سلامت نیوز : رئیس انجمن آندویورولوژی و یورولاپاروسکوپی گفت: یکی از راه‌های درمان سنگ کلیه اکسالات مصرف مواد لبنی و حاوی کلسیم است.

عباس بصیری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: سنگ کلیه کلسیم اکسالات از دو عنصر کلسیم و اکسالات تشکیل شده که نوع اکسالات آن در ایران شیوع بیشتری دارد و برای درمان آن برخلاف تصور عموم باید مواد لبنی و حاوی کلسیم استفاده کرد، ضمن اینکه تغییر رژیم غذایی نیز می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند.

وی ادامه داد: این نوع سنگ شایع‌ترین نوع سنگ کلیه در کشورهای اروپایی و ایران است که بخشی از آن مربوط به وجود ژن در قومیت و افراد یک منطقه خاص است زیرا یکی از تحقیقاتی که در کشورهای عربستان و پاکستان انجام شده نشان می‌دهد که این نوع سنگ کلیه مربوط به منطقه ماست.

رئیس انجمن آندویورولوژی و یورولاپاروسکوپی گفت: مصرف بیش از حد برخی از مواد غذایی مانند قهوه، شکلات، چای پررنگ، اسفناج و کرفس در بدن افرادی که مستعد افزایش این ماده در بدن هستند توصیه نمی‌شود.

بصیری ادامه داد: سنگ اکسالات نسبت به سنگ کلسیم در مقابل سنگ شکن‌ها مقاوم‌تر است و برای درمان هرچه بهتر آن باید از مواد لبنی استفاده کرد اما در سنگ کلسیم استفاده از مواد حاوی کلسیم مضر است.

بصیری ادامه داد: از حدود 10 سال پیش که روش  عمل لاپاروسکوپی در بیماری‌های کلیه در کشور به کار گرفته شد، بیماران این شانس را پیدا کردند که بدون عمل جراحی باز درمان شوند زیرا در غیر اینصورت با عوارض ناشی از عمل باز از جمله عفونت بخیه‌ها، تضعیف ماهیچه‌های پهلو، طولانی شدن دوره نقاهت، برجستگی در ناحیه پهلو و شکم مواجه بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha