سلامت نیوز : تولد یک سالگی‌ام نزدیک است. اما قبل از آن مردم تا متولد شوم. بی‌آنکه بفهمم در دام اعتیاد گرفتار شدم و با همراهی خانواده و کمک مراکز ترک اعتیاد نزدیک یک سال است که مواد مصرف نکرده‌ام و تحت درمان دارویی هستم. این امیدهای بازیافته جوانی است که با همت خود توانست بر اعتیاد غلبه کند اما خبری نگران کننده که در هفته‌های اخیر موضوع بحث خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها شده بحران گرانی و به دنبال آن کمبود داروهای ترک اعتیاد است. خبری که بیم و هراس را در دل افراد تحت مداوا با متادون و خانواده‌هایشان زنده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ انگار همه چیز جور می‌شود تا اعتیاد ریشه کن نشود و گرفتاران مواد افیونی در باتلاق اعتیاد ذره ذره جان خود را از دست بدهند. وقتی مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از افزایش 60 برابری قیمت داروهای ترک اعتیاد مانند متادون و بوپرنورفین خبر داد، بیشتر شبیه یک شوخی به نظر می‌آمد. محاسبه این مقدار افزایش قیمت ساده نیست و باید تا دیر نشده چاره‌ای اندیشید وگرنه عواقب ناشی از آن بسیار آسیب زننده خواهد بود. معتادانی که بیشتر موارد با اصرار خانواده تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرند و با وجود اینکه بیشتر از اقشار ضعیف جامعه هستند با هر بدبختی هزینه‌های مربوط به درمان را فراهم کرده تا زندگی سالمی داشته باشند، با انتشار این خبر رشته‌های خود را پنبه می‌بینند.

مراکز ترک اعتیاد در خطرتعطیلی! درمان اعتیاد و ترک آن یکی از فرآیندهای درمانی پیچیده و طولانی است. مشاوره فردی و خانوادگی در کنار تجویز داروهای جایگزین زیرنظر پزشک رویه واحدی است که در مراکز درمان اعتیاد انجام می‌شود. داروهای ترک اعتیاد در یک مقطع زمانی مشخص و طولانی باید به‌صورت مستمر و منظم مصرف شود. قطع این داروها و هرگونه اختلال در نظم استفاده از آنها بلافاصله در روند درمانی اعتیاد اختلال ایجاد کرده و زمینه بازگشت به اعتیاد را فراهم می‌کند. بازگشتی که خدا می‌داند چه هزینه‌های جبران ناپذیری برای خود فرد، خانواده اش و در نهایت جامعه دربرخواهد داشت. فرد معتاد که به هر دلیلی در منجلاب اعتیاد گرفتار آمده و تاوان سنگین آن را نیز پرداخته حال که قدم در مسیر اصلاح و بازگشت گذاشته و امید را به خود و نزدیکان بازگردانده با چنین شوک افزایش قیمت روبه رو می‌شود و بر سر دوراهی قرار می‌گیرد چراکه با این افزایش قیمت احتمالا تهیه مواد ارزان تر و راحت تر خواهد بود و اگر او برای ترک همچنان مسر باشد قادر نخواهد بود هزینه‌های آن را جبران کند و برخلاف میل قلبی به راهی بازمی‌گردد که فرجامی جز تباهی نخواهد داشت.

این درحالی است که باید داروهای ترک اعتیاد در صورت تامین منابع مالی حتی رایگان در اختیار فرد معتاد قرار بگیرد تا او دغدغه مالی نداشته باشد. اگر دستگاه‌های مسئول چنین تصمیمی بگیرند و داروها را به رایگان توزیع کنند می‌توان آن را نوعی پس انداز دانست زیرا از تحمیل هزینه‌های سنگین تر بر جامعه جلوگیری کرده‌اند و آسیب‌های ناشی از اعتیاد را کنترل کرده و از بین برده اند. گرانی داروهای ترک اعتیاد تا حدی جدی است که به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی وقتی صاحبان مراکز ترک اعتیاد برای دریافت داروی مورد نیاز به دانشگاه شهید بهشتی رفته و با افزایش 60 برابری قیمت آن مواجه شده‌اند، از بالا رفتن قیمت‌ها شکایت داشته و حتی از تعطیلی این مراکز با ادامه این روند خبر داده‌اند.

اثربخشی شربت متادون کاهش یافته است فرید براتی در مورد علت بالا رفتن قیمت داروها اظهار کرد: نبود و گرانی قیمت مواد اولیه و نداشتن برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت از جمله عوامل اصلی بالا رفتن قیمت داروهای ترک اعتیاد است. وی با اشاره به اینکه تاکنون داروها به صورت ماهانه در اختیار مراکز قرار می‌گرفت، اعلام کرد: هم اکنون به علت کمبود وجود دارو، مراکز به صورت هفتگی از دانشگاه‌ها (شهید بهشتی) دارو دریافت می‌کنند، در حالی که در گذشته به صورت ماهانه دارو می‌گرفتند. مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه قرص متادون در بازار کم است و به همین علت، شربت متادون توزیع می‌شود، خاطر نشان کرد: اثربخشی شربت متادون کاهش یافته و علت آن هم به ترکیباتش مربوط می‌شود که ناشی از رقیق سازی و کم کردن مواد اولیه اثربخش در شربت است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه نظارت بر قیمت داروهای ترک اعتیاد را بر عهده دارد، مدعی شد: این موضوع نشان می‌دهد وزارت بهداشت برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه نداشته و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی جدی‌تر و پایدارتر موضوع را کنترل کند. وی افزود: باید نظارت قوی‌تری توسط وزارت بهداشت در این زمینه صورت گیرد تا با کاهش قیمت داروهای ترک اعتیاد مواجه شویم. توزیع نادرست، سبب افزایش قیمت متادون دکتر فولادی، مسئول یکی از مراکز ترک اعتیاد جنوب شهر تهران در گفت‌وگو با خورشید می‌گوید: تاکنون مشکلی در رابطه با افزایش قیمت متادون نداشتیم و از این موضوع بی خبریم اما اگر این افزایش قیمت کنترل نشود با چالش جدی مواجه خواهیم شد. به اعتقاد بنده توزیع نامناسب متادون و دیگر داروهای ترک اعتیاد موجب شد تا یک سری از مراکز ترک اعتیاد به فروش آزاد و چند برابر قیمت اقدام کنند. اگر متادون هم مانند دیگر داروها در داروخانه‌ها به فروش برسد تا این اندازه توزیع آن با چالش روبه رو نمی‌شود و هرکس به اندازه نیاز تهیه خواهد کرد.

لازم است سیستم توزیع از وزارت بهداشت گرفته تا بهزیستی بازنگری شود تا متادون از بازار آزاد سر در نیاورد. مسئول یکی دیگر از این مراکز درباره این خبر افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد با اظهار بی‌اطلاعی، می‌گوید: قیمت‌های ما همچنان مانند قبل است، دراین خصوص مشکلی نداریم و هنوز خبری مبنی بر افزایش قیمت به ما ابلاغ نشده است. اگر این خبر صحت داشته باشد بدون شک مراکز ترک اعتیاد با مشکلات اساسی روبه رو خواهند شد. وی ادامه می‌دهد: مرکز ما در ماه مراجعان زیادی دارد که بیشتر آنها از اقشار معمولی و کم درآمد جامعه هستند و به طور حتم نمی توانند بابت درمان اعتیاد هزینه زیادی متقبل شوند از این رو این نگرانی وجود دارد که آنها از ادامه ترک اعتیاد منصرف شده و دوباره گرفتار مصرف مواد شوند. تنها می‌توان ابراز امیدواری کرد که با تدابیر نهادهای مسئول این مشکل هرچه سریع تر برطرف شود و از آسیب معتادان تحت درمان جلوگیری شود. اعتیاد به اندازه کافی آنها را مورد هجمه قرار داده و نگذاریم بیش از این از زندگی سالم محروم بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha