سلامت نیوز : مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از افزایش 60 برابری قیمت داروهای ترک اعتیاد همچون "متادون" و "بوپرنورفین" خبر داد.

فرید براتی‌سده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه صاحبان مراکز ترک اعتیاد با مراجعه به دانشگاه شهید بهشتی برای دریافت مواد ترک اعتیاد با افزایش 60 برابری قیمت آن مواجه شده‌اند، افزود: مراکز با مراجعه برای دریافت دارو از بالا رفتن قیمت‌ها شکایت دارند و حتی از تعطیلی این مراکز با ادامه این روند خبر داده‌اند.

وی در مورد علت بالا رفتن قیمت داروها اظهار کرد: نبود و گرانی قیمت مواد اولیه و نداشتن برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت از جمله عوامل اصلی بالا رفتن قیمت داروهای ترک اعتیاد است.

کمبود داروهای ترک اعتیاد توزیع آنها را هفتگی کرد

براتی سده با اشاره به اینکه تا کنون داروها به صورت ماهانه در اختیار مراکز قرار می‌گرفت، اعلام کرد: هم اکنون به علت کمبود وجود دارو مراکز به صورت هفتگی از دانشگاه‌ها (شهید بهشتی) دارو دریافت می‌کنند، در حالی که در گذشته به صورت ماهانه دارو می‌گرفتند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه قرص متادون در بازار کم است و به همین علت، شربت متادون توزیع می‌شود، خاطر نشان کرد: اثربخشی شربت متادون نیز کاهش یافته و علت آن هم به ترکیباتش مربوط می‌شود که ناشی از رقیق سازی و کم کردن مواد اولیه اثربخش در شربت است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه نظارت بر قیمت داروهای ترک اعتیاد را بر عهده دارد، مدعی شد: این موضوع نشان می‌دهد وزارت بهداشت برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه نداشته و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی جدی‌تر و پایدارتر موضوع را کنترل کند.

وی افزود: باید نظارت قوی‌تری توسط وزارت بهداشت در این زمینه صورت گیرد تا با کاهش قیمت داروهای ترک اعتیاد مواجه شویم.

لازم به ذکر است، داروهای ترک اعتیاد در مرکز DIC (میان مدت) و مراکز سرپایی MMT در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha