شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴

همه ما تعداد زیادی از کودکان را در جای جای شهر دیده‌ایم که با سن کم مجبورند درگیر کار باشند و امرار معاش کنند، این موضوع در حالی دیده می‌شود که در بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، کار کودک فعالیتی استثماری محسوب می‌شود.

80 هزار تومان درآمد ماهانه کودکان کار
سلامت نیوز : همه ما تعداد زیادی از کودکان را در جای جای شهر دیده‌ایم که با سن کم مجبورند درگیر کار باشند و امرار معاش کنند، این موضوع در حالی دیده می‌شود که در بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، کار کودک فعالیتی استثماری محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ البته 36 رشته فعالیت تحت عنوان بدترین مشاغل و کارهای سخت و زیان آور شناخته شده که کودکان مجاز به فعالیت در آنها نیستند. این موضوع در حالی صورت می‌گیرد که کار کودکان زیر 15 سال ممنوع است.فاطمه دانشور، عضو اتاق بازرگانی ایران و مدیر عامل موسسه خیریه مهر آفرین می گوید: طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 1385 یک میلیون و 700 هزار کودک در ایران به صورت مستقیم درگیر کار هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کودک ماهیانه 80 تا 100 هزار تومان درآمد دارد. سازمان جهانی کار اعلام کرده است که 215 میلیون کودک 5 تا 14 ساله کشورها در دام کار گرفتار هستند.

215 میلیون نفر کودک کار در جهان
با توجه به ممنوعیت کار کودکان زیر 15 سال ،باز هم در بسیاری از کشورهای جهان این افراد به دلایل مختلف از جمله مشکل‌های اقتصادی کار می‌کنند. دبیر کل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در این باره می‌گوید: بررسی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که بیش از 215 میلیون کودک بین 5 تا 14 سال در کشورهای مختلف جهان مشغول به کار هستند که می‌توان با همکاری نهادهای مسئول از رشد این پدیده جلوگیری کرد. «آرش فراز» بیان می‌کند: بدلیل اهمیت موضوع مبارزه با کار کودک، این پرونده در قالب معاهده بین‌المللی کار از سوی بسیاری از کشورها پذیرفته شده است.

وی تصریح می‌کند: ایران به کنوانسیون حقوق کودک و به تمام مقاوله نامه‌های اصلی بین‌المللی در حمایت از کودکان کار پیوسته است. مقاوله نامه‌ها نه تنها بحث اصلی یعنی کار کودک را منع می‌کنند، بلکه برخی اشکال کار کودک را به عنوان بدترین موضوع ها قلمداد کرده و با آن‌ها مبارزه می‌کند.

شکل‌گیری پدیده کودکان کار پس از جنگ
مهاجرت یکی از عوامل برای شکل‌گیری کودکان کار در کشورهاست؛ بنابراین می‌توانیم زمان بروز کودکان کار در کشور را پس از شکل‌گیری جنگ در کشورهای همسایه بدانیم. البته به گفته مسئولان بهزیستی کشور تعداد زیادی از کودکان اتباع بیگانه به خصوص از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند که بر اثر ناآرامی و جنگ به ایران مهاجرت کرده‌اند.
دانشور در این باره می‌گوید: طبق بررسی‌هایی که از سوی نهادهای علمی کشور صورت گرفته، عوامل اقتصادی، فقر، توزیع نشدن عادلانه ثروت، بیکاری، فاصله طبقاتی، فقدان یا کمبود درآمد و ازدیاد جمعیت از جمله موارد افزایش کودکان کار است. نداشتن سیاست گذاری دولت در کنترل جمعیت و مهاجرت از روستاها به شهرها و از کشورهای دیگر به ویژه افغانستان و عراق به ایران در این بخش موثر بوده است.

100 هزار تومان حداکثر درآمد کودکان کار
همان‌طور که می‌دانید اکثر کودکان کار کالاهای غیرضروری با قیمت‌های ناچیز برای فروش عرضه می‌کنند بنابراین ممکن است درآمدی برای زندگی به دست نیاورند. البته عضویت در گروه‌های مختلف موجب می‌شود تا بیشتر درآمد آنان به رییس گروه تعلق بگیرد. او بیان می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد ماهیانه هر کودک کار در ایران بین 80 تا 100 هزار تومان در ماه متغیر است و ما اگر بتوانیم این مبالغ را برای خانواده‌های آنها تأمین کنیم می‌توانیم این کودکان را از محیط‌های کار به مدرسه بازگردانیم.

همچنین 30 درصد کودکان کار دارای والدین با سابقه محکومیت هستند و 40 درصد نیز دارای والدین بی‌سواد یا کم‌سواد، 85 درصد کودکان کار ایرانی و بقیه از سایر کشورها هستند.این فعال اجتماعی اظهار می‌کند: 22 درصد کودکان کار مورد اغفال قرار گرفته‌اند و هر کودک خیابانی دست کم یک تا دو سال در خیابان به سر می‌برد.

به کودکان کار کمک نکنید
اگرچه تعدادی از کودکان کار برای تأمین هزینه‌های زندگی مجبور به اشتغال در مشاغل کاذب هستند اما بسیاری از آنان مورد سوء استفاده گروه‌های مختلف و خلاف‌کار قرار می‌گیرند بنابراین کمک به آنان به رشد گروه‌های خلاف‌کار کمک می‌کند. یک فعال کارگری در این باره به «حمایت» می‌گوید: بسیاری از کودکان کار مورد سو استفاده قرار می‌گیرند و اعضای گروه‌های مختلف آنان را عضو گروه می‌کنند و از طریق آنان درآمدهای هنگفتی به دست می‌آورند. «حمید حاج اسماعیلی» خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بسیاری از ایرانیان با دیدن این کودکان تحت تأثیر عواطف خود قرار می‌گیرند و از این کودکان جنس می‌خرند اما نمی‌دانند که با این کار خود به بسیاری از گروه‌های خلاف‌کار کمک کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: بیشتر درآمد کودکانی که در گروه‌های کودکان کار عضو هستند در راه تولید و قاچاق مواد و گسترش سایر ناهنجاری‌های اجتماعی صرف می‌شود. اگر مردم به این کودکان کمک نکنند گروه‌های خلاف‌کار منحل می‌شوند و این موضوع در زمینه گسترش جامعه سالم تأثیرگذار است.او تصریح می‌کند: مردم باید بدانند که کمک به کودک بی‌سرپرست وظیفه نهادهای مسئول مانند سازمان بهزیستی است بنابراین باید کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به متولی حمایت از این کودکان اختصاص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha