یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 75910

آلودگی هوا و وجود ریزگردها چند سالی است که ساکنان کلان‌شهرها را درگیر خود کرده است به طوری که بسیاری از ‌شهرنشینان بر اثر این آلودگی‌ها به انواع مختلف بیماری‌ها مبتلا شده‌اند.اما با وجود هشدار مسئولان به بیماران ، باز هم این افراد مجبورند برای گذران زندگی در شهرهای بزرگ سکونت داشته باشند.

جولان ریزگردها در20 استان
سلامت نیوز : هر ساله با سوغاتی‌های ناخواسته‌ای که همان ریزگردهاست مشکلات زیادی برای مردم ما به وجود می‌آید و تعدادزیادی را به کام بیماری می‌کشاند. یک کارشناس محیط زیست در این باره می‌گوید: متأسفانه سازمان محیط زیست کم‌کاری کرده است و امروز شهروندان 20 استان کشور درگیر آلودگی ریزگردها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ آلودگی هوا و وجود ریزگردها چند سالی است که ساکنان کلان‌شهرها را درگیر خود کرده است به طوری که بسیاری از ‌شهرنشینان بر اثر این آلودگی‌ها به انواع مختلف بیماری‌ها مبتلا شده‌اند.اما با وجود هشدار مسئولان به بیماران ، باز هم این افراد مجبورند برای گذران زندگی در شهرهای بزرگ سکونت داشته باشند.

‌شهرها تهدیدی برای ساکنان
در سال‌های اخیر با توجه به افزایش خدمات رفاهی در شهرهای بزرگ، مردم برای کسب زندگی بهتر بی‌خبر از خطرهایی که تهدید برای سلامتی آنان است به این شهرها هجوم آورده‌اند. به طوری که با وجود هشدار مکرر پزشکان، تعداد زیادی از آنان زندگی در شهرهای آلوده را ترجیح می‌دهند.

علی 50 ساله مبتلا به بیماری قلبی و ساکن شهر ایلام است. او می‌گوید: بدلیل وضعیت نامناسب آب و هوا پزشکان به من توصیه کرده‌اند که باید در یک شهر دیگر زندگی کنم. او بیان می‌کند: بدلیل وضعیت شغلی و نبود امکانات مناسب نمی‌توانم از این شهر خارج شوم و در روستا یا شهر دیگری ساکن باشم. علی معتقد است که اگر امکانات رفاهی در روستاها و شهرهای کوچکتر به اندازه کلان‌شهرها بود مردم به شهرهای بزرگ هجوم نمی‌آوردند. وجود کارخانه‌های متعدد زمینه اشتغال را فراهم کرده است و همه ما مجبوریم که همین‌جا زندگی کنیم. البته این وظیفه مسئولان است تا از افزایش آلاینده‌ها جلوگیری کنند.

امان از میهمان ناخوانده
این روزها به جز وجود کلان‌شهرها، سایر شهرهای کشور نیز در معرض آلودگی قرار گرفته‌اند. ریزگردها با ورود به کشور نخستین نقاطی را که هدف قرار می‌دهند مردمان، جنوب، جنوب‌غرب و غرب کشور است. کارشناسان محیط زیست معتقدند که ریزگردها محیط زیست طبیعی آسیب و سلامت مردم را نیز در معرض خطر قرار می‌دهند. مریم ساکن استان ایلام به «حمایت» می‌گوید: متأسفانه هر سال با نزدیک شدن به فصل گرما ریزگردها در هوا معلق می‌شوند و مردم را با مشکل تنفسی مواجه می‌کنند.او بیان می‌کند: اگرچه در قانون مصوب شده است که برای مقابله با این پدیده در کشور ما بر سر راه ریزگردها درخت کاری شود اما این موضوع به طور کامل انجام نشده است و موجب شده تا بیماری‌ها تنفسی و قلبی مردم این شهرها را تهدید کند.

آلودگی یقه تهرانی‌ها را هم گرفت
اگرچه آمارها از حمله ریزگردها به مناطق غربی و جنوبی کشور خبر می‌دهند اما در سال‌های اخیر این میهمانان کوچک به پایتخت نیز رسیده‌اند. یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با «حمایت» بیان می‌کند: متأسفانه سازمان محیط زیست کم‌کاری کرده است و ما به این دولت امیدی برای رفع مشکل ریزگردها نداریم بنابراین امیدواریم دولت آینده با به‌کارگیری برنامه 4 ساله این مشکل را رفع کند. وحید نوروزی تصریح می‌کند: البته شهروندان 20 استان کشور در معرض خطر آلاینده‌های هوا هستند. این کارشناس محیط زیست با بیان این که هنوز منبع و جنس ریزگردها را نمی‌دانیم اضافه می‌کند: دولت و مسئولان مربوط باید بر اساس این مطالعه برنامه‌ریزی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha