یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
کد خبر: 75986
سلامت نیوز : رئیس کمیسیون ارتقای امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۳۰۰ قلم داروی ایرانی و خارجی به دلیل عدم تخصیص ارز دچار کمبود مقطعی هستند،گفت: صدور مجوز تاسیس داروخانه‌های جدید در تهران امری اشتباه است.

دکتر رهبر مژدهی‌آذر در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر کمبود دارو در کشور به چه صورت است، اظهارداشت: در مورد کمبود دارو در یک شرایط خاصی هستیم و کمبود دارو نیز دلایل زیادی دارد که بسیاری از آن را اکثراً می‌دانند و ما نیز پیش‌بینی کرده بودیم که در یکی و دو ماه آینده دچار کمبود دارو شویم.

کمبود مقطعی 200 تا 300 قلم داروهای خارجی و ایرانی

وی در پاسخ به این پرسش که این کمبود‌های دارویی بیشتر در زمینه کمبودهای داروهای ایرانی است یا خارجی است، گفت:‌ فرقی نمی‌کند، در مجموع 200 تا 300 قلم داروهای خارجی و ایرانی دچار کمبود مقطعی هستند.

دکتر مژدهی‌آذر در تشریح چرایی این کمبودها بیان داشت: از عمده‌ترین دلیل آن بحث و مشکل کمبود ارز ناکافی برای تولید و واردات دارو بود که در زمان وزیر سابق بهداشت چالش کمبود تخصیص ارز بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی رخ داد ولی در حال حاضر گزارشاتی به دست ما رسیده است که عنوان شده ارز مورد نیاز دارو و تولید آن در حال تخصیص است که امیدواریم این مسئله واقعیت داشته باشد.

کمبود داروخانه نداریم/توزیع داروساز نادرست است

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کنونی دارو کمبود داروخانه‌ها در کشور به چه صورت است، تصریح کرد: ما به هیچ وجه دچار کمبود داروخانه نیستیم بلکه یک ناهمگونی در توزیع داروخانه و داروساز وجود دارد به طوریکه برای تهران در ازای هر 100 هزار نفر 46 داروساز وجود دارد ولی در استان‌های مانند هرمزگان و سیستان در ازای هر 100 هزار نفر یک تا 7 داروساز وجود دارد.

دکتر مژدهی آذر ادامه داد: ما از سازمان غذا و دارو خواسته‌ایم تا مشوق‌های تشویقی برای داروسازان ایجاد کند تا آنها تشویق شوند در استان‌های محروم نیز در حوزه داروسازی فعالیت کنند.

عدم توزیع داروساز در داروخانه‌های استان‌های مختلف کشور

وی در تشریح مشکلات داروخانه‌ها و داروسازان ادامه داد: متاسفانه توزیع داروساز در داروخانه‌های استان‌های مختلف کشور در سال‌های گذشته به درستی صورت  نپذیرفته و امروز در تهران مردم با کمبود داروخانه مواجه نیستند بلکه مردم دیگر استان‌ها با مشکل کمبود داروخانه مواجه هستند و باید داروسازان حتی‌المکان در مناطق دیگر استان‌ها به فعالیت در حوزه داروسازی بپردازند.

تصویب قانون 200 متر برای داروخانه‌ها

دکتر مژدهی آذر در تشریح آخرین وضعیت قانون فاصله داروخانه‌ها نیز اظهار داشت: فاصله داروخانه‌های سابق بر مبنای 500 متر بود که به 200 متر کاهش پیدا کرد و این در شرایطی است که رئیس سابق سازمان غذا و دارو بدون دلیل موجهی این فاصله 500 متر داروخانه‌ها که به 300 متر نیز رسیده بود به 200 متر کاهش داد که مخالفت بسیاری را در بر داشت.

وی افزود: بر این اساس در کمیسیون ارتقای داروخانه‌ها این فاصله به 250 متر رسید و تصویب شد و باید به تصویب رئیس سازمان غذا و دارو و وزیر بهداشت نیز برسد.

رئیس سابق غذا و دارو درباره قانون فاصله داروخانه ها سلیقه ای عمل کرده بود

دکتر مژدهی‌آذر در پاسخ به این پرسش که به هر حال این فاصله 50 متر که مخالفت بسیاری را برانگیخته بود چه مقداری می‌تواند در فعالیت‌های داروخانه‌ها تاثیرگذار باشد، تصریح کرد:‌ البته این 50 متر شاید در برخی مناطق تاثیر خاصی نداشته باشد ولی در بسیاری از مناطق این تاثیر خود را نشان می‌دهد و یکی از دلایل‌ اعتراضات ما این بود که رئیس سابق سازمان غذا و دارو بدون هیچ دلیل موجهی و سلیقه ای و بدون در نظر گرفتن تبعات این کار مسئله فاصله داروخانه‌ها را به 200 متر کاهش داده بود.

تاثیر فاصله داروخانه در اقتصاد و درآمد زایی

وی ادامه داد: به هر حال داروخانه‌ها یک فضا و موسساتی هستند که اگر اقتصاد مالی آنان به خطر بیفتد تبعات زیادی را در بر خواهد داشت و این در شرایطی بود که با توصیه انجمن داروسازان و همکاری سازمان غذا و دارو توانستیم فاصله 250 متر را برای داروخانه‌ها در کمیسیون ارتقای امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو تصویب کنیم زیرا بر اساس تجربه ثابت شده است که فاصله حتی چند متر داروخانه‌ها می‌تواند وضعیت اقتصادی آنان را به خطر بیندازد.

دکتر مژدهی‌آذر در پاسخ به این پرسش که وضعیت چگونگی الکترونیکی کردن داروخانه‌ها به کجا رسید، گفت: مکانیزم‌ الکترونیکی کردن داروخانه‌ها باید با یک شیب ملایم 30 تا 40 درجه صورت پذیرد تا بسیاری از مشکلات آنان برطرف شود و این مسئله به زمان و تقویت مالی داروخانه‌ها نیاز دارد که کاهش فاصله داروخانه‌ها در این زمینه می‌تواند به این امر کمک کند.

فواید الکترونیکی شدن داروخانه‌ها برای کاهش هزینه‌ها

وی در توضیح بیشتر فواید الکترونیکی شدن داروخانه‌ها افزود: در وهله نخست داروخانه‌ها مجهز به کامپیوتر می‌شوند و تمام سیستم فروش و عرضه دارو به صورت یارانه‌ای ثبت می‌شود و در ادامه نیز عوارض دارویی به همراه نحوه استفاده و تداخل دارویی به بیمار اعلام می‌شود و در نهایت سفارشات دارویی نیز به وسیله اینترنت به انبارها ارائه می‌شود که این مسئله می‌تواند سرمایه داروخانه‌ها را کاهش دهد و نظام توزیع دارو را علمی و مکانیزه کرده که این مسئله باعث جلوگیری از هرج و مرج در حوزه دارویی می‌شود و موجودی داروها نیز در هر زمان ممکن به وسیله سیستم الکترونیکی به روز کنترل می‌شود.

تاسیس داروخانه جدید در تهران اشتباه است

دکتر مژدهی‌آذر در پاسخ به این پرسش که با توجه به صحبت‌های جنابعالی که عنوان می‌کنید تهران به تاسیس داروخانه‌ جدید احتیاج ندارد پس چرا هنوز داروخانه‌های جدید در تهران راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: تهران بر اساس جمعیتش دیگر به تاسیس داروخانه نیاز ندارد ولی ارائه مجوز برای تاسیس داروخانه‌ها با ما نیست بلکه معاونت‌های دارویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارائه مجوز تاسیس داروخانه اقدام می‌کنند که این امر کاملاً اشتباه است و باید تاسیس این داروخانه‌ها بیشتر در مناطق محروم به همراه فعالیت داروسازها منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha