دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 75996

شاید فكر می‌كنید زندگی پر مشغله امروز دیگر مجالی به شما نمی‌دهد تا به سلامت و شادابی بدن‌ تان رسیدگی كنید .

سلامت نیوز : شاید فكر می‌كنید زندگی پر مشغله امروز دیگر مجالی به شما نمی‌دهد تا به سلامت و شادابی بدن‌تان رسیدگی كنید اما این كار آنطور هم كه فكر می‌كنید به زمان زیادی احتیاج ندارد، چیزی كه شما لازم دارید یك زمان‌بندی درست و برنامه مناسب هفتگی است كه بعد از گذشت مدت كوتاهی به عادت تبدیل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایده آل ؛ بنابراین شما همیشه می‌توانید سلامت بدنی و روحی‌تان را كنترل كنید. می‌خواهیم یك برنامه 2 هفته‌ای را به شما معرفی كنیم كه سلامت سیستم بدنی‌تان را تضمین می‌كند. در این مطلب شما را با كارهای هفته اول آشنا می‌كنیم، خب پس از همین الان خودتان را برای عادت‌های جدید و مفید روزانه آماده كنید.

5 كاری كه عمرتان را طولانی می‌كند

1. قدم‌های‌تان را بشمارید

سعی كنید هر روز به‌مدت نیم ساعت پیاده‌روی كنید، شما می‌توانید این زمان را به‌مدت‌های كوتاه‌تر هم تقسیم‌بندی كنید. مثلا 15 دقیقه پیاده روی كنید و بعد از گذشت چند ساعت دوباره این كار را در 15 دقیقه دیگر انجام دهید. هدف از این كار این است كه بدن‌تان را به فعالیت فیزیكی و تحرك وادار كنید.

2. لبخندی زیبا

اگر می‌خواهید دندان‌های زیبا و سالم داشته باشید هر روز مسواك بزنید و به‌علاوه از نخ‌دندان هم برای تمیزی آنها استفاده كنید. این كار پیش‌پا افتاده و در عین حال مهم در وجهه اجتماعی شما نیز تاثیر می‌گذارد. فراموش نكنید كه شما الگوی فرزندتان هستید و این مسئله حتی در روابط زناشویی و رضایت همسرتان از وضعیت ظاهری شما اهمیت بسیاری دارد.

3. آب و باز هم آب

به مقدار كافی آب بنوشید و در كنار آن نوشیدن چند فنجان چای سبز را هم از دست ندهید، زیرا مصرف مناسب مایعات اثرات مفیدی روی سلامت‌‌تان دارد و به شما كمك می‌كند تا سموم و ضایعات بدن را راحت‌تر دفع كنید.

4. خودتان را ویتامینه كنید

اگر از قرص‌های امگا 3 استفاده می‌كنید، سعی كنید به‌طور منظم و نیم ساعت قبل از ناهار و شام آنها را بخورید. البته شما می‌توانید به‌جای این قرص‌ها دو بار در هفته 6‌عدد گردو یا سه بار در هفته ماهی بخورید تا ذخیره امگا 3 بدن‌تان كامل شود. اگر با تجویز پزشك از ویتامین و قرص‌های مكمل دیگر استفاده می‌كنید آنها را در كیف، میز كار یا ماشین‌تان بگذارید تا جلوی چشم‌تان باشند و خوردن آنها را فراموش نكنید.

5. خواب شیرین و آسوده

قبل از خواب چند كار كوچك را فراموش نكنید. به كارهای عقب مانده آن روز یا فردا فكر نكنید و سعی كنید مسائلی كه موجب اضطراب‌تان می‌شود را از ذهن‌تان دور كنید. كارهایی كه به بهداشت دهان و دندان‌های‌تان مربوط می‌شود، مثل مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را نیز مثل همیشه انجام دهید. چند دقیقه قبل از خواب به آرامی نفس بكشید و ذهن‌تان را آزاد كنید.

یك جعبه ابزار نو

بعضی از وسایل به شما كمك می‌كند تا بهتر از وضعیت بدنی‌تان مطلع شوید، بنابراین قبل از این‌كه برنامه هفتگی را شروع كنید سری به كمدتان بزنید تا اگر لوازمی مثل نوار متر، فشارسنج، كفش ورزشی و دفترچه یادداشت در خانه ندارید از فروشگاه خریداری كنید تا خودتان به‌راحتی متوجه تغییرات مثبت كارهای جدیدتان شوید.

در دفترتان 2 مورد از چیزهایی كه موجب اضطراب و دلهره در شما می‌شود را یادداشت كنید؛یادتان باشد تنها 2 مورد، بعد حداقل 2 راه حل‌كه در برخورد با این مسائل به شما كمك می‌كند را بنویسید. خب هفته بعد این راه حل را بررسی می‌كنیم تا از نتیجه آن باخبر شویم. تنها برای یك روز تلویزیون و كامپیوتررا خاموش كنید و اگر تلفن همراه‌تان را احتیاج ندارید آن را نیز كنار بگذارید و به‌جای آن وقت‌تان را با كسی كه دوستش دارید سپری كنید. برای پیاده روی به بیرون بروید یا كتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید.

روز اول: خود را معاینه كنید

به روز اول برنامه جوان‌سازی‌ خود خوش‌آمدید. نخستین كاری كه باید بكنید این است كه وضعیت بدنی‌تان را در دفتری یادداشت كرده و این كار به شما كمك می‌كند تا برنامه خود را در هفته دوم راحت‌تر پیگیری كنید. ابتدا باید سن‌تان را درنظر بیگیرید كه البته منظورمان همان سن بیولوژیكی است كه به سبك زندگی و عادت‌های زندگی‌تان بستگی دارد. در مرحله اول باید فشار خون و ضربان قلب‌تان را اندازه بگیرید. برای میزان فشار خون می‌توانید دستگاه‌هایی كه در داروخانه‌ها برای مصارف خانگی به فروش می‌رسد را تهیه كنید. اگر انگشتان را روی مچ دست قرار دهید، می‌توانید نبض‌تان را احساس كنید. در این حالت در مدت 10 ثانیه تعداد ضربان را بشمارید و آن را ضربدر 6 كنید، عددی كه به دست می‌آورید همان ضربان قلب شماست. در مرحله بعدی با متر دور كمر و قد خود را اندازه بگیرید و در دفترتان یادداشت كنید.

روز دوم: تنی سالم در خانه‌ای سالم

امروز سعی كنید تا به تمیزی و زیبایی خانه، به‌ویژه آشپزخانه بپردازید. به هر حال در یك فضای سالم و پاكیزه گزینه‌های جالب‌تری برای شادابی و تندرستی سراغ‌تان خواهد آمد. قبل از اینكه غذاهای ناسالم و هله‌وهوله‌ها شما را از پا بیندازند به سراغ شان بروید و همه را دور بیندازید. به فروشگاه بروید و غذای‌تان را با خوراكی‌های مفیدی كه در فهرست زیر به تعدادی از آنها اشاره كردیم كامل كنید: حبوبات و غلات گیاهی مانند برنج، آرد، جو، گندم، پاستای گندم، انواع نان گندم و ذرت، بادام، میوه‌های خشك شده مثل زرد آلو، پسته، كشمش، گردو، فندق، روغن زیتون، دارچین، شكلات تلخ، سس سویا و خردل، تخم مرغ، شیر، پنیر، آب پرتقال یا گریپ فروت، ماهی، سینه مرغ بدون پوست و استخوان مرغ، انواع سبزی و میوه مثل بادنجان، شاتوت، هویج، آناناس، گوجه فرنگی، اسفناج، كلم بروكلی، لیمو، پیاز و سیر. این خوراكی‌ها حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی هستند كه رژیم غذایی‌تان را سالم و بدن‌تان را شاداب و قوی نگه می‌دارد. برای شست‌وشو از شوینده‌های غیرسمی استفاده كنید و از نگهداری شوینده‌های سمی داخل كمد یا كابینت خودداری كنید. سعی كنید برای شیرهای آب از فیلترهای مخصوص استفاده و در آخر اگر سیگار می‌كشید برای ترك آن اقدام كنید.

روز سوم:  رژیمی ملایم بگیرید

از این روز باید رژیم غذایی‌تان را محدود كنید اما نگران نباشید این محدودیت تنها به‌مدت 3 روز ادامه دارد. هدف از این رژیم با محدودیت كالری مصرفی، تنظیم سیستم بدن‌تان است. طوری كه شكم عادت می‌كند تا نسبت به گذشته مقدار كمتری غذا دریافت كند ولی در عین حال این رژیم آنقدرها كه فكر می‌كنید سختگیرانه نیست. در واقع می‌خواهیم با این كار به شما نشان دهیم كه كدام دسته از كالری‌ها باید محدود شوند. حالا باید یك‌سوم غذایی كه قبلا می‌خوردید را میل كنید و تنها غذاهای سالم را امتحان كنید.  از غذاهایی كه ممكن است حساسیت زا باشند مثل گلوتن‌ها ( گندم و جوی خام ) و مواد پروتئینی
 ( محصولات پروتئین شیر) اجتناب كنید. در این مدت مایعات بیشتری مانند آبمیوه و چای مصرف كنید چون باعث می‌شود، آب بدن‌تان به میزان مناسب باقی بماند و اگر ویتامین یا مكمل‌های غذایی می‌خورید مصرف‌شان را به‌طور مرتب ادامه دهید.

روز چهارم: ماجراجویی در طعم‌های جدید

همان طور كه رژیم محدودیت كالری خود را ادامه می‌دهید كمی ابتكار به خرج دهید و حس چشایی‌تان را به چالش بكشید. یعنی سراغ غذاهایی بروید كه تا به حال امتحان‌شان نكرده‌اید، این فرصت خوبی است تا عادت‌های غذایی نادرست خود را كنار بگذارید. زندگی سالم از خانه‌ای تمیز و پاكیزه شروع می‌شود پس اتاق به اتاق خانه را تمیز كنید، پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود.

روز پنجم: ذهن‌تان را غافلگیر كنید

هر چیز خوب و انرژی بخشی كه در زندگی‌تان وجود دارد را در دفترتان یادداشت كنید. كمی به مسائل خشنود‌كننده فكر كنید و 10 مورد از بهترین‌ها را بنویسید. تمرینات ورزشی كه فكر می‌كنید نمی‌توانید از عهده آنها برآیید را امتحان كنید و تنها 20‌دقیقه را به انجام آنها اختصاص دهید. علاوه بر این، كارهایی كه هرگز سراغ شان نرفته‌اید را هم به فهرست كارهای جدید اضافه كنید؛ بازی‌های فكری را امتحان كنید، به نمایشگاه‌های هنری بروید یا یك غذای متفاوت و سالم درست كنید.

روز ششم: به‌خودتان جایزه دهید

خب در روز ششم شما دیگر می‌توانید رژیم غذایی محدودتان را كنار بگذارید و غذاهایی كه حاوی مواد مغذی غنی و البته كم كالری هستند مثل انواع میوه، سبزی‌ها، گوشت بدون چربی، ماهی، لبنیات كم چرب و سبوس گندم را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

 یك روز خوب در كنار هم

 مجبور نیستید تمام طول روز را به این كار اختصاص دهید در عوض تنها یك ساعت را با كسانی كه دوست‌شان دارید وقت بگذرانید و تفریح كنید. تمام طول روز را زندگی كنید، فعالیت كنید و اظهارنظر كنید اما نه خودتان و نه دیگران را مورد انتقاد و مواخذه قرار ندهید. سعی كنید تا این زمان را با آرامش و رضایت سپری كنید.

روز هفتم: تعادل كلید اصلی سلامت

 در روز هفتم می‌توانید به كسی كه تا به حال كاری برایش انجام نداده‌اید كمك كنید و متوجه می‌شوید كه این كار چقدر احساس خوبی به شما می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد، كمك به دیگران باعث می‌شود تا افراد احساس خوشبختی بیشتری كنند بنابراین شما هم می‌توانید با همكاری و محبت به دیگران این احساس را در خودتان تقویت كنید.  اگر زدن واكسن یا درمانی را پشت گوش انداخته‌اید حتما آنها را جزو فهرست كارهای‌تان قرار دهید.

 ورزش روح و ذهن

در طول انجام تمرینات ورزشی آرام نفس بكشید و روی نكته‌ای تمركز كنید، این كار باعث می‌شود تعادل بدن‌تان را حفظ كنید. سعی كنید حواس‌تان به حركات ورزشی باشد. داشتن تمركز حین ورزش به ذهن و بدن احساس آرامش و نشاط می‌بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha