دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 76010
سلامت نیوز : چند سال از زندگی مشترک تان می گذرد؟ چه تعریفی از زندگی مشترک تان دارید؟ روابط خودتان را با همسرتان چطور ارزیابی می کنید؟ آیا احساس می کنید همسرتان آن طور که دوست دارید شما را درک نمی کند؟ احساس می کنید که زندگی تان هیجان و شور روزهای اول را ندارد و ...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ متأسفانه تنها شما نیستید که به این احساسات، افکار و حالات دچار شده اید، بسیاری از زوج های جوان، میانسال و سالمند هم چنین تجربه ای دارند.

بخشی از این مسائل به خاطر این است که شما «مُهره های مارتان» را پنهان و یا گم کرده اید؟ اصلا فراموش کرده اید که شما مهره مار دارید.

به سحر فکر کنید، سحرخانم را می گویم، شوهرش برایش می میرد، می دانم با خودتان می گویید مردم، شانس دارند. شوهر سحر با شوهر شما خیلی فرق دارد. او همیشه و همه جا حواسش به سحر است، ولی شوهر شما به مهمانی که می روید همه حواسش به گفت وگوهای مردانه است. در دلتان کمی هم به سحر حسادت می کنید، وقتی می بینید با محبت و واژه های لبریز از مهر همسرش را صدا می زند، با خودتان می گویید: ببین چه زبانی دارد؟ و ...

آقا! با شما هستم، داشتید به آقامحمود فکر می کردید؟ بین دوستان تان معروف است به زن ذلیل. به او می خندید وقتی می بینید هر روز با وجود داشتن ۲تا بچه گوشی همراهش را بر می دارد، از دفتر کار می رود بیرون و در محوطه اداره چند دقیقه با خانمش صحبت می کند و بر می گردد. خوب است، فکر کنید.

مااصلا نمی خواهیم به شما بگوییم به سحر یا محمود فکر نکنید. اتفاقا می خواهیم بیشتر و البته با دقت بیشتری به آن ها فکر کنید. حتما شما هم به این نتیجه می رسید که آن ها مهره مار دارند.

یکی از انواع این مهره ها که می تواند شما را محبوب همسرتان کند، هوش هیجانی است، قیمت آن زیاد است، چون کارکردهای فوق العاده ای دارد و اثر آن افزایش محبت شما در دل همسرتان است.

کافی است این مهره را همیشه همراه خودتان داشته باشید. تعدادی از عناصر تشکیل دهنده این مهره را امروز به شما معرفی می کنیم، استفاده هر کدام از آن  ها را به سلیقه و انتخاب شما واگذار می کنیم.

«مایر» و «سالووی» روان شناسانی هستند که مهره مار (EI) یا همان هوش هیجانی را این گونه تعریف می کنند:

«توانایی درک و فهم عواطف به منظور ارزیابی افکار و خلق و خو و تنظیم آن ها به گونه ای که موجب تعالی و رشد عقلانی - هیجانی شود.»

چه کسانی از این مهره مار استفاده می کنند؟

کسانی که می توانند درک کنند که خود یا اطرافیان در یک لحظه خاص در چه حالت هیجانی به سر می برند. دقیقا در همین لحظه است که اثر جادویی مهره مار بروز می کند. این درک و آگاهی بر قوه تشخیص این افراد تأثیر می گذارد و آن ها قادر خواهند بود که عواطف و هیجاناتی مثل خشم، ترس، احساس گناه، احساس تنهایی و ... را از هم تشخیص دهند.

آثار دیگر این مهره جادویی

با داشتن این نیروی قدرتمند خواهید توانست:

- با شناخت، تشخیص و دریافت حس واقعی و عواطف طرف مقابل در نظر او فردی باهوش، فهیم و دوست داشتنی جلوه کنید.

- راجع به عواطف خود یا طرف مقابل، استدلال کنید. این توانایی، چهره بسیار شاخص و قابل توجهی از شما خواهد ساخت.

- مهم تر از همه این که می توانید عواطف تان را تنظیم و مدیریت کنید. لازم به توضیح نیست که در این صورت چقدر قابل احترام و خاص در نظر دیگران جلوه می کنید.

اثر مهره مار بر روابط با همسر

پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر به جست و جوی مهره های تان بروید و اگر ندارید، حتما آن را تهیه کنید! زیرا زندگی مشترک و رابطه زوجیت منبعی غنی و سرشار از عواطف است، اگر شما بتوانید در زمان های مختلف تشخیص دهید همسرتان در چه حال و احساسی به سر می برد، برگ برنده را یافته اید. می توانید دقیقا روی همان انگشت بگذارید و موانع ارتباطی تان را بشکنید. برای مثال همسرتان (خانم یا آقا) در محل کار به خاطر برخی اشتباه ها نتوانسته است، ارتقا بیابد و این فرصت نصیب همکار او شده است. کمی فکر کنید. احتمالا ممکن است او چه احساسی داشته باشد؟ به مهره تان نگاه کنید. چه چیزی نشان می دهد؟

بله، درست است اول باید فکر کنید این اتفاق برای خودتان افتاده است. تأمل کنید. به مسئله خوب نگاه کنید. هم به افکار هم به احساسات توجه کنید. آفرین. شما دارید به اثر جادویی نزدیک تر می شوید. مهره در حال پررنگ تر شدن است. به یافته های تان توجه کنید: «همسرتان دلخور و عصبانی است، احساس می کند حقش ضایع شده است»، هنوز ادامه بدهید. او احساسات دیگری هم دارد...

«حالا فکر می  کنید او از دست خودش هم ناراحت است به خاطر اشتباهاتی که داشته است»، «او کمی هم به همکارش حسادت می کند یا به حال او غبطه می خورد»، «خودش را سرزنش می کند»، «احساس می کند تحقیر شده است» فکر کنید، دیگر چه احساساتی می توانید در او کشف کنید...

«نگران است نسبت به روابطش با همکارش در موقعیت جدید»، «احساس خسارت دیدن و پشیمانی» و ... وای، اگر شما جای او بودید با این همه فشار و احساس بد چه حالی داشتید؟ چه نیازی داشتید؟ به مهره تان نگاه کنید...

پررنگ تر شده، درست است، نیاز عمیقی داشتید، کسی کاملا شما را درک کند، دست های تان را بگیرد و به شما بگوید «می فهمم، چقدر برایت سخت است». پس این کار را بکنید. به همسرتان نگاه کنید. به او بگویید که احساسات و حال او را می فهمید. بعضی از آن ها را به زبان بیاورید. او را مطمئن کنید که در شرایط جدید کنارش هستید و می تواند روی کمک های فکری شما حساب کند.

شرط استفاده از مهره مار

فقط یک شرط دارد! تصمیم بگیرید خودتان را به این نیروی جادویی بسپارید. به این موضوع فکر نکنید که همسرم پررو می شود، خجالت می کشم، دیگران چه می گویند؟ ما که به شما گفتیم دیگران چه فکری می کنند.

آثار استفاده از مهره EI در روابط زوجین

- همسرتان شما را فوق العاده، فهیم، بی نظیر و همیشه قابل اتکا می داند. به شما افتخار می کند و حاضر نیست هیچ وقت شما را از دست بدهد.

- شیوه های ابراز محبت و عشق ورزی در رابطه شما جان می گیرد و بسیار پررنگ می شود و باعث می شود انرژی روانی عجیبی پیدا کنید.

- احساس شادی و نشاط زندگی تان را در بر می گیرد.

- توان مدیریت اختلافات و تعارضات در شما به طور چشمگیری افزایش می یابد.

- بهتر می توانید نیازها و خلاءهای زندگی مشترک تان را پیدا کنید و پیش از این که مشکل ساز شوند آن ها را رفع کنید.

«پژوهشگران دریافته اند زوج های شاد در مقایسه با زوج هایی که رابطه زناشویی و عاطفی خوبی با هم ندارند، احساس همدلی بیشتری نسبت به هم نشان می دهند و نسبت به احساسات یکدیگر حساسیت بیشتری به خرج می دهند. »

در همین زمینه سایت روان مشاور هم مطلبی منتشر کرده است که در آن آمده است: « به اعتقاد مشاوران خانواده راه دستیابی به ازدواجی موفق و یک زندگی خانوادگی سرشار از خوشبختی بسیار ساده و سرراست است: «باید بدانی چه موقع معذرت خواهی کنی و هنگامی که همسرت کار مورد علاقه ات را انجام نداد به روی خودت نیاوری.»»

در ادامه این مطلب آمده است: «پژوهشگران دریافته اند که ارتباط باثبات و معناداری بین توانایی ابراز صحیح عواطف و شادی های زندگی و روابط زناشویی مطلوب وجود دارد. زوج های خرسند در مقایسه با زوج هایی که رابطه زناشویی و هیجانی خوبی با هم ندارند، احساس همدلی بیشتری به هم نشان می دهند و نسبت به احساسات یکدیگر حساسیت بیشتری به خرج می دهند. در مجموع و بر اساس یافته های مطالعات انجام شده، اگر زوجین از عواطف همسرانشان آگاه شوند و بتوانند عواطفشان را به صورتی واضح و آشکار به یکدیگر اطلاع دهند و ابراز کنند، زندگی بهتری خواهند داشت. برای این کار لازم است تا نسبت به علل، جوانب و پیامدهای عواطف شان بر زندگی زناشویی شان آگاهی بیابند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha