یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 75912

سلامت نیوز : حتی اگر رنگ آسمان خاکستری شود و غروب‌هایش نارنجی، خانه‌ها غبارگرفته باشند و شهر مملو از صورتک‌های ماسک‌دار بازهم از دست کسی کار چندانی ساخته نیست چراکه برای مقابله با ریزترین و خطرناک‌ترین غبار معلق در هوا سالانه بین 10 تا 15 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد که تامین آن در توان دولت نیست. یک روز اهواز، روز دیگر کرمانشاه، ایلام و سنندج و بعد هم نوبت به شهرهای دیگر می‌رسد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هم از نحوه عملکرد مسئولان نسبت به نفوذ ریزگردها انتقاد می‌کند و از تهیه پیش‌نویس طرحی حمایتی برای استان‌های مورد هجوم این پدیده خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به گفته عباس پاپی‌زاده منشأ ایجاد ریزگردها از کشورهای همسایه از جمله عراق، کویت و عربستان است. به همین دلیل احتمال آلوده بودن ریزگردها به اورانیوم وجود دارد. این درحالی است که هنوز آزمایش دقیقی از وجود اورانیوم در ریزگردها انجام نشده و وجود اورانیوم براساس آمارهای مدونی اثبات نشده است اما به باور پاپی‌زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، وقتی که در جنگ از اورانیوم ضعیف‌شده در سلاح‌ها استفاده می‌شده و اسناد آن نیز در رسانه‌ها موجود است، ریزگردها می‌تواند به اورانیوم آلوده شده باشند و کشور‌های منشا باید به فکر حل آن باشند.

او می‌گوید: کشورهای همسایه برای حل این مشکل زیست‌محیطی مدیریت درستی ندارند و ایران حق دارد که پیگیر موضوع از مراجع بین‌المللی باشد. چطور باید این مساله را حل کرد؟ به گفته این نماینده مجلس در راستای حل این پدیده دو موضوع مطرح است؛ اول مناطقی که بحران‌زا هستند، مدیریت شوند و هنگامی که برطرف شد، خسارت‌هایی را که به ایران وارد شده توسط کشورهای درگیر پدیده جبران شود.

کمیسیون کشاورزی هم به جنگ ریزگردها می‌رود

این‌بار کمیسیون کشاورزی مجلس به فکر چاره‌ای برای شهرهای مورد هجوم این ریزگردها افتاده است. بنابراین پیش‌نویسی برای این موضوع تهیه کرده که بتواند آن را به قانون تبدیل کند و دولت را به حمایت از استان‌های مورد هجوم ریزگردها وادار نماید. چنان‌که سخنگوی کمیسیون کشاورزی می‌گوید: این طرح با طرح ملی مبارزه با ریزگردها که در آن عوامل ایجاد ریزگردها کنترل می‌شود، متفاوت است و طرحی که پیش‌نویس آن توسط کمیسیون کشاورزی آماده می‌شود، سیاست حمایتی از مردم مناطق مورد هجوم ریزگردها را در پی دارد به‌طوری که جنبه‌های بهداشت و درمان، بیمه‌های خاص و تامین داروهای مردم مورد توجه قرار گیرد.

عباس پاپی‌زاده همچنین با ابراز تاسف از تاخیر در رسیدگی به مشکلات ناشی از ریزگردها بیان کرد: اگر از همان زمانی که پدیده ریزگرد‌ها به استان‌هایی از جمله خوزستان، ایلام و بوشهر وارد شد٬ مسئولان به فکر اقدامات بازدارنده بودند٬ هم‌اکنون دامنه این پدیده تا این حد گسترده نمی‌شد. درحالی که ده‌ها سال است که برخی شهرهای کشور با این پدیده مواجهند، از زمانی که این غبارها به تهران رسید، مسئولان متوجه آن شدند. او با بیان اینکه برای حل ریزگردها در داخل کشور دارای امکانات محدودی هستیم و درحال حاضر 18 استان کشور با این مشکل درگیر هستند، اظهار کرد: شهر تهران نیز سه سالی است  که با این موضوع درگیر شده اما شهرهایی مانند خوزستان، ایلام و بوشهر نزدیک به دو دهه است که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند.

این پدیده مشکلاتی را برای ساکنین این مناطق به‌ویژه خوزستان به وجود آورده است. چنان‌که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان دولتی نسبت به حل این پدیده گفت: لغوشدن پروازهای خوزستان به امری عادی برای مردم  تبدیل شده است و گاها مردم این منطقه گاهی اوقات به مدت 48 ساعت در فرودگاه معطل می‌شوند حال اگر کسی بخواهد بیماری را منتقل کند و ساعت‌ها معطل شود، چه کسی پاسخگو است. گاهی اوقات در اثر بروز پدیده ریزگرد، دید افقی به 500 متر هم نمی‌رسد و مردم در مواجهه با این مشکل در آزار هستند. بنابراین مسئولان باید با اتخاد برنامه‌های کارشناسی‌شده درصدد رفع این مشکل برآیند.

بودجه 55 میلیاردی کفاف ریزگردها را نمی‌دهد

مشکلات ناشی از گسترش ریزگردها در استان‌های جنوبی باعث مهاجرت افراد از خوزستان شده که خود پدیده‌ای چون حاشیه‌نشینی را برای کلانشهرها به دنبال دارد و در پی آن نیز آسیب‌های اجتماعی پدید می‌آید. پاپی‌زاده با اشاره به زندگی جانبازان در مناطقی که ریزگردها وجود دارد، می‌گوید: جانبازان دارای مشکلات تنفسی هستند و پس از جنگ نیز بازهم مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته‌اند. ریزگردها فقط گرد و خاک نیستند چراکه مشکلات بیشتری را از جمله مشکلات تنفسی، مشکلات ریوی، پوستی و گوارشی پدید می‌آورند. همچنین با هجوم ریزگردها میزان بستری شدن مردم افزایش پیدا کرده است.

این پدیده بر صنایع و کشاورزی این مناطق اثرگذار بوده است چنان‌که به گفته وی درحال حاضر بسیاری از صنایع حتی محصولات زراعی در نتیجه هجوم ریزگرد‌ها دچار مشکلاتی شدند به‌طوری که تولیدات کشاورزی و باغی با کاهش 30 تا 40 درصدی روبه‌رو شده است چراکه گرد و خاک موجود در هوای جنوب کشور عملکرد درختان و محصولات را ضعیف می‌کند البته این مشکل آبزیان منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. امسال بودجه 55 میلیارد تومانی برای این ریزگردها در نظر گرفته شده که حل این مشکل با این بودجه کم تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. به باور پاپی‌زاده، این اعتبار در حد خرید چند دستگاه برای انجام فرایند پایش است. البته پیش از این سازمان هواشناسی درخواست استفاده از تعدادی دستگاه جدید را برای پایش ریزگردها ارائه داد اما در کمیسیون تلفیق آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفت هرچند خرید دستگاه برای سنجش دید و غبار لازم است اما به این بحث توجه کافی نشد و این اعتبار اندک را برای مقابله با ریزگردها قرار دادند.

برای حل این مشکلات باید اعتبارات لازم اختصاص داده شود تا مسئولان با برنامه‌ریزی و شیوه‌های علمی به حل آن بپردازند. این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر وارد حوزه مبارزه با ریزگردها و حل این مشکل شویم حداقل سالانه 10 الی 15 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم اما برای ریشه‌کنی آن باید عزم بین‌المللی شکل بگیرد و سازمان ملل و کشورهای منطقه خود را ملزم بدانند که این مساله را پیگیری کنند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به پیگیری این موضوع در مجلس نیز گفت: درحال حاضر در کمیسیون کشاورزی پیگیر موضوعی برای حل این مشکل هستیم که اگر نتوانستیم در کوتاه‌مدت این موضوع را حل کنیم اما بتوانیم مشکلاتی که در پی آن به وجود آمده است را حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha