سلامت نیوز: بدن شما به چه مقدار خواب نیاز دارد؟همه ما تلاش می کنیم ساعات خواب خود را تا حد ممکن به حداقل برسانیم یا حداقل فکر می کنیم باید این کار را انجام دهیم. همیشه چیزهای جذابتر و مهمتری وجود دارد که به وقت و زمان کمتری نسبت به خواب نیاز دارد اما همانطور که ورزش و تغذیه برای سلامتی و شادابی لازم می باشد، خواب نیز ضرورت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، کیفیت خواب شما مستقیما بر زندگی شما در زمان بیداری از جمله قدرت ذهنی شما، تعادل احساسی، نشاط جسمی و حتی تناسب وزن شما تاثیر دارد. هیچ فعالیت دیگری مانند خواب با کمترین تلاش، بیشترین منفعت را به شما نمی دهد.

باور های غلط در مورد خواب:


    1.     فقط یک ساعت کمتر خوابیدن هنگام شب نمی تواند در کارکرد فعالیت روزانه شما تاثیر گذار باشد!

 اما توجه داشته باشید که صرفا همین یک ساعت حتی قدرت فکر شما را نیز دچار اختلال می کند. همچنین باعث اختلال در سلامت قلب و عروق، عدم تعادل در انرژی و توانایی در مبارزه با ویروس ها و عفونت ها می شود.

    2.     بدن به سرعت خود را با برنامه ها و ساعات متفاوت مربوط به خواب تطبیق می دهد!

 بسیاری از افراد می توانند ساعت طبیعی بدن خود را از نو تنظیم کنند اما به شرط اینکه زمان را به درستی تنظیم کنند با این حال حتی در این شرایط نیز به یک تا دو ساعت خواب بین روز نیاز دارند. همانطور که تجربه نیز نشان داده، بعد از سفر به نقاط مختلف دنیا که تفاوت زمانی با هم دارند، حداقل به یک هفته زمان جهت تنظیم دوباره ساعت خواب، زمان نیاز هست.

    3.     بیشتر خوابیدن در شب مانع ایجاد کسالت در روز می شود!

زمانی که برای خواب صرف می شود، بسیار مهم است. برخی افراد حدود 8 تا 9 ساعت را برای خواب شبانه در نظر می گیرند اما همچنان در طول روز احساس خستگی می کنند دلیل این امر آن است که کیفیت خواب این افراد دچار اشکال می باشد.

    4.     کمبود خوابی که در طول هفته از آن رنج می بریم، می تواند با بیشتر خوابیدن در آخر هفته جبران شود!

هرچند که این الگو می تواند تا حدی کمبود خواب ما را جبران کند اما کاملا آن را برطرف نمی کند. به علاوه دیرتر خوابیدن در شب های آخر هفته باعث می شود چرخه غلط خواب دوباره تکرار شود .

 
شما به چند ساعت خواب مفید نیاز دارید؟

اگرچه نیاز به خواب تا حدودی از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد اما سالمترین فرد به 7 تا 8 ساعت و 45 دقیقه خواب مفید در طول شب نیازمند است تا بتواند در طول روز بهترین کارایی را داشته باشد. و با توجه به اینکه نیاز به خواب با افزایش سن کمتر می شود اما خواب کوتاه میان روز این کمبود را برای افراد مسن تر جبران می کند.

 
نیاز به خواب و عملکرد بهتر:

بین این دو موضوع یعنی میزان ساعات خوابی که می توانید داشته باشید و میزان زمانی که بدن شما به خواب نیاز دارد، تفاوت زیادی وجود دارد. صرفا به دلیل اینکه شما این امکان و فرصت را دارید که زمان بیشتری را در رختخواب بمانید به این معنا نیست که در طول روز احساس و کارایی بهتری خواهید داشت. بهترین راه برای اینکه بفهمید چه میزان از خواب برای شما کافی است، ارزیابی عملکردتان در روز بعد می باشد به این معنا که از زمان برخواستن از خواب تا زمانی که دوباره به رختخواب می روید، هرچه قدر پرانرژی تر و هوشیارتر باشید، زمان خوابتان مناسب و کافی بوده است.

 
تاثیرات کم خوابی (محرومیت از خواب):

برخلاف آنچه که تصور می شود که کمبود خواب مسأله چندان با اهمیتی نیست، محرومیت از خواب تاثیرات منفی گسترده ای را بر جا می گذارد که از کسالت و خواب آلودگی روزانه نیز فراتر می رود. کمبود خواب بر قدرت قضاوت، مشارکت و واکنش صحیح شما اثر می گذارد تا آنجا که حالاتی شبیه خماری ناشی از مصرف الکل در فرد ایجاد می کند:

    ·        کسالت، خواب آلودگی، و کمبود انگیزه
    ·        بی حوصلگی و زود رنجی
    ·        کاهش خلاقیت و ضعف در مهارت حل مساله
    ·        عدم توانایی مقابله با استرس
    ·        کاهش ایمنی بدن، سرما خوردگی پی در پی و عفونی شدن بدن
    ·        ایجاد مشکل در تمرکز و ضعف حافظه
    ·        افزایش وزن
    ·        ایجاد اختلال در تصمیم گیری

 
عوامل موثر در ایجاد کم خوابی:


    ·        بیدار ماندن در طول شب
    ·        کار کردن در شیفت شب
    ·        سیگار کشیدن در بعد از ظهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha