پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 76

نتایج تحقیقات تازه دانشمندان در شهر کیسوموی کنیا نشان داده است که ممکن است میان شیوع دو بیماری بسیار رایج در آفریقا یعنی اچ آی وی- ایدز و مالاریا ارتباطی وجود داشته باشد. این تحقیقات که در مجله علوم در آمریکا به چاپ رسیده، نشان می دهد وقتی افراد به بیماری مالاریا مبتلا می شوند، در اثر بروز تغییرات در سیستم ایمنی، احتمال بیشتری وجود دارد که شریک جنسی خود را به ویروس اچ آی وی آلوده کنند.

وجود ارتباط میان مالاریا و اچ آی وی- ایدز

در عین حال، افراد آلوده به ویروس اچ آی وی نیز بیشتر مستعد ابتلا به مالاریا هستند.

دانشمندان می گویند ارتباط دو بیماری با هم، باعث شیوع گسترده هر دوی آنها در میان مردم منطقه جنوب صحرای آفریقا می شود.

به گفته آنها، رشد پنج درصدی موارد آلودگی به ویروس اچ آی وی در شهر کیسومو در کنیا را می توان به مالاریا نسبت داد و ده درصد از موارد ابتلا به مالاریا را می توان ناشی از آلودگی به ویروس اچ آی وی خواند.

دانشمندانی که درباره علل شیوع سریع اچ آی وی - ایدز در این شهر تحقیق می کردند، وقتی متوجه شدند رفتارهای پر خطر جنسی به خودی خود توضیح دهنده نرخ بالای انتقال این بیماری نیست، به وجود رتباط میان آن و بیماری مالاریا مشکوک شدند و در پی کشف تاثیر آنها بر هم برآمدند.

این دانشمندان نتیجه گرفتند که وقتی افراد آلوده به اچ آی وی مورد حمله پشه ناقل مالاریا قرار می گیرند، میزان ویروس اچ آی وی در بدن آنها و به تبع آن، خطر انتقال این ویروس نیز افزایش می یابد.

خبرنگاران می گویند این تحقیق جدید می تواند تاثیرات مهمی در نحوه مبارزه دولت ها و مقام های بهداشتی با هر دو بیماری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha