یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱

سلامت نیوز : روانشناسان ژاپنی با انجام سلسله ‌آزمایش‌هایی بر روی شیرخواران برای جواب دادن به این سوال که حس همدردی محصول تربیت است یا با انسان زاده می‌شود؟ به پاسخ‌های شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ حس همدردی در انسان‌ها نسبت به دیگران بسیار زودتر از آنچه که پیش از این تصور می‌شد پا می‌گیرد. این که دقیقا این حس چگونه و در کدام مرحله از رشد ایجاد می‌شود، هنوز روشن نیست اما آنچه روشن است این است که نوزادان در همان ماه‌های اولیه زندگی خود نسبت به فردی که مورد حمله قرار می‌گیرد و به وضعیت اضطراری می‌افتد، حس همدلی پیدا کرده و آن را بروز می‌دهند.

«یاسوهیرو کاناکوگی»، کارشناس ژاپنی و همکارانش از دانشگاه کیوتو و مدرسه عالی تکنولوژی «تویوهاشی» می‌گویند: نوزادان 10 ماهه نسبت به فردی که در معرض خطر قرار می‌گیرد، حس دلسوزی دارند و این حس را بی آنکه از کلام استفاده کنند نشان می‌دهند.

مطالعات تایید می‌کند که شیرخواران می‌توانند بین اشکال هندسی فرق گذاشته و مقاصد و اهدافی را به آن‌ها نسبت دهند. محققان ژاپنی از همین ویژگی استفاده کرده و به نوزادان مورد آزمایش، فیلمی کارتونی نشان دادند تا واکنش آن‌ها را نسبت به خشم و خشونت بررسی کنند.

در این فیلم حمله یک توپ آبی به یک تاس زرد مشاهده می‌شد. توپ به سرعت به سمت تاس روانه شد و به آن حمله کرد. بعد از این که نوزادن این فیلم را مشاهده کردند به آنها یک توپ و یک تاس واقعی نشان داده شد. اکثر آنها دست خود را به سمت قربانی یعنی تاس دراز کردند و به توپ توجهی نشان نمی‌دادند.

واکنش کودکان بعد از این‌که نقش این اشکال عوض شد نیز باز همان بود. یعنی حتی وقتی که تاس نقش مهاجم و توپ نقش قربانی را ایفا کرد باز هم کودک طرف قربانی را گرفت و به مهاجم علاقه‌ای نشان نداد.

در مراحل بعدی این آزمایش از اشکال بی‌طرفی که در این قضیه نقشی نداشتند نیز استفاده شد. نوزادان یا به قربانی و یا به یک شی‌ء بی‌طرف علاقه نشان می‌دادند. کارشناسان تصور می‌کنند که تمایل نوزادان به قربانی به خاطر ترس از مهاجم نیست بلکه به دلیل همدردی با قربانی است.

یافته‌ها تایید می‌کند که نوزادان به درد دیگران واکنش نشان می‌دهند. مثلا وقتی که بزرگترها گریه می‌کنند، چهره نوزادان نیز حالت گریه به خود می‌گیرد.

با این حال بررسی جدید نشان می‌دهد که حس همدردی در نوزادان زودتر از آنکه ما تصور می‌کنیم شروع شده و نوزادان 10 ماهه نه تنها نقش قربانی و مهاجم را درک می‌کنند بلکه به افرادی که در خطر قرار گرفته‌اند نیز علاقه و تمایل نشان می‌دهند.

این یافته می‌تواند در مطالعات بعدی برای بررسی رفتار ناشی از همدلی در انسان‌ها موثر باشد. نتایج این پژوهش در مجله تخصصی «پلاس وان» به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha