سلامت نیوز : در حالی که بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، دولت های نهم و دهم به ساخت ۶۸هزار تخت بیمارستانی طی مدت هشت سال متعهد شده بودند، تنها ۱۶هزار و ۸۹۷ تخت بیمارستانی (حدود 25 درصد) ظرف این مدت تکمیل و تحویل نظام سلامت شده است. به عبارتی حدود 25 درصد از این تخت ها تحویل نظام سلامت شده و 75 درصد دیگر هنوز تحویل داده نشده است.

مهندس محمدمهدی کلانتریان، مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت، در گفت وگو با خراسان، میزان تعهد کلی وزارت بهداشت را در دولت های نهم و دهم در خصوص ساخت تخت های بیمارستانی ۶۸هزار تخت اعلام کرد و گفت: از مجموع ۶۸هزار تخت بیمارستانی که مصوبه ساخت و اجرای آن مربوط به دولت های نهم و دهم است تعداد ۱۶هزار و ۸۹۷ تخت بیمارستانی از ابتدای شروع به کار دولت نهم تا به امروز تحویل نظام سلامت شده است.

وی گفت: ۴۲هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در مناطق مختلف کشور با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰درصد نیز در حال احداث است. کلانتریان همچنین از در دست مطالعه بودن ساخت ۸هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی از مجموع ۶۸هزار تخت مصوب خبر داد و افزود: بر اساس مصوبات هیئت دولت و بررسی های انجام شده طی ۸سال گذشته باید ۴۷درصد از بیمارستان ها و تخت های فرسوده کشور نوسازی می شد که در بررسی های انجام شده کمتر از نیمی از بیمارستان های احداث شده نیز جایگزین بیمارستان های فرسوده بوده اند.

مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت در خصوص تعداد بیمارستان های نیمه کاره وزارت بهداشت که سال ها به حال خود رها شده اند، گفت: هیچ یک از بیمارستان های دولتی که کار احداث آن ها بر اساس نیازسنجی وزارت بهداشت و اختصاص ردیف بودجه خاص آغاز شده باشد، در حالت نیمه کاره باقی نمانده است.

وی تأکید کرد: حتی در دولت های گذشته نیز چنین مواردی وجود نداشته است و تنها برخی بیمارستان های خیرساز که بدون هماهنگی با وزارت بهداشت در مناطق کم برخوردار بنا شده اند، به حالت نیمه کاره باقی مانده است.

وی تأکید کرد: اولویت وزارت بهداشت تکمیل پروژه های نیمه کاره و در دست ساخت است و تنها با تکمیل پروژه های قبلی، کار ساخت بیمارستان های جدید در سطح کشور آغاز خواهد شد. وی همچنین از در حال ساخت بودن ۱۳هزار و ۷۱۰ تخت بیمارستانی در قالب پروژه های مهر ماندگار با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰درصد خبر داد و گفت: از این تعداد ساخت ۶هزار و ۸۸۰ تخت به عهده دانشگاه های علوم پزشکی و ۶هزار و ۸۳۰ تخت نیز به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است. وی اظهار امیدواری کرد: در صورت تخصیص به موقع منابع و بودجه های عمرانی وزارت بهداشت در بودجه سال ۹۲، این تعداد بیمارستان تا پایان عمر دولت دهم آماده بهره برداری شود.

در همین حال وزیر بهداشت از احتمال تحویل حدود ۴هزار تخت بیمارستانی از مجموع ۱۵هزار تخت بیمارستانی نیمه تمام تا پایان کار دولت دهم خبر داد که به گفته مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت، این تخت های بیمارستانی مربوط به پروژه مهر ماندگار است. دکترحسن طریقت منفرد با اشاره به نیمه تمام ماندن ساخت ۱۵هزار تخت بیمارستانی که پروژه های بیمارستان های آن ها از سال های گذشته شروع شده است، گفت: تصور می کنم حدود ۴هزار تخت بیمارستانی تا پایان کار دولت دهم تحویل شود.

وی ضمن اظهار بی اطلاعی از برنامه های وزارت بهداشت برای مقاوم سازی و نوسازی بیمارستان های فرسوده در خصوص برخی پروژه ها که به علت کمبود بودجه و اعتبار مدت زمان زیادی نیمه کاره مانده است، گفت: همه چیز ممکن است و این مسائل بی سابقه نیست اما در سال های اخیر تا جایی که من اطلاع دارم، احداث پروژه های بیمارستانی که شروع شده، به سرعت تمام شده است.

وی افزود: برخی ساختمان ها و پروژه های عمرانی از گذشته به دلایل مختلف طول کشیده اند ولی این مسائل مربوط به چند سال اخیر نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha