یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 75946
سلامت نیوز : متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: خستگی و وارد کردن فشار بیش از حد توان عضله، تعریق بیش از حد و از دست دادن سدیم بدن، اختلالات برخی هورمون‌ها، شنای سنگین به مدت طولانی و خوابیدن جلوی کولر باعث گرفتگی عضلات می‌شود.

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین مواردی که فرد را با دردهای شدید روبه‌رو می‌کند و اذیت‌کننده است اسپاسم یا گرفتگی عضلات است که به علل مختلف در افراد رخ می‌دهد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: شایع‌ترین علت قابل مرور اسپاسم یا گرفتگی عضلات،  خستگی و وارد کردن فشار بیش از حد توان عضله به آن است. در افرادی که در ساعت‌های متمادی پشت میز یا جلوی رایانه کار می‌کنند این گرفتگی عضلات رخ می‌دهد چرا که عضلات در مقابل فشار بیش از حد به عنوان یک واکنش دفاعی به انقباض فرو می‌روند و ایجاد درد فرد را مجبور می‌کند که وضعیت خود را تغییر دهد.

حافظی، به هم خوردن تعادل مواد معدنی به خصوص سدیم در بدن و اختلال الکترولیت‌ها را نیز در گرفتگی عضلات مؤثر دانست و افزود: این مسئله در مناطق گرمسیر شایع‌تر است و کسانی که به سفر حج می‌روند عمدتاً با آن مواجهند چرا که به خاطر تعریق بیش از حد و از دست دادن سدیم بدن، عضلات منقبض می‌شوند.

وی ادامه داد: در سفر حج به مسافرانی که مشکل کلیوی و فشار خون ندارند توصیه می‌شود همراه غذا نمک بیشتری مصرف کنند تا از گرفتگی عضلات بدنشان جلوگیری شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: اختلالات برخی هورمون‌ها نظیر تیروئید و کلسیم نیز به اسپاسم یا گرفتگی عضلات منجر می‌شود که حتماً باید توسط پزشک متخصص تشخیص، بررسی و درمان شود.

حافظی، سرما را نیز یکی از علل انقباض عضلانی دانست و گفت: افرادی که بدون پوشش مناسب مقابل کولر استراحت می‌کنند در نیمه‌های شب با اسپاسم شدید عضلات ساق پا همراه با درد مواجه شده و از خواب بیدار می‌شوند.

وی تصریح کرد: شناگران نیز گرفتگی عضله را تجربه می‌کنند چرا که به مدت طولانی و سنگین شنا می‌کنند و سرد بودن آب نیز مزید بر علت می‌شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بهترین مسکن برای درمان اسپاسم را گرما دانست و گفت: برای تسکین این درد بهتر است افراد از کیسه‌های آب گرم، پتوهای برقی یا سشوار به مدت چند دقیقه استفاده کنند و اگر هیچ کدام از این موارد در دسترس نبود یک قطعه آجر را برای چند دقیقه روی حرارت قرار داده و بعد دور آن را حوله بپیچیدند و روی عضله منقبض قرار دهند تا درد سبک‌ و کمتری را تجربه کنند.

حافظی، گرفتگی عضلات را یکی -دو بار در ماه یا در فصلی خاص آن هم فقط بعد از ظهر و شب هنگام، عادی دانست و افزود: اگر اسپاسم تکرار شونده و ممتد بود باید به پزشک مراجعه کرد تا بررسی‌های تخصصی انجام شود که اگر اختلال هورمونی یا الکترولیتی وجود داشت درمان صحیح آن انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha