سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون کشور به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان (24 خردادماه) پیامی صادر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متن کامل پیام دکتر غلامرضا توگه به شرح زیر است:

«بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرّحیمِ

وَمَن اَحیاها فکانّما اَحیاَالنّاسَ جَمیعاً

هر کس در نجات جان انسانی کوشش کند مانند این است

که جان همه مردم را نجات داده است

تعیین یک روز در تقویم برای تجلیل و قدردانی از همه کسانی که کمک و خدمت به هم نوع خود را در طول سال مدنظر قرار می دهند اگرچه از مناسبت های بسیار شایسته است ولی انصافاً حق سپاسگزاری از این عزیزان را ادا نمی کند، با این حال فرصت را غنیمت می دانم و به مناسبت فرارسیدن روز جهانی اهداکنندگان خون، از حس انسان دوستی اهداکنندگان عزیز تقدیر و تشکر می کنم و مایلم به همه این عزیزان اعلام کنم که انتقال خون ایران به وجودشان بسیار افتخار می کند که دست یاری و مهربانی خود را برای کمک به سوی بیماران و نیازمندان به خون گشوده اند.

شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون در سراسر دنیا « با اهدای خون، زندگی را هدیه کن» شعاری است که با واقعیت روزمره زندگی یکایک ما تطبیق می کند و ما پیوسته شاهدیم که چگونه خون های اهدائی مردم خیرخواه و نیک اندیش کشورمان به نجات جان انسانها منجر می شود و زندگی را دوباره به بیماران و مجروحان باز می گرداند. به برکت وجود همین سرمایه های گرانقدر انسانی، از شش سال پیش، ایران جزو کشورهایی قرار گرفت که اهدای خون در آنها به صورت 100 درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت است.

ناگفته نماند که به جز انگیزه های خیرخواهانه مشترک بشری در سراسر دنیا برای اهدای خون، خوشبختانه در کشور ما انگیزه های دیگری هم وجود دارد که مختص جامعه اسلامی ایران است، یعنی اعتقادات دینی مردم و برخورداری از یک فرهنگ مترقی مذهبی که نذر و ایثار از مؤلفه های مهم آن است. لذا در کشورمان بسیاری از افراد در مناسبت های دینی- مذهبی در طول سال، خون خود را اهدا می کنند. همچنین فراموش نکنیم که حماسه هشت سال دفاع مقدس، بارزترین نقطه عطف در تاریخ انتقال خون ایران است که اهدای خون داوطلبانه با انگیزه های والای انسانی را در مردم کشور نهادینه کرد و به جرأت باید گفت که انتقال خون از آن زمان به لحاظ برخورداری از پشتوانه های عظیم مردمی بیمه شد و این دستاورد ماندگار در طول سال ها همچنان با خیر و برکت به رشد خود ادامه می دهد.

با کمال خوشوقتی باید به استحضار برسانم که جایگاه انتقال خون ایران در نظام سلامت کشور، بسیار افتخارآمیز است، زیرا خدماتی که این سازمان ارائه می کند با استانداردهای بین المللی سلامت خون کاملاً مطابقت دارد. البته این یک ادعا نیست. گواه این سخن، شاخص های برتر ایران در بین کشورهای منطقه و دریافت گواهینامه های معتبر بین المللی است.

به عنوان مثال تست‌های غربالگری در ایران، بر روی 100 درصد نمونه‌های خون انجام می‌شود و این در حالی است که در برخی از کشورها این تست‌ها هنوز به صورت تجمعی یا به شکل درصدی از خون‌ها صورت می‌گیرد. هم اکنون آمار اهدای خون در کشور، 27 در هزار و اهدای مستمر خون 8/50 درصد است که از نظر استانداردهای جهانی انتقال خون، وضعیت رضایت بخشی را نشان می دهد.

پیشرفت روزافزون کشور در علوم پزشکی و توانمندی حرفه‌ای، موجب نیاز بیشتر به خون و فرآورده‌ها شده و سازمان انتقال خون ایران به منظور پاسخگویی به این نیاز با گسترش پایگاه‌های خود در سراسر کشور،‌ استفاده از فناوری‌های جدید و با بهره‌گیری مناسب از توان پرسنل خود گام های بلندی برداشته و در مسیر رسالت اصلی خود که همانا عرضه خون سالم و کافی است از هیچ کوشش فروگذار نکرده است.

اینجانب با کمال فروتنی از تمامی عزیزانی که اهدای خون را در برنامه زندگی خود گنجانده اند و به صورت یک کار مستمر آن را تلقی می کنند سپاسگزاری می کنم و این روز را به آنان تبریک می گویم. امیدوارم گروه های مختلف سنی در جامعه، با پیوستن به اهداکنندگان مستمر خون، ضمن کمک به تحقق رسالت «عرضه خون سالم و کافی»، سبب ساز رشد روز افزون نظام سلامت و حفظ جایگاه ارزشمند انتقال خون ایران در دنیا باشند.

برای همگان از درگاه خداوند یگانه، سلامتی و توفیق فراوان مسئلت دارم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha