سلامت نیوز : مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: شرکت دخانیات به سودآوری متوسل شده و با تاسیس کارخانجات جدید تولید سیگار با سلامت و جان مردم جولان می‌دهد.

علی عطا طاهری در گفت‌وگو با فارس، در مورد عدم اجرایی شدن قانون مبارزه با دخانیات در کشور افزود: اجرا شدن این قانون به عملکرد دولت برمی‌گردد و مشکلات و موانع موجود بر سر راه این قانون به دلیل این بود که دولت علاقه‌ای به اجرای آن نداشت.

وی ادامه داد: مسائل پشت پرده‌ای مانند وجود مافیای دخانیات باعث شد تا دولت به اجرای این قانون روی خوش نشان ندهد.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با کنترل دخانیات گفت: به وزارت بهداشت به صورت مدام فشار ‌آوردیم و مسائل را مطرح ‌کردیم و این وزارتخانه نیز با نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد اما وجود مافیا نمی‌گذارد که این قانون اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه حتی صنف قهوه‌خانه‌داران نیز از سوی دولت حمایت می‌شوند، تصریح کرد: این در حالی است که با وجود اینکه صنف قهوه‌خانه داران در قانون جز اماکن عمومی محسوب می‌شود و استعمال دخانیات در این اماکن ممنوع است اما دولت این قانون را لغو کرد و با وجود شکایتی که به دیوان عدالت اداری ارائه کردیم متأسفانه مقطعی با آن برخورد ‌شد.

طاهری با تأکید بر اینکه قانون ما بهترین مواضع را اعلام کرده و چنانچه اجرایی شود مصرف دخانیات کاهش می‌یابد، گفت: باید قیمت دخانیات نیز واقعی شود، طبق قانون باید سالانه 10 درصد قیمت دخانیات افزایش یابد اما دولتمردان گذشته با این امر موافق نبوده‌اند.

وی افزود: امسال پیشنهاد دادیم 20 درصد قیمت محصولات دخانی تولید داخلی و  40 درصد محصولات دخانی خارجی و مشترک افزایش یابد اما به نظر می‌رسد همان 10 و  20 درصد افزایش یابد.

طاهری گفت: همچنین قرار شده به ازای هر نخ سیگار 20 ریال به تحقیقات در حوزه دخانیات اختصاص داده شود این در حالی است که سالانه حدود  65 میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود.

طاهری گفت: یکی از مشکلات موجود بر سر راه اجرای این قانون این است که شرکت دخانیات علیرغم اعتقاد ما به اینکه باید نیاز مردم را تأمین کند اما به سودآوری متوسل شده و جولان می‌دهد.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با کنترل دخانیات افزود: در کنار تأمین نیاز مردم باید ببینیم به چه قیمتی این نیاز تأمین می‌شود. شرکت دخانیات هم اکنون کارخانجات زیادی ایجاد کرده و درمقابل باید واردات و قاچاق سیگار کاهش یابد اما واردات و قاچاق تغییری نکرده است.

وی با اشاره به خصوصی‌ شدن شرکت دخانیات ادامه داد: زمانی که این شرکت دولتی بود به دنبال کسب سود نمی‌رفت اما شرکت خصوصی دلش برای مردم نمی‌سوزد.

طاهری گفت: در حال حاضر کارخانجات زیادی از سوی شرکت دخانیات در حال تأسیس است و به تازگی نمایندگی این شرکت در کشور لبنان افتتاح شده است.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: سود به دست آمده با جان مردم بازی می‌کند و از خلق حماسه اقتصادی به دور است. صادر کردن سیگار مشکلات جسمانی زیادی به دنبال دارد و سلامت مردم را تهدید خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha