یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 75966
سلامت نیوز : مشاهده کودکان در بستر بیماری بسیار دردآور و دیدن درد، آن هم از نوع سرطان چشم، در این عزیزان دشوار است. روزنه امید هر چند کوچک، برای بهبودی کودکانمان قوت قلب عظیمی است... براساس پیشرفت‌ها و مطالعات انجام شده، طی دهه اخیر در ایران میزان بقای بیماران سرطان چشم، به بالای 80 درصد رسیده است که این موفقیت سال 2008 در مجله «بریتیش مدیکال ژورنال» منتشر شد. در آخرین مطالعات و بررسی‌هایی که صورت گرفت بقای این بیماران به بالای 90 درصد رسید، که این میزان با کشورهای پیشرفته برابری می‌کند، این دستاورد، ظرف چند ماه آینده، در یکی از مجلات بین‌المللی به چاپ می‌رسد. به همین دلیل، با دکتر مسعود ناصری‌پور، فوق تخصص بیماری‌های شبکیه، فلوشیپ درمان سرطان‌های چشم و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ این پژوهشگر کشورمان با بیان اینکه چشم نیز مانندسایر اعضای بدن دچار تومورهای خوش‌خیم و بدخیم می‌شود گفت: تومورهای خوش‌خیم در چشم به صورت خال‌های چشمی و لکه‌های سفید، در سنین مختلف ایجاد می‌شود. وی افزود: نوع بدخیم این تومورها در کودکان داخل حفره چشم و در بالغین به صورت ملانومای یو.آ در لایه عروقی چشم ایجاد می‌شود و یا به شکل ثانویه بروز می‌کند. یعنی تومور در قسمت دیگری از بدن ایجاد شده و از طریق گردش خون به چشم انتقال می‌یابد. شایع‌ترین تومورهای داخل چشم، در حفره کاسه چشم، ضمایم آن از جمله غدد اشکی و کره چشم ایجاد می‌شود. این متخصص در رابطه با علائم این بیماری بیان کرد: 60 تا 70 درصد از کودکان مبتلا، دچار تغییر در مردمک سفیدرنگ چشم می‌شوند به طوری که چشم کودک در تاریکی رفلکس غیرطبیعی داشته و برق می‌زند یا اینکه چشم ژله مانند می‌شود.

 15 تا 20 درصد از این بیماران نیز با علائم انحراف در یک یا هر دو چشم به پزشک مراجعه می‌کنند. وی ادامه داد: ژنتیک عامل مؤثری بر ایجاد این بیماری، است. حتی با تغییر و جهش ژنتیک، کودک مبتلا شده و می‌تواند به نسل بعد انتقال دهد، اما جهش ژنتیک عامل مؤثری برای انتقال حتمی عارضه به نسل بعد نیست. این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: متوسط تشخیص بیماری در کودکانی که یکی از چشم‌های وی مبتلا شده، 24 ماهگی و در صورت ابتلای هر دو چشم 12 ماهگی است، اما متوسط تشخیص بیماری 18 ماهگی می‌باشد که در کشورهای مختلف، بسته به میزان آگاهی والدین، اجتماع و مطالعات پزشکی متفاوت است. دکتر ناصری‌پور در رابطه با درمان تومورهای چشمی در کودکان گفت: مداوا از طریق شیمی درمانی و به کمک سایر درمان‌های کرایوتراپی، لیزرتراپی، تزریقات خاص در کنار و داخل چشم صورت می‌گیرد. به تازگی نوع دیگری از مداوای شیمی درمانی، به نام «کموسرجری» انجام می‌شود.

در این روش کودک را بیهوش کرده و از طریق شریان ران، ماده تزریقی وارد بدن وی می‌شود، این نوع درمان هزینه بالایی دارد اما اثربخشی بیشتری داشته و عوارض آن از شیمی‌درمانی سیستمیک (محل عارضه) کمتر است. وی ادامه داد: در کودکانی که روش‌های درمانی ذکر شده تأثیری نداشته و بهبودی حاصل نمی‌شود از اشعه «EBRT» استفاده می‌کنیم که در این نوع از درمان اشعه از خارج به چشم تابیده می‌شود. در مواردی نیز به علت پیشرفت بیماری هیچ‌کدام از راه‌های درمانی ذکر شده نتیجه نمی‌دهد که متاسفانه مجبور به تخلیه کامل چشم هستیم و از چشم مصنوعی برای کودک استفاده می‌کنیم. این فوق تخصص افزود: از نظر پیشگیری تا زمانی که تومور داخل چشم باشد می‌توان آن را کنترل کرد و در صورتی که تومور به قسمت‌های دیگر سرایت کند منجر به مرگ کودک می‌شود. نکته دیگر احتمال ابتلا به سایرسرطان‌هاست، که پس از درمان تومور چشم، می‌تواند استخوان‌ها را درگیر کرده یا فرد در سال‌های آتی به سرطان‌های بعدی و در درجات بالاتر دچار شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با علت مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال بیان کرد: علت مرگ و میر در این سن از کودکان، سرایت بیماری به قسمت‌های دیگر بدن است، البته در صورت مداوای تومورچشم، در سال‌های بعدی باید به پزشک مراجعه کرد و معاینه دوره‌ای انجام داد. خوشبختانه با پیشرفت‌های درمان، متوسط میزان مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال به 50 درصد رسیده که در کشورهای توسعه یافته میزان بقای این بیماران 90 تا 95 درصد اعلام شده است. در ایران، طبق مطالعاتی که در دهه گذشته انجام شده این میزان 80 درصد اعلام شد اما اکنون با همکاری تیم پزشکی میزان بقای کودکان با بیماری سرطان چشم به بالای 90 درصد رسیده است. وی بیماری تومور چشم در بالغین را اینگونه تشریح کرد: این تومورها به عنوان ملانوم‌ها، که از سلول‌های رنگدانه‌‌ای در داخل چشم منشأ می‌گیرد ایجاد می‌شود. بافت یو.آ که شامل سه قسمت عنبیه، اجسام مژگانی و قسمت کوروئید است، مورد تشکیل تومورهای بدخیم قرار می‌گیرد.

تومورهای ملانوم به طور عمده در قسمت کروئید یا همان لایه‌های عروقی ایجاد می‌شود.این تومور از نظر علائم بالینی در یک سوم موارد دارای هیچ علامتی نیست و در دو سوم دیگر، به صورت مگس‌پران، تاری دید و جرقه زدن مشاهده می‌شود. دکتر ناصری پور در رابطه با درمان این بیماری در بالغین بیان کرد: مداوای سرطان چشم، به مرحله بیماری و اندازه آن بستگی دارد. در تومورهای با ضخامت کم، از روش لیزردرمانی «TTT» با مکانیسم گرمایی استفاده می‌شود، در تومورهایی با اندازه متوسط از پلاک‌های رادیواکتیو با عنصر «روتینیوم 106» استفاده می‌شود که یک دهه از استفاده آن می‌گذرد و نتایج خوبی را دربرداشته است.در تومورهایی با ضخامت زیاد که با روش‌های درمان ذکر شده نمی‌توان آن را معالجه کرد، ناگزیر به تخلیه چشم هستیم.این فلوشیپ درمان سرطان‌های چشم، در رابطه با عوامل ژنتیکی تومورهای سرطانی چشم در افراد بزرگسال گفت: این سرطان از نظر عوامل ژنتیکی قابل انتقال نیست. ولی «اختلالات ژنتیکی کروموزومی نوع 3» می‌تواند موجب تشکیل این تومور شود که در صورت بررسی‌های ژنتیکی، پیش‌آگاهی مناسب در اختیار خواهد بود. در صورت جواب مثبت در این تست، افراد همیشه باید مورد معاینات دوره‌ای قرار بگیرند. باید دانست که در بزرگسالان، تومورهای متاستاتیک یا ثانویه، در آقایان سرطان‌ریه و در خانم‌ها سرطان سینه که قابلیت انتشار دارند می‌تواند به چشم منتقل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha