شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 75824
سلامت نیوز : دكتر مسعود صالحی، رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع می‌گوید كه با پایان یافتن انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر، اقدامات اجرایی برنامه پزشك خانواده تهران را آغاز می‌كنیم. این درحالی است كه هم اینك برخی از بیمارستان‌های تهران از جمله «بیمارستان میلاد» چند وقتی است كه تنها بیمار را از سیستم ارجاع (پزشك خانواده) قبول می‌كنند. ویزیتورهای این بیمارستان نه به بیمار تلفنی وقت می‌دهند و نه حضوری.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این درحالی است كه محمدحسن طریقت وزیر بهداشت برخلاف مرضیه وحید دستجردی وزیر بركنار شده «وزارت بهداشت» پیش از این افتتاح طرح پزشك خانواده را در تهران خبر داده بود. منتقدان برنامه پزشك خانو اده همواره مشكلات مالی و عدم وجود اعتبار كافی را دلیلی برای شكست برنامه پزشك خانواده دانسته‌اندبا این وجود دولت دهم هماره تاكیده كرده است كه برنامه پزشك خانواده را به سرانجام می‌رساند. هرچند تاكنون تاثیری در نظام سلامت پر از مشكل كشور نداشته است. حالا هم مسعود صالحی از روند رو به پیشرفت برنامه پزشك خانواده در هشت استان جدید خبر می‌دهد.

مسعود صالحی در حالی بیمارستان كه بزرگی چون میلاد تنها از سیستم ارجاع بیمار می‌پذیرد درباره عدم شروع این برنامه در تهران می‌گوید: «در این زمینه منتظریم انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر به پایان رسد؛ چرا كه بسیاری از افراد اجرایی این انتخابات از نیروهای وزارت بهداشت و همچنین آموزش و پرورش هستند. پس از پایان انتخابات، اقدامات اجرایی برای برنامه پزشك خانواده تهران را آغاز می‌كنیم.» به گفته او از آنجا كه تهران شهر بزرگی است و زیرساخت‌های خاص خود را می‌طلبد، بیمه‌ها برای اجرای برنامه پزشك خانواده در تهران ملاحظاتی دارند و فرصت خواسته‌اند. وزارت بهداشت در اجرای برنامه پزشك خانواده تهران مشكلات كمتری دارد اما در مجموع بیمه‌ها برای اجرای این برنامه در تهران فرصت خواسته‌اند.

او درحالی از درخواست فرصت از سوی بیمه‌ها برای شروع پزشك خانواده خبر می‌دهد كه بیمه‌ها در بدترین شرایط مالی خود قرار دارند و از ابتدای ماجرای پزشك خانواده تا به امروز علاقه‌ای به حضور در این برنامه از خود نشان نداده‌اند. این بی‌علاقگی تا جایی ادامه داشته است كه حتی به‌رغم وعده‌های نخستین مبنی بر رایگان بود معاینه و درمان بیمار در سیستم ارجاع(پزشك خانواده) در تصمیم‌گیری‌های جدید قرار شد بخشی از هزینه را بیمار بپردازند، با این وجود هیچ تحركی از سوی بیمه‌ها كه قرار است بار مالی ماجرا را به دوش بكشند دیده نشد. با این وجود او می‌گوید: «نهایتا پس از پایان انتخابات، پیگیری‌ها برای پزشك خانواده تهران را تشدید خواهیم كرد و كار در تهران شروع خواهد شد. اما اقدامات مربوط به عقد قرارداد پزشكان با بیمه‌ها قطعا حداقل دو - سه ماه زمان می‌طلبد.»

همه چیز درباره پزشك خانواده در 8 استان جدید

صالحی همچنین از كامل شدن اقدامات مقدماتی برای اجرای برنامه پزشك خانواده در هشت استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان خبر می‌دهد. اقدامات اجرایی در این هشت استان آغاز شده و مبحث عقد قرارداد بیمه‌ها با پزشكان در جریان قرار گرفته است. در برخی نقاط این هشت استان كه قراردادها تحویل داده شده، كار نیز شروع شده است. به گفته او، پزشكان این هشت استان كه قبلا مطب داشته‌اند، تایید شده‌اند و می‌توانند كارشان را شروع كنند. اما پزشكانی كه تازه می‌خواهند به تاسیس مطب اقدام كنند، پس از بازدید دانشگاه علوم پزشكی مربوطه و بیمه می‌توانند فعالیت خود را آغاز كنند كه این پروسه نیز نهایتا یك هفته تا 10 روز زمان می‌برد. در مجموع مشكلی برای اجرای برنامه در این هشت استان وجود ندارد و پزشكان به‌تدریج وارد این طرح می‌شوند.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده در این باره می‌گوید: مبحث پزشك خانواده به صورت انفجاری پیش نخواهد رفت، بلكه مردم به‌تدریج مراجعه كرده و پزشك خود را انتخاب می‌كنند؛ به‌ویژه آنكه اكنون نیز فصل تابستان است، افراد كمتر بیمار می‌شوند و برای مراجعه به پزشك احساس نیاز نمی‌كنند. صالحی با بیان اینكه استقبال مردم از پزشك خانواده در هشت استان جدید نسبتا خوب بوده است، می‌گوید: انتظار نداریم كه همه مردم به یكباره برای انتخاب پزشك مراجعه كنند. پیش‌بینی می‌شود كه طی یك ماه نخست، حداكثر 10 درصد مردم و طی چهار - پنج ماه حدود 60 تا 70 درصد مردم برای انتخاب پزشك خانواده خود اقدام كنند. به گفته او، ما در این هشت استان برنامه پزشك خانواده را با پزشكان مراكز دولتی كه در استخدام خودمان هستند، شروع كرده‌ایم و این پزشكان به‌تدریج جمعیت مربوطه را تحت پوشش قرار می‌دهند.

مراكز خصوصی نیز به‌تدریج در حال وارد شدن به این برنامه هستند. بیمه‌ها پاشنه آشیل موفقیت یا شكست طرح پزشك خانواده هستند. آنطور كه صالحی می‌گوید عقد قرارداد پزشكان با بیمه‌ها به پایان می‌رسد، یعنی ابتدای دولت یازدهم. معنی آن این است كه برنامه پزشك خانواده به‌رغم همه وعده‌ها در دولت دهم به سرانجام نرسید. از صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی هم برمی‌آید كه پزشك خانواده اجرا شده در دولت دهم را قبول ندارند و باید ماند و دید كه برنامه پزشك خانواده به چه سرانجامی می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha