سلامت نیوز : قائم مقام بانک خون بند ناف رویان به تشریح چگونگی اقدام خانواده‌ها برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادشان پس از زایمان مادر پرداخت.

دکتر سعید آبرون در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره عنوان کرد: در حال حاضر این موسسه دارای بانک خصوصی و بانک عمومی خون بند ناف است.

وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند در صورت تمایل خون بند ناف نوزادشان را که حاوی سلول‌های بنیادی است به بانک خون بندناف عمومی اهدا کنند و یا با عقد قرارداد با بانک‌ خصوصی و خانوادگی نمونه‌ها را برای خود و خانواده‌شان نگه‌داری و در صورت بروز بیماری از آن استفاده کنند.

آبرون با اشاره به اینکه اکثر پزشکان ما به ضرورت و مزیت‌های اهدای خون بند ناف و چگونگی اقدام خانواده‌ها برای اهدای آن به بانک عمومی یا عقد قرارداد با بانک خصوصی واقف هستند، گفت: معمولا بخشی از پزشکان، اطلاعات مربوط به این اقدام را در اختیار خانواده‌ها می‌گذارند.

وی افزود: بر این اساس اگر خانواده در تهران ساکن باشد، می‌تواند به رویان که مسوولیت جمع‌آوری خون بند ناف را در تهران بر عهده دارد، مراجعه کرده و یا از پایگاه اینترنتی بانک خون بند ناف به نشانی www.rsct.ir بازدید به عمل بیاورد و اطلاعات اولیه را پیرامون چگونگی اهدای خون بند ناف کسب کند.

قائم مقام بانک خون بند ناف رویان با اشاره به اینکه در حال حاضر رویان در 23 استان کشور دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف دارد، اظهار کرد: بنابراین اگر خانواده‌ای تصمیم به نگه‌داری خون بند ناف فرزند خود داشته باشد، می‌تواند به دفاتر نمایندگی بانک خون بندناف مراجعه کند.

آبرون ادامه داد: برای ذخیره‌سازی نمونه‌ها مادر باید حائز شرایطی باشد که از جمله آنها می‌توان به عدم ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی چون هپاتیت اشاره کرد. این قبیل بیماری‌ها منع کامل برای اهدای خون بند ناف دارند.

وی افزود: اما برخی بیماری‌ها منع کلی ندارند و اگر دو سال از زمان بهبودی مادر گذشته باشد یا دارویی را تا دو سال قبل مصرف کرده باشد، می‌تواند خون بند ناف فرزند خود را اهدا و یا ذخیره سازی کند. برای آگاهی بیشتر از این شرایط مشاوره تلفنی با پزشک مستقر در بانک خون بند ناف برای همه خانواده‌ها امکان‌پذیر است.

ابتدای ماه نهم بارداری، مناسب‌ترین زمان برای آغاز پروسه ذخیره سازی

مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان در پاسخ به اینکه مناسب‌ترین زمان برای شروع اقدامات مربوط به ذخیره‌سازی خون بند ناف چه زمانی است، عنوان کرد: مناسب‌ترین زمان، ابتدای ماه نهم بارداری است. در این زمان خانواده‌ها می‌توانند به دفاتر نمایندگی مراجعه کرده و آزمایشات مربوط را انجام دهند. جواب این آزمایش‌ها حدود یک هفته بعد صادر می‌شود و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، می‌توانند نسبت به عقد قرارداد با بانک اقدام کنند.

آبرون همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قراردادی با بیمارستان‌ها برای اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها درخصوص امکان ذخیره خون بند ناف بسته شده است؟ عنوان کرد: این امکان وجود ندارد. البته باید گفت پزشکان در جریان این امکان هستند و بسیاری از بیماران خود را با آن آشنا می‌کنند.

وی ادامه داد: در نظرسنجی‌ها مشخص شده است که مردم اغلب از طریق دوستان، اقوام یا پزشک خود متوجه چنین امکانی می‌شوند و سینه به سینه به یکدیگر منتقل می‌کنند، بنابراین نگرانی از بابت اطلاع‌رسانی به مردم نداریم.

مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان درباره ظرفیت نگهداری از نمونه‌های خون بند ناف در موسسه رویان، عنوان کرد: هیچ محدودیتی برای نگهداری نمونه‌ها نداریم و اگر قابل نگهداری باشند، آنها را نگه می‌داریم.

آبرون ادامه داد: نمونه‌ها در دمای منفی 191 نگهداری می‌شوند، در این دما جنبش مولکولی به صفر می‌رسد و عملا سلول‌ها به فاز خاموشی می‌روند و ما می‌توانیم از آنها تا زمانی که خانواده‌ها تمایل داشته باشند، نگهداری کنیم؛ اما گفته می‌شود بهترین زمان برای استفاده از این سلول‌ها، پنج سال اول است و در این زمان پیوند بهتر می‌گیرد اما بعد از گذشت زمان بیشتر، ممکن است به تدریج قابلیت سلول‌ها تغییر پیدا کند.

وی درباره شانس موفقیت درمان به کمک سلول‌های بنیادی خون بند ناف، توضیح داد: کاربرد سلول‌های بنیادی خون بند ناف مربوط به بیماری‌های خونی کودکان می‌شود که سرطان‌ها از جمله بیماری‌های خوش‌خیم خونی اطفال و کم خونی‌ها نظیر تالاسمی از جمله بیماری‌های بدخیم خونی کودکان هستند.

قائم مقام بانک خون بند ناف رویان اضافه کرد: البته میزان موفقیت مراکز مختلف متفاوت است. ممکن است یک مرکز تا 70 درصد موفقیت و مرکز دیگر بیش از اینها را در آمار خود اعلام کند که البته این امر به تعداد سلول‌های موجود در یک نمونه بستگی دارد، هر چه کد ژنتیکی میان دهنده و گیرنده تطابق بیشتری داشته باشد، شانس موفقیت عمل بالا می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha