یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 75919
سلامت نیوز : ریزگردها و پدیده گرد و خاک چند سالی است چنان مردم غرب و جنوب کشور را آزار داده‌ که برخی از هموطنان برای نجات جان خود و خانواده به اجبار دیار و کاشانه‌شان را رها کرده و به استان‌های مجاور پناه برده‌اند. هرچند گاه و بیگاه هم از مصوباتی خبر داده می‌شود که برای مقابله با این میهمان ناخوانده تکلیف مشخص می‌کند اما هیچ‌کدام از این برنامه‌ها تاکنون نتوانسته ضامن سلامت مردمان درگیر با پدیده گردوغبار باشد.

چندی پیش هم رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تفاهمنامه‌ای که بین ایران و عراق 2 سال پیش به امضا رسیده بود و بنا بود عراقی‌ها ظرف 5 سال بیابان‌های خود را جنگلکاری و مالچ پاشی کنند به «وطن‌امروز» گفت: متاسفانه طرف عراقی بحث ریزگردها را در اولویت کاری خود قرار نداده و به تفاهمنامه پایبند نبودند. با این حال سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس این بار از تهیه پیش‌نویس طرحی حمایتی برای استان‌های مورد هجوم این پدیده خبر داده است. عباس پاپی‌زاده گفته است منشأ ایجاد ریزگردها از کشورهای همسایه از جمله عراق، کویت و عربستان است.

ایران پیگیر موضوع ریزگردها از مراجع بین‌المللی باشد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ریزگردها حامل آلودگی هستند، افزود: متاسفانه کشورهای همسایه برای حل این بحران زیست‌محیطی مدیریت درستی ندارند و ایران حق دارد پیگیر موضوع از مراجع بین‌المللی باشد. به گفته پاپی‌زاده، در راستای حل این پدیده 2 موضوع مطرح است، اول اینکه باید مناطقی که بحران‌زا هستند مدیریت شوند و هنگامی که برطرف شد، خسارت‌هایی را که به ایران وارد شده توسط کشورهای درگیر پدیده گرد و غبار جبران شود. این نماینده مجلس با بیان اینکه برای حل ریزگردها در داخل کشور دارای امکانات محدودی هستیم و درحال حاضر 18 استان کشور بشدت با این معضل درگیر هستند، اظهار داشت: شهر تهران نیز 3 سالی است که با این موضوع درگیر شده اما شهرهایی مانند خوزستان، ایلام و بوشهر نزدیک به 2 دهه است با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند ولی متاسفانه ریزگردها دیر به تهران رسیدند تا مسؤولان تحت‌تاثیر قرار بگیرند و زمانی تب حل این معضل جدی شد که پایتخت تحت‌تاثیر قرار گرفت. وی گفت: کنسل شدن پروازهای خوزستان به امری عادی برای مردم تبدیل شده است.

مردم این منطقه گاهی اوقات به مدت 48 ساعت در فرودگاه معطل می‌شوند، حال اگر کسی بخواهد بیماری را منتقل کند و ساعت‌ها معطل شود، چه کسی پاسخگو است. پاپی‌زاده با بیان اینکه گاهی اوقات در اثر بروز پدیده ریزگرد، دید افقی به 500 متر هم نمی‌رسد و مردم در مواجهه با این معضل در آزار هستند، تصریح کرد: لازم است مسؤولان به خودشان بیایند تا این مشکل برطرف شود.

افزایش مهاجرت‌ها در پی بروز ریزگردها

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: از طرفی درصد مهاجرت از استان خوزستان افزایش پیدا کرده و بسیاری از فعالان اقتصادی در حال ‌ترک استان هستند. همان‌طور که می‌دانید مهاجرت مردم در این منطقه منجر به حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ از جمله تهران می‌شود و در پی این امر مشکلات اجتماعی بروز خواهد کرد. وی با اشاره به زندگی جانبازان در مناطقی که ریزگردها وجود دارد نیز گفت: جانبازان دارای مشکلات تنفسی هستند و پس از جنگ نیز باز هم مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته‌اند لذا حالت بحران و خطر در این منطقه به وجود آمده است. متاسفانه ریزگردها فقط گرد و خاک نیستند چرا که مشکلات بیشتری را از جمله مشکلات تنفسی، مشکلات ریوی، پوستی و گوارشی پدید می‌آورند. همچنین با هجوم ریزگردها میزان بستری شدن مردم بشدت افزایش پیدا کرده است. پاپی‌زاده درباره صدمات

جبران ناپذیر این پدیده یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از صنایع حتی محصولات زراعی در نتیجه هجوم ریزگرد‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند طوری که تولیدات کشاورزی و باغی با کاهش 30 تا 40 درصدی روبه‌رو شده است چرا که گرد و خاک موجود در هوای جنوب کشور عملکرد درختان و محصولات را ضعیف می‌کند البته این معضل آبزیان منطقه را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده است. این نماینده مجلس درباره اختصاص اعتبار 55 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردها به مهر گفت: این اعتبار در حد خرید چند دستگاه برای انجام فرآیند پایش است البته پیش از این سازمان هواشناسی درخواست استفاده از تعدادی دستگاه جدید را برای پایش ریزگردها ارائه داد اما در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار نگرفت، هرچند خرید دستگاه برای سنجش دید و غبار لازم است اما به این بحث توجه نشد و این اعتبار اندک را برای مقابله با ریزگردها قرار دادند.

حذف ریزگردها سالانه 10 هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد

پاپی‌زاده در ادامه با بیان اینکه اگر اعتبارات لازم تامین شود در پروسه‌ای 10 ساله این موضوع مرتفع می‌شود، تصریح کرد: اگر وارد حوزه مبارزه با ریزگردها و حل این بحران شویم حداقل سالانه 10 الی 15 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم اما برای حل این معضل باید عزم بین‌المللی شکل بگیرد و سازمان ملل و کشورهای منطقه خود را ملزم بدانند که این مساله را پیگیری کنند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به پیگیری این موضوع در مجلس نیز گفت: در حال حاضر در کمیسیون کشاورزی پیگیر موضوعی برای حل این معضل هستیم که اگر نتوانستیم در کوتاه‌مدت این موضوع را حل کنیم اما بتوانیم مشکلاتی که در پی آن به وجود آمده است را حل کنیم. وی ادامه داد: لذا پیش‌نویسی برای این موضوع تهیه شده است که در نهایت بتوانیم آن را به قانون تبدیل کنیم و دولت را موظف کنیم استان‌های مورد هجوم ریزگردها را حمایت کند.

البته این طرح با طرح ملی مبارزه با ریزگردها که در آن عوامل ایجاد ریزگردها کنترل می‌شود متفاوت است و طرحی که پیش‌نویس آن توسط کمیسیون کشاورزی آماده می‌شود سیاست حمایتی از مردم مناطق مورد هجوم ریزگردها را در پی دارد طوری که جنبه‌های بهداشت و درمان، بیمه‌های خاص و تامین داروهای مردم مورد توجه قرار گیرد. این نماینده مجلس در پایان ضمن ابراز امیدواری از حل این بحران گفت: اگر از همان زمانی که پدیده ریزگرد‌ها به استان‌هایی از جمله خوزستان، ایلام و بوشهر وارد شد، مسؤولان به فکر اقدامات بازدارنده بودند، هم‌اکنون دامنه این پدیده تا این حد گسترده نمی‌‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha