پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 75767

علائم و نشانه‎ های هما چوری در بسیاری از موارد وجود خون در ادرار است.

وجود خون در ادرار شروع یک بیماری

سلامت نیوز : یک متخصص هماتولوژی با بیان این که هماچوری (خون در ادرار) به معنای وجود خون به ویژه گلبول‎های قرمز در ادرار است، گفت: علل ایجاد کننده این مشکل از علل بی‎خطر مثل عفونت‎ها تا علل خطرناک مثل بیماری‎های کلیوی یا سرطان‎ها متفاوت است که در این صورت باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر رقیه همدانی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: هماچوری به معنای وجود خون بخصوص گلبول‎های قرمز در ادرار است این حالت چه میکروسکوپی باشد و یا چه از طریق چشم غیرمسلح دیده شود، نشان دهنده وجود خونریزی در سیستم مجاری ادراری و تناسلی است، خونریزی ممکن است به یکباره بوده و یا اینکه مکرر باشد.

وی افزود: علل ایجاد کننده این مشکل از علل بی‎خطر مثل عفونت‎ها تا علل خطرناک مثل بیماری‎های کلیوی یا سرطان‎ها متفاوت است که در این صورت باید به پزشک مراجعه شود.

همدانی تصریح کرد: وجود این علل به سن افراد بستگی دارد که شایع‌ترین آنها شامل بزرگی خوش خیم پروستات، سنگ‎های کلیوی، داروها، ضربه‎ها، سرطان‎های سیستم اداری، انسداد در مجاری ادراری، عفونت‎های ویروس مجاری ادراری یا عفونت‎های زنان است.

وی در ادامه اظهار کرد: در افراد بالای 50 سال به صورت تومور مثانه، تومور کلیه خود را نشان می‌دهد، در افراد میانسال که جزء بیماران خوش خیم هستند و به شکل سنگ‎های کلیوی نمایان می‌شود و در کودکان شامل علل متفاوتی می‌تواند باشد از جمله، وجود کلسیم زیاد در خون، وجود سنگ کلیه و یا برخی از بیماری‎های آناتومیک می‎تواند باعث ایجاد آن شود.

متخصص هماتولوژی یادآور شد: علائم و نشانه‎های هماچوری در بسیاری از موارد وجود خون در ادرار است در واقع در حالت هایکروسکوپی خود مبتلا به پزشک مراجعه کرده و پس از تشخیص‌های لازم درمان آغاز می‌شود، اما در حالت میکروسکوپی ممکن است علائم دیگری نظیر درد شکمی، کاهش شدت ادرار، تأخیر در ادرار ناکامل، تب، ادرار مکرر، درد در حین ادرار و تمایل شدید به ادرار کردن وجود داشته باشد.

همدانی گفت: نحوه درمان پس از تشخیص مشخص می‌شود، اینکه در کدام مرحله از ادرار فرد دچار هماچوری شود مهم است و تا حدی نشان دهنده منشاء بیماری زمینه‎ای است.

وی در پایان گفت: پزشک باید از بیمار تاریخچه کامل گرفته از جمله سابقه سیگار کشیدن یا مصرف الکل، تماس با مواد سمی به مدت طولانی، سابقه وجود سنگ کلیه استفاده از داروهای خاص در حال حاضر یا در گذشته همچنین وجود سوابق خانوادگی می‌تواند نشان دهنده وجود اختلالات ارثی نظیر سنگ کلیه، کم خونی داسی شکل با سایر بیماری‎های ارثی مربوط به بروز هماچوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha