محققان اعلام كردند آسیب ناشی از بیماری قلبی می‌تواند به این عضو كمك كند تا با خطرات جراحی بهتر مقابله كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی، پژوهشگران دریافتند موش‌هایی كه علایم بیماری قلبی دارند، در برابر آسیب ناشی از عمل جراحی قلب، از جمله توقف فعالیت خود قلب، مقاوم تر می‌كند.

نتایج این تحقیقات در مجله ‪ Critical Care Medicine‬منتشر شده است.

محققان معتقدند با شناخت واكنش شیمیایی دقیق ممكن است بتوانند آن را با داروها تكرار كنند.

گروه تحقیقاتی دانشگاه بریستول امیدوار است شانس را برای تمامی بیماران قلبی افزایش دهد.

حدود ‪ ۳۰‬هزار بیمار در سال تحت عمل جراحی بای‌پس عروق قلبی قرار می‌گیرند. در این عمل جراحی بخش‌هایی از رگ كه به خاطر بیماری قلبی بطور خطرناكی نازك شده‌اند، جایگزین می‌شوند.

قلب در حین عمل از حركت می‌ایستد و این امر ممكن است آسیب‌هایی را به بافت آن وارد آورد.

این تحقیق این ایده را مطرح می‌كند كه شاید فشاری كه زندگی كردن با بیماری قلبی به فرد وارد می‌كند، ممكن است عملا قدرت بدن را برای به حداقل رساندن این آسیب بیشتر كند.

موشهای طبیعی نمی‌توانند به همان شیوه‌ای كه انسان به بیماری قلبی مبتلا می‌شود به این بیماری مبتلا شوند. اما گروه تحقیقاتی دانشگاه بریستول از موشهایی استفاده كرد كه بگونه‌ای تغییر ژنتیكی داده شده بودند كه با تغذیه كم‌چربی نیز مستعد انباشت چربی در عروق قلبشان بودند.

برخی از این موشهای تراریخته با رژیم غذایی پر چرب تغذیه و در نتیجه به بیماری قلبی مبتلا شدند، در حالی كه دیگران از رژیم غذایی طبیعی این جانور جونده استفاده كردند.

زمانی كه این موشهای مبتلا به بیماری قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفتند قلب آنها بهتر از موشهایی كه بطور طبیعی تغذیه شده بودند، توانست از عهده استرس‌های عمل، برآید.

پروفسور "سعده سلیمان" مجری این تحقیقات با اشاره به اینكه قلب عضو هوشمندی است، گفت قلب این توانایی را دارد تا مسیر شیمیایی خود را برای پاسخ به آسیب ناشی از بیماری قلبی تغییر دهد.

وی افزود: ما عقیده داریم می‌توانیم این مسیرها را برای كمك به افرادی كه عمل جراحی قلب انجام می‌دهند هدف قرار دهیم.

با این حال سلیمان تاكید دارد هنوز بهتر است با استفاده از عادات غذایی سالم از عمل جراحی پیشگیری كرد.

پروفسور "جرمی پیرسن" از بنیاد قلب انگلیس گفت، این یافته‌ها گام مهمی بسوی شناخت ساز و كار پیچیده حفاظتی قلب است كه به محققان كمك خواهد كرد درمانهایی را برای كاهش خطرهای تهدیدكننده بیماران در طول عمل جراحی ارائه دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha