یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 75937
سلامت نیوز : مدیرکل یونسکو در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی ۱۷ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۷ خرداد ۹۲) تاکید کرد: در روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی باید بار دیگر برای ایجاد و ترویج راه حل‌هایی فراگیر و پایدار برای مدیریت منابع آب در نواحی خشک متعهد شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ در پیام «ایرینا بوکووا»، آمده است:

«ما تخمین زده‌ایم که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر در مناطق خشک و نیمه‌خشکی زندگی می‌کنند که منابع آب شیرین بسیار محدودی دارند. تا سال ۲۰۲۵ دو سوم مردم جهان به شدت برای آب در مضیقه خواهند بود. این مشکلات به علت رشد جمعیت، تولیدات کشاورزی و افزایش شوری و آلودگی منابع آب رخ می‌دهد. از جمله آثار تغییر اقلیم، تحلیل رفتن منابع آب و افزایش میزان پدیده‌های حاد طبیعی مرتبط با آب است. هر اندازه موانع تحقق توسعه پایدار سخت‌تر شود، اقشار فقیر‌تر بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در این روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی باید بار دیگر برای ایجاد و ترویج راه حل‌هایی فراگیر و پایدار برای مدیریت منابع آب در نواحی خشک متعهد شویم.

از آنجا که مشکلات آب مشکلاتی پیچیده است، راه‌حل‌های تدوین‌شده نیز باید چندوجهی و چندبعدی باشد. لازمه ایجاد چنین راه‌حل‌هایی، تفکر مبتنی بر نوآوری و همکاری‌های گسترده بین‌المللی برای حفظ بوم‌سازگان‌ها، ریشه‌کنی فقر و ترویج برابری اجتماعی و برابری جنسیتی است.

این مهم‌ترین پیام سال جهانی همکاری‌های آب است که هدایت آن بر عهده یونسکو است. هدف از نامگذاری این سال در واقع تقویت هرچه بیشتر همکاری‌ها برای پاسخگویی به تقاضای رو به‌ افزایش برای دسترسی به منابع آب، تخصیص منابع آب و خدمات آب است.

شبکه جهانی G-WADI (شبکه اطلاع‌رسانی آب و توسعه برای مناطق خشک) که راهبری و هدایت آن بر عهده یونسکو است و در چارچوب برنامه بین‌المللی آب یونسکو فعالیت می‌کند، در واقع نشانگر تعهد ما برای تقویت ظرفیت‌های جهانی مدیریت منابع آب در مناطق خشک است. این برنامه بر اساس داده‌های چهار شبکه منطقه‌ای واقع در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی مدیریت می‌شود. چهار شبکه منطقه‌ای نامبرده مروج همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مناطق خشک است تا در سایه این همکاری‌ها به مدیریت مناسب‌تر منابع آب و کاهش بلایای مرتبط با آب دست پیدا کنند.

یونسکو با همکاری دانشگاه پرینستون، برنامه‌ای را برای پایش و پیش‌بینی خشکسالی برای منطقه زیرصحرای آفریقا با هدف ظرفیت‌سازی از طریق انتقال دانش و فن‌آوری راهبری می‌کند. با نظر به تأثیر خشکسالی در آفریقا، سرزمینی که به شدت وابسته به کشاورزی بارانی است، برنامه یادشده قدمی کلیدی برای استفاده بهینه از آب به عنوان منبعی برای اتحاد و یکپارچگی است.

در چارچوب کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل، یونسکو با روش‌هایی کاملاً ملموس برای ترویج مدیریت پایدار مناطق خشک فعالیت می‌کند. اما برنامه‌های مرتبط با مدیریت پایدار این‌گونه مناطق باید در محل و با همکاری ساکنان این مناطق که اغلب جزء فقیر‌ترین اقشار اجتماع هستند انجام شود. آب؛ فصل مشترک و عنصری کلیدی در بسیاری از چالش‌های جهان ما است. این چالش از بهداشت، کشاورزی و امنیت غذایی گرفته تا چالش‌های انرژی متنوع هستند. در عین حال آب می‌تواند راه حل مشترک برای همه این چالش‌ها نیز باشد. اما یافتن این راه حل مشترک نیازمند تشریک مساعی همه ما است، به ویژه همکاری‌های افرادی را طلب می‌کند که بیشتر تحت تأثیر کمبود آب هستند و این پیام و درخواست یونسکو در روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha