دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۷

وقتی در یک جامعه اعتیاد افزایش می‌یابد به این معناست که عواملی مانند تأمین معاش، تحکیم خانواده، محل زندگی، اعتقادات، کسب شغل مناسب، تأمین مسکن و ازدواج با مشکل مواجه شده است.

دود اعتیاد در چشم فارغ‌التحصیلان بیکار
سلامت نیوز : موضوع بیکاری جوانان به ویژه در بخش فارغ‌التحصیلان امروز به یکی از آزار دهنده‌ترین مشکلات خانواده‌ها تبدیل شده است و در وضعیت فعلی کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که جوان بیکار نداشته باشد. بر همین اساس و بر مبنای آمار مرکز آمار ایران در حال حاضر حدود 3 میلیون جوان آماده کار در کشور وجود دارد که بخش زیادی از آنان یعنی در حدود 70 درصدشان فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ برابر اعلام مرکز آمار ایران ،در سال 84 تعداد جوانان بیکار کشور ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۷۹ نفر بوده است که در پایان سال ۹۱ این تعداد به ۲۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۸۸۷ نفر رسیده است و در این فاصله ۸ ساله، آمار شاغلان تنها ۵۴۲ هزار و ۳۰۸ نفر افزایش نشان می‌دهد. نه تنها تعداد بیکاران کشور از سال ۸۴ تا پایان ۹۱ در حدود ۳ میلیون نفر حفظ شده بلکه در سال ۸۹ این تعداد به ۳ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۲۹ نفر بالغ شد که نسبت به همه سال‌های گذشته آمار بالاتری را نشان می‌دهد. با این حال، هیچ گاه دولت نتوانست تعداد بیکاران کشور را در یک سال از ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۷۹ نفر کمتر کند.

بیکاری اعتیاد آور است
یک جامعه شناس ضمن هشدار نسبت به افزایش اعتیاد در جامعه دانشگاهی کشور، بیکاری را مهم‌ترین عامل گرایش فارغ‌التحصیلان به مواد مخدر می‌داند و به« حمایت »می‌گوید: عجیب نیست که اعتیاد میان قشر جوان و تحصیل کرده در حال افزایش است. دکتر امان الله قرایی مقدم می‌گوید: افزایش اعتیاد به ویژه گرایش به مواد مخدر صنعتی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که متأسفانه در میان جوانان و گاهی در میان تحصیل کرده‌ها رشد یافته است.البته از تحصیل کرده‌ها انتظار می‌رود که بدلیل دانش و بینشی که در اثر آن برایشان ایجاد می‌شود داریم کمتر به دام آسیب‌هایی مانند اعتیاد بیفتند اما در کل باید دانست که دلایل مختلفی باعث می‌شود که جوانان به اعتیاد روی آوردند.

این آسیب‌شناس در این باره می‌گوید: وقتی در یک جامعه اعتیاد افزایش می‌یابد به این معناست که عواملی مانند تأمین معاش، تحکیم خانواده، محل زندگی، اعتقادات، کسب شغل مناسب، تأمین مسکن و ازدواج با مشکل مواجه شده است. وی در خصوص آمار جمعیت معتادان تحصیل کرده نیز می‌گوید: نمی‌توان آمار دقیقی از این افراد در اختیار قرار داد زیرا آمار در حال تغییر است اما باید نسبت به افزایش و رشد آن در سطح جامعه هشدار داد.

جوان سرخورده معتاد می‌شود
در این میان مجید ابهری، آسیب شناس نیز اعتقاد دارد که بیکاری سرخوردگی می‌آورد و یکی از دلایل گرایش به اعتیاد سرخوردگی و انزواست. وی در این باره می‌گوید: سرخوردگی، افسردگی جوانان تحصیل کرده، افزایش آمار اعتیاد، کاهش آمار ازدواج و موالید، بالا رفتن سن ازدواج، ضد ارزش شدن تحصیل برای دانش آموزان و نداشتن انگیزه برای ادامه تحصیل آنان از جمله پیامدهای بیکاری در میان نسل جوان کشور است. او معتقد است اعلام آمار دقیق بیکاری جوانان، منجر به اتخاذ سیاست‌های منطقی برای اشتغال‌زایی در کشور می‌شود و از رشد مشاغل کاذب در کشور جلوگیری می‌کند.

وعده‌های دست و پا گیر
چنانچه منابع مالی کافی در اختیار بخش‌های مختلف عمرانی، صنعتی و تجاری قرار گیرد برای جوانان امکان اشتغال فراهم می شود و به این ترتیب از گرفتار شدن در دام بلاهای مختلف اجتماعی در امان می‌مانند و لازم نیست بودجه‌های کلانی برای رفع مشکلات ناشی از بیکاری جوانان صرف شود. یوناتام بت‌کلیا، نماینده آشوریان در مجلس شورای ضمن بیان این مطلب معتقداست بیکاری در رشد میزان اعتیاد جوانان تأثیر مستقیم دارد زیرا اگر کسی از داشتن منابع درآمدی مناسب محروم شود یقیناً به امور انحرافی از جمله اعتیاد و متعلقات آن گرایش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha