سلامت نیوز : پس از سال ها انتظار و وعده های مکرر مسئولان نظام سلامت و سازمان های بیمه گر، با توافق وزارت بهداشت و بیمه ها برای ارائه خدمات پیشگیری و برخی خدمات درمانی بیماری های دهان و دندان، بسته خدمات بیمه ای سلامت دهان و دندان تدوین شد که درصورت تصویب در شورای عالی بیمه سلامت این خدمات تحت پوشش بیمه های پایه درخواهد آمد.

دکتر محمد حسین خوشنویسان رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در گفت وگو با خراسان از نهایی شدن بسته خدمات سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت و سازمان های بیمه ای خبر داد و گفت:بسته تدوین شده به تایید سازمان های بیمه گر نیز رسیده است و پس از تایید نهایی وزارت بهداشت برای تصویب به شورای عالی بیمه سلامت ارسال خواهد شد. رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در تشریح خدمات مورد توافق با بیمه ها در بسته خدمات بیمه ای گفت:معاینه و درمان برای تمامی گروه های سنی شامل گروه سنی کمتر از 6سال،6تا 13سال و بالای 14سال است.در این بسته خدمات جرم گیری و بروساژ نیز برای گروه سنی بالای 14سال لحاظ شده است.خوشنویسان با اشاره به توافق صورت گرفته با بیمه های تامین اجتماعی،خدمات درمانی، کمیته امداد و نیروهای مسلح اظهار داشت:با تصویب بسته پیشنهادی در جلسه شورای عالی بیمه سلامت که به ریاست رئیس جمهور بر گزار می شود بیمه پایه سلامت دهان و دندان به عنوان بخشی از بیمه پایه خدمات سلامت در کشور اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه بر رویکرد پیشگیرانه خدمات دیده شده در این بسته بیمه ای تاکید کرد و گفت: تعداد خدمات ارائه شده در این بسته حمایتی کاملاً متفاوت است و چون رویکرد پیشگیرانه دارد بیمه ها نیز با اجرای آن موافقت کرده اند. دراین بسته ۱۰ نوع خدمت دیده شده است. این در حالی است که در گذشته ۹ خدمت در بیمه سلامت وجود داشت که از این تعداد ۴ خدمت آن محدود به کشیدن دندان های دائمی می شد.اما در این بسته کشیدن دندان شیری نیز لحاظ شده است.وی افزود:خدمات فلوراید تراپی نیز برای اولین بار برای تمامی گروه های سنی با خدمات بیمه ای انجام خواهد شد و رادیوتراپی کودکان بالای 6سال نیز تحت پوشش بیمه درخواهد آمد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت به دیگر خدمات بسته سلامت دهان و دندان از جمله رادیوگرافی و "فیشور سیلانت" در ۲ گروه سنی اشاره کرد و افزود: فیشور سیلانت بسیار بهتر از وارنیش فلوراید است زیرا وارنیش از لحاظ تکنیکی مشکلاتی دارد که فیشور سیلانت فاقد این مشکلات است. وی تصریح کرد: به جز دندان پزشکان کاردانان بهداشت نیز قادر به انجام فیشور سیلانت خواهند بود درحالی که وارنیش به دلیل نیاز به دقت بالا تنها باید توسط دندان پزشک انجام شود وحتی در برخی موارد ممکن است کار به خوبی انجام نگیرد.

دکتر خوشنویسان گفت:  کشیدن دندان شیری و دندان عقل نیز در این بسته خدمات سلامت دهان و دندان لحاظ شده است و ترمیم دندان اول و وارنیش و فلوراید نیز برای یک دوره سنی خاص انجام می شود.

وی باتاکید بر پوشش بیمه ای تمامی خدمات درمانی دندان 6در بسته بیمه ای جدید اظهار داشت:تمامی خدمات ترمیمی و حتی عصب کشی برای دندان 6توسط بیمه ها پوشش داده خواهد شد و بیماران می توانند پس از تصویب خدمات مورد اشاره در شورای عالی بیمه سلامت و عقد قرارداد دندا ن پزشکان بخش خصوصی با بیمه ها از خدمات مورد اشاره ،تنها با ارائه دفترچه بیمه وپرداخت فرانشیز حق بیمار استفاده کنند.

وی در تشریح نحوه تامین منابع مالی بیمه ها برای پوشش خدمات دندان پزشکی نیز گفت: بیمه ها منابع لازم در این زمینه را دراختیار دارند و مشکلی برای تامین منابع مالی پوشش خدمات دهان و دندان ندارند و بی هیچ مشکلی پس از تصویب شورای عالی بیمه سلامت می توانند خدمات بهداشت دهان و دندان را پوشش بیمه ای دهند.وی اظهار امیدواری کرد در آینده ای نزدیک، با مشخص شدن نتایج به دست آمده از بیمه خدمات پیشگیرانه و برخی خدمات درمانی ،خدمات بیشتری تحت پوشش بیمه ها درآیند.

به گزارش تسنیم مشاور وزیر بهداشت در امور دندان پزشکی و سلامت دهان نیز از آماده شدن بسته خدمات سلامت دهان و دندان به منظور ارائه به سازمان بیمه سلامت برای تصویب نهایی و ابلاغ برای اجرا شدن در سراسر کشور خبر داد.

دکتر عبدالحمید ظفرمند ادامه داد: ارائه خدمات این بسته حمایتی کاملا متفاوت است و چون رویکرد پیشگیری دارد بیمه ها هم پذیرفته اند چون هزینه کمتری برای آنان دربر خواهد داشت و یکی از نکات بسیار مهمی که این بسته خدمات سلامت دهان دارد این است که آموزش بهداشت یکی از رکن های اساسی این پایه سلامت خواهد بود و دراین طرح حتی دندان پزشکان پرداختی خوبی دریافت می کنند و سلامت مردم نیز ارتقا پیدا خواهند کرد. دکتر ظفرمند در پاسخ به این پرسش که در صورت تصویب این بسته خدمات سلامت دهان و دندان آیا مردم می توانند با دفترچه بیمه این خدمات را با کمترین هزینه دریافت کنند، بیان داشت: این یک طرح بلندمدت است و چون خدمات سلامت دهان و دندان در این سطح نبوده است برای یک دوره ۵ ساله خدمات ترمیمی و عصب کشی نیز جزو این بسته قرار خواهد گرفت ولی به مرور و پلکانی اجرا می شود و سنین بالای ۵۰ سال نیز می توانند از این بسته خدمات سلامت دهان و دندان استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha