سلامت نیوز: یک متخصص قلب و عروق گفت: بیماری "واسکولیت" به معنای التهاب ورم رگ‌های خونی است. التهاب رگ‎ها می‎تواند باعث ورم دیواره رگ‎ها و در نتیجه کاهش جریان گردش خون و حتی انسداد رگ‎ها و عدم خون‎رسانی به بافت‌ها و اندام‎های مختلف بدن شود.

حسن آهنگر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماری ورم رگ‎های خونی، اظهار کرد: این بیماری می‎تواند در هر قسمتی از بدن رگ‎های خونی را تحت تأثیر قرار دهد و علائم گوناگونی را به وجود بیاورد و دارای عوارض بالقوه‌ای نیز می‌باشد. البته این بیماری علل خاصی دارد دو نوع بوده و شامل واسکولیت اولیه که هیچ زمینه‎ای برای آن پیدا نمی‌شود و از لحاظ شیوع نادر است و واسکولیت‎ ثانویه که در اثر بیماری رماتیسمی مانند لوپوست و غیره ایجاد می‌شود و شیوع بالاتری دارد.

وی افزود: علت بعضی از واسکولیت‎ها ناشی از عفونت‎هاست. این فرضیه وجود دارد که اکثر انواع بیماری واسکولیت گونه‎ای از بیماری‎های خودایمنی می‌باشند. در بیماری خودایمنی، مکانیسم دفاعی بدن کار عادی خود را که مقابله با عفونت‌ها می‌باشد انجام نمی‌دهد و به جای آن به قسمت‎های سالم بدن حمله کرده و باعث التهاب می‌شود.

این فوق‌تخصص داخلی، تصریح کرد: علامت اصلی این بیماری التهاب و درد می‎باشد با توجه به اینکه در اکثر مواقع این التهابات در اعضای داخلی بدن رخ می‌دهد که شما نمی‌توانید آن‌ها را ببینید. این بیماری دارای علایم گوناگونی می‌باشد که در افراد مختلف متفاوت است، این علایم در نقاط مختلف بدن شامل پوست، ایجاد لکه‎های قرمز بر روی پوست که برجسته هستند، بینی، خشک شدن داخل بینی و خونریزی بینی، ریه، سرفه و تنگی نفس و کلیه، مشکل دفع ادرار و یا ادرار خونی هستند.

آهنگر در ادامه افزود: این علایم بسته به این است که کدام رگ را درگیر کرده باشد. یعنی وقتی التهاب در جداره رگ اتفاق می‌افتد سلول‌های ایمنی در آنجا تجمع می‌کنند و جداره رگ ضخیم شود، قطر رگ کم شده و خون‌رسانی به آن اندام قبلاً مختل می‌شود.

این فوق‌ تخصص قلب، اظهار کرد: آسیبی که این بیماری می‎تواند به وجود بیاورد بستگی به این دارد که در چه عضوی از بدن باعث التهاب شده باشد، هرچه قدر رگ‎ها و عروقی که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته باشند بزرگ‌تر باشد، آسیب بیشتری را وارد می‎کند و هر چقدر این رگ‎ها در نقاط حساس و مهم بدن و یا در بافت‎های حیاتی بدن باشند، آسیب به وجود آمده جدی‎تر خواهد بود.

این پزشک متخصص، یادآور شد: در صورت بروز هر یک از علایم گفته شده به پزشک متخصص مراجعه کرده و پزشک انجام آزمایش‎هایی نظیر آزمایش خون، آزمایش ادرار، سی‎تی‌اسکن و ام‌ آرآی تجویز خواهد کرد. همچنین درمان در این بیماری بیشتر به صورت دارویی است که از یک سری داروهای ضدالتهابی استفاده می‌شود و گاهی نیز نیاز به جراحی است که بیشتر باید بیماری زمینه‎ای شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha