سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی سرطان از تدوین اولین برنامه جامع کنترل سرطان پستان در کشور خبر داد و گفت: در این برنامه روش درمانی بومی‌سازی و یکسان‌سازی می‌شود.

عبدالله فضلعلی‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت برنامه جامع کنترل سرطان در کشور گفت: این برنامه مراحل خوبی را تاکنون طی کرده و توسط مراکز مختلف درمانی و کلینیک‌های غربالگری به صورت فعال پیگیری می‌شوند و با استفاده از رسانه ملی آگاهی مردم نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این طور نیست که این برنامه روی میز مانده باشد و کاری انجام نشده باشد بلکه در نهاد ریاست جمهوری زیرنظر واحد فناوری، دستورالعمل‌های درمانی آن برای بیماران سرطانی در حال تدوین است.

رئیس انجمن علمی سرطان از تدوین اولیه برنامه جامع کنترل سرطان پستان و سایر سرطانهای شایع خبر داد و گفت: از جمله برنامه‌هایی که در حال انجام است تدوین دستورالعمل برای سرطان‌هایی که بار بیماری بالایی دارند و سالهای عمر تلف شده سنگینی به جامعه تحمیل می‌کنند مانند سرطان پستان که مقدمات آن انجام شده و به تدریج برای سرطانهای معده، مری، روده بزرگ و پروستات در آینده تدوین می‌شود.

درمان سرطان پستان برای ایرانی‌ها بومی‌سازی می‌شود

فضلعلی‌زاده ادامه داد: در بحث دستورالعمل کنترل سرطان پستان بومی‌سازی آن را در دستور کار داریم و با توجه به شرایط بیماران ایرانی، وضعیت تشخیص، درمان و همچنین امکانات موجود به دنبال بومی‌سازی روشهای درمانی هستیم.

وی گفت: همچنین با این برنامه قرار است نحوه درمان در تمام مراکز غربالگری سرطان پستان یکسان شود و از راهنمای بالینی که در سایر کشورها اجرا می‌شود بهره‌مند شویم.

رئیس انجمن علمی سرطان با اشاره به اینکه شرایط بیماری سرطان پستان در ایران با سایر کشورها متفاوت نیست گفت: در کشور ما فقط سن ابتلا به این سرطان متفاوت است به طوری که سن ابتلای زنان ایرانی 5 تا 10 سال پایین‌تر از سایر کشورها است.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های درمانی این سرطان از سوی مسئولان در حال تدوین بوده، به مراکز درمانی اعلام می‌شود گفت: این برنامه به معاونت فناوری ریاست جمهوری خواهد رفت، نماینده این طرح مشخص شده و کارگاه‌های آموزشی برای تدوین این دستورالعمل در هفته آینده تشکیل می‌شود و ظرف یکی، دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

استفاده از داروی هرسپتین در دستورالعمل جدید درمانی

فضلعلی‌زاده گفت: در این دستورالعمل درمانی از روش استفاده از داروی هرسپتین نیز بهره می‌بریم تا نحوه استفاده از آن مشخص شود و میزان مصرف آن جایگاه خود را پیدا کند از این طریق تأمین هزینه برای بیماران و پرداخت آن از سوی شرکت‌های بیمه نیز بهتر خواهد شد.

رئیس انجمن علمی سرطان با اشاره به هزینه‌های درمان سرطان در کشور گفت: هزینه درمان سرطان‌ها به طور کلی بالاست چرا که داروهایی که در این مورد تولید می‌شود و به بازار می‌آید گران هستند از سویی تکنولوژی و روش درمانی آن نیز بسیار پرهزینه‌اند.

داروهای گران قیمت شناسایی و بیمه می‌شوند

وی افزود: در دستورالعمل درمان سرطان پستان مواردی که نیاز به این داروهای گران قیمت وجود دارد مشخص خواهد شد و در صورت لزوم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند تا تحمیل هزینه‌های این بیماران کمتر شود.

هزینه درمان سرطان پستان 2 برابر شده است

فضلعلی‌زاده گفت: هزینه درمان سرطان سینه بستگی به نوع روش شیمی‌درمانی آن دارد اما با توجه به اینکه نرخ داروها با تغییر ارز مرجع به ارز مبادلاتی افزایش یافته، هزینه درمان سرطان پستان نیز دو برابر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha