یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵

وقتی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام می‌کند که 85 درصد از تماس گیرنده‌ها با خط ملی اعتیاد را زنان معتاد تشکیل می‌دهند دیگر شنیدن خبر تغییر جهت مصرف مواد میان آنان نیز جای تعجب ندارد.

زنان معتاد مشتری اصلی خط ملی اعتیاد
سلامت نیوز : وقتی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام می‌کند که 85 درصد از تماس گیرنده‌ها با خط ملی اعتیاد را زنان معتاد تشکیل می‌دهند دیگر شنیدن خبر تغییر جهت مصرف مواد میان آنان نیز جای تعجب ندارد. به گفته ابراهیم رفیعی، عضو انجمن روان‌پزشکان، تا چندی پیش مردها مصرف کننده اصلی ماده مخدر شیشه بودند اما یک سالی می‌شود که این ماده، به مخدر مصرفی زنان معتاد تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این تغییر مصرف وقتی بیشتر نگران کننده می‌شود که رفیعی مصرف کننده‌های آن را بمب‌هایی در شرف انفجار می‌داند و می‌گوید: این افراد از نظر روانی دچار تحریک پذیری شدید می‌شوند و در فاز‌های پیشرفته‌تر رفتارهای پرخاشگرانه، ضد اجتماعی و تهاجمی در آنان بسیار شایع است. این افراد راحت دست به جرم می‌زنند و علت افزایش مجرمان زورگیر و کیف‌قاپ زن در سال‌های اخیر به همین دلیل است.

این روان شناس درباره تفاوت‌های میان زنان معتاد به شیشه و تریاک نیز می‌گوید:‌ فرد معتاد بعد از سه ماه مصرف شیشه دارای گونه‌های فرو رفته، استخوان‌ها و چشم‌های برجسته و چهره تهاجمی می‌شود اما افرادی که تریاک مصرف می‌کنند دچار سرافکندگی می‌شوند به گونه‌ای که سر آنان همیشه پایین است و به زمین نگاه می‌کنند اما مصرف کنندگان شیشه به اصطلاح چشم تو چشم هستند و مستقیم به چشم افراد نگاه می‌کنند.

علایم ترک در افرادی که تریاک و مورفین مصرف می‌کنند به صورت دل پیچه، اسهال، ریزش آب از بینی و چشم ظاهر می‌شود اما در افرادی که شیشه مصرف می‌کنند هیچ یک از این علایم با نکشیدن دیده نمی‌شود به همین دلیل این‌طور به نظر می‌رسد که هر وقت بخواهند می‌توانند مصرف شیشه را ترک کنند درحالی‌که این طور نیست.

در حال حاضر زنان از میان آمار معتادان عدد دورقمی 11 درصد را به خود اختصاص داده‌اند و 85 درصد از آنان مشتری پرو پا قرص خط ملی اعتیاد هستند.فرید براتی، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور برابر اطلاعاتی که دارد اعلام می‌کند که شیشه به مخدر اول مصرفی زنان تبدیل شده است.وی معتقد است که اگر آگاهی و اطلاع رسانی گسترش یابد میزان روی آوردن به این مخدر نیز کم می‌شود.

وی در این باره نیز می‌گوید: ارتقای آگاهی در زمینه پیشگیری از افزایش مصرف شیشه مهم‌ترین هدف ارگان‌های مختلف برای اجرای برنامه‌های پیشگیری باید باشد. به گفته براتی، پس از شیشه، مواد مخدر هروئین، تریاک، حشیش و کراک به ترتیب بیشترین سوال ‌ها را در تماس با خط ملی اعتیاد به خود اختصاص داده‌اند. البته وی آماری درباره تعداد مصرف کنندگان این ماده مخدر صنعتی در اختیار ندارد و مرکز آمار و ستاد مبارزه با مواد مخدرآمارآن را اعلام می‌کند.

و اما کودکان زنان معتاد
در میان زنان معتاد، کم نیستند کسانی که برای ترک به کمپ‌های مشخصی مراجعه می‌کنند، از آنجایی که تعداد زیادی از این زنان از سوی شوهران خود گرفتار مواد شده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که برخی از آنان بچه‌هایی دارند که زمان ترک مواد مخدر وضعیت آنها نامشخص باقی می‌ماند. رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت با ابراز نارضایتی از مشخص نبودن وضعیت کودکان مادران معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد می‌گوید: مشکل در کمپ‌های ترک اعتیاد زنان آن است که تا حدودی تکلیف بچه‌های آنان معتاد نامشخص است زیرا نباید کودکان در این کمپ‌ها باشند و باید جای دیگری بروند.دکتر فیروزه جعفری ادامه می‌دهد: در بسیاری از موارد این زنان خانواده‌ای ندارند که کودک را برای درمان به آنها بسپارند و روند سپردن بچه به بهزیستی بسیار زمان‌بر است به این ترتیب «سرپناه کودکان» به اولین دغدغه زنان معتاد تبدیل می‌شود.

چرایی اعتیاد زنان
فرهاد عبادی، روان شناس و کارشناس اعتیاد درباره علت اعتیاد زنان به مواد مخدر می‌گوید: در مورد مورفین مانند کراک، شیشه و هروئین، خانواده زن اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر و شوهر به دلیل اعتیادشان، زمینه گرایش فرد به مواد مخدر را فراهم می‌کنند، اما در ارتباط با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، شرکت در مهمانی‌های خاص، همچنین تلاش برای لاغر شدن، موجب اعتیاد برخی دیگر از زنان می‌شود. از سوی دیگر، در برخی نقاط کشور، استعمال مواد مخدر، جزو رسوم مردم منطقه است و برای استعمال روزانه و انجام کارهای درمانی از مواد مخدر زیاد استفاده می‌شود. در این نواحی نیز تعداد زنان معتاد به مورفین‌ها زیاد است.

وی در خصوص پیامدهای متفاوت اعتیاد در زنان و مردان می‌گوید: نتایج مطالعه‌ای که در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مصرف مورفین انجام شده است، نشان می‌دهد، یک زن پس از ۲ سال به مرحله شدید اعتیاد می‌رسد، این زمان برای یک مرد ۸ سال طول می‌کشد. بدلیل ساختار متفاوت، جسم و روان زنان نمی‌تواند مواد مخدر را به مقدار زیاد و برای مدت طولانی تحمل کند و به سرعت آثار خود را نشان می‌دهد. همین موضوع موجب می‌شود که هم جسم آنان تحلیل رود و هم با سرعت و شدت بیشتری در معرض آسیب‌های روانی قرار گیرند. به این ترتیب زنان بعد از اعتیاد به راحتی سقوط می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha