یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 75943
سلامت نیوز : متخصص ارتوپدی گفت: خم و راست شدن زیاد، گرد‌گیری، ساییدن زمین و پایین انداختن سر به مدت طولانی برای پاک کردن سبزی یا پاک کردن کف زمین از جمله کارهایی است که به ساییدگی بیشتر مفاصل و آ‌رتروز می‌انجامد.

خلیل علیزاده در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که دردهای عضلانی و ساییدگی‌های مفاصل را در افراد به وجود می‌آورد شیوه زندگی شرقی است.

متخصص ارتوپدی گفت: روی زمین نشستن، از پله بالا و پایین رفتن و توالت ایرانی باعث می‌شود که فشار زیادی به مفاصل وارد شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: آرتروز همان ساییدگی است که در همه افراد به تدریج به وجود می آید و بسته به توارث، نژاد و جنس افراد، زمان ونوع بروز آن متفاوت است.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله در بروز آرتروز وزن بالاست چرا که وزن بالا، زودتر به ساییدگی مفصل زانو می‌انجامد.

متخصص ارتوپدی تصریح کرد: نشستن روی زمین به هر دلیل می‌تواند به اندام تحتانی و مفاصل فشار زیادی وارد سازد و زانو، ران و مچ پا را درگیر سازد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: پله‌نوردی و به خصوص از پله پایین آمدن نیز می‌تواند باعث ساییدگی مفاصل شود.

علیزاده در ادامه، استفاده از توالت ایرانی را مسئله‌ای دانست که فشار زیادی به مفاصل زانو، مچ پا، ران و لگن وارد می‌سازد و افزود: افرادی که به هر دلیل روده‌‌شان خوب کار نمی‌کند یا یبوست دارند و طولانی مدت در توالت می‌نشینند فشار زیادی به مفاصلشان وارد می‌کنند.

این متخصص ارتوپدی، تصادف، ضربه و شکستگی را از جمله مواردی دانست که افراد را بیش از پیش در معرض گرفتاری آرتروز قرار می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ایستادن طولانی مدت، خم و راست شدن زیاد، گرد‌گیری‌های طولانی مدت، ساییدن زمین به مدت طولانی، برداشتن و جابه‌جایی اجسام سنگین و پایین انداختن سر به مدت طولانی برای پاک کردن سبزی یا پاک کردن کف زمین از جمله کارهایی است که باعث ساییدگی بیشتر مفاصل می‌شود و بهتر است زنان  خانه‌دار از انجام این کارها اجتناب ورزند.

وی متذکر شد: ورزش‌های حرفه‌ای و به خصوص فوتبال، بسکتبال، هندبال و ورزش‌هایی که در آن برخورد با سرعت زیاد بین افراد رخ می‌دهد باعث پارگی رباط مفصلی و آرتروز زود‌رس می‌شود.

متخصص ارتوپدی، بهترین ورزش برای افراد بالای 35 سال را پیاده‌روی روی زمین صاف و شنا در آب دانست و افزود: استفاده از تردمیل با سرعت و شیب کم می‌تواند مفید باشد.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: سرعت تردمیل نباید بیش از 6 باشد و شیب تردمیل نیز باید روی نیم باشد چرا که سرعت بسیار و شیب تند می‌تواند به مفاصل آسیب برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha