری جلسه كمیته اضطرار پشت درهای بسته و دور از چشم و گوش خبرنگاران را نیز نمی‌دید و به یكباره شهر را تعطیل می‌كرد. در نهایت این محمدرضا محمودی، معاون استانداری بود كه گاهی سكوت را می‌شكست و تقاضای دعای باران می‌كرد.

این درحالی بود كه آلودگی تهران فقط به سوخت غیراستاندارد و نقص خودروها محدود نشد، بلكه ریزگردها كه نزدیك به 14 سال پیش از خوزستان شروع شده به تهران رسید تا نفس كشیدن برای این شهر 12 میلیون نفری سخت‌تر از گذشته شود اما راهكار مسئولان برای حل این معضل همان راهكار همیشگی بود؛ تعطیلی، دعای باران. البته طرح‌های دیگری هم چون فرستادن 5 فروند سمپاش به آسمان و خیس كردن 150 كیلومتر از 700 كیلومتر وسعت پایتخت هم انجام شد، كه افكار عمومی از آن به طنزی تلخ یاد می‌كند. در این میان محمدجواد محمدی زاده قانون استفاده از یورو 3 و 5 را تصویب كرد اما اراده‌ای كه بتواند آن را به اجرا درآورد وجود نداشت.

تكلیف دستگا‌ه‌ها در آلودگی هوا مشخص شود

حالا سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران می‌گوید كه رئیس‌جمهور آینده باید دستگاه‌های متولی را مشخص و هر دستگاه به تكالیفش عمل كند. او همچنین می‌گوید: «به عنوان متولی ترافیك پایتخت می‌گویم باید بحث ترافیك و آلودگی هوای پایتخت سرو سامان یابد و ترافیك با یك برنامه‌ریزی درست و راهكار اصولی و منطقی ساماندهی شود. اگر رئیس‌جمهور آینده به همراه مسئولان شهری برای ترافیك برنامه‌ریزی نكنند این موضوع به معضل جدی پایتخت تبدیل می‌شود.»

به گفته او امروز كاهش ترافیك و آلودگی هوا در پایتخت متولی ندارد و در دستورالعمل جامع كاهش آلودگی هوا باید مشخص شود كه چه كسی متولی ساماندهی این امور است. متاسفانه امروز بحث ترافیك و آلودگی پایتخت روی هواست و مشخص نیست چه دستگاهی باید وارد میدان شود.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران، تاكنون چند بار این دستورالعمل به هیات دولت ارسال شده اما هر بار بدون جواب برگشت خورده است و دولت جواب درستی در این باره نداده است.

رحیمی در نهایت می‌گوید: «رئیس‌جمهور آینده باید متولی بحث كاهش آلودگی هوا و ترافیك را مشخص كند و سایر دستگاه‌ها نیز همكاری لازم را انجام دهند. البته دستگاه متولی باید پاسخگوی اقدامات انجام شده باشد و خودش تكالیف هر دستگاه را مشخص كند.» حال باید تا شهریور صبر كرد و دید كه یازدهمین رئیس‌جمهور ایران برای نجات جان شهروندان پایتخت نشین و شهرهایی چون اصفهان، تبریز، كرج، اراك، مشهد و... چه برنامه‌ای را پیاده و اجرایی می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha