دانشمندان مکانیزم جدیدی را کشف کردند که بر اساس آن سلولهای سرطانی تومور قولون روده تنها می توانند در یک محدوده مشخص رشد و توسعه یابند.

مکانیزم رشد سلولهای سرطانی قولون روده شناسایی شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، اولین گام توسعه سرطان قولون روده، شکل گیری تومورهای خوش خیم در روده است. در این دوره زمانی ، اگر این تومورها بتوانند یک سری از جهش های ژنتیکی را تحمل کنند گسترش می یابند و تبدیل به سرطان قولون روده می شوند.

به تازگی محققان موسسه تحقیقات پزشکی زیستی در بارسلونا که نتایج یافته های خود را در مجله "نیچر ژنتیک" منتشر کرده اند، با آزمایش روی موش ها مکانیزم جدیدی را کشف کردند که براساس آن سلولهای این تومور ساختارهایی را برای رشد محدود خود و بدون تجاوز به فضاهای دیگر بافت دریافت می کنند.

این دانشمندان مشاهده کردند که سلولهای این تومور غده ای دارای گیرنده های مخصوصی با عنوان EphB2 و EphB3 هستند که حضور برخی از لیگاندها را در بافت سالم اطراف آنها نشان می دهد.

لیگاند به دسته‌ای از اتمها می گویند که باهم هستند و یکی از اتمها می‌تواند جفت الکترون خود را در اختیار اتم دیگر قرار دهد. لیگاند ممکن است یک ترکیب خنثی یا یک آنیون باشد.

عملکرد این گیرنده ها و لیگاندهای آنها سازماندهی ساختار بافت روده  است.

درحقیقت به خاطر فعالیت گیرنده های EphB2 و EphB3 ، سلولهای سرطانی قادر به شنیدن علائمی هستند که از محیط اطراف خود دریافت می کنند.

این علائم نشان می دهند که تومور در یک فضای محدود و بدون اینکه از آن محدوده خارج شود، رشد می کند.

همچنین این دانشمندان کشف کردند که این سلولها قادر به غیرفعال کردن این گیرنده ها نیستند و بنابراین نمی توانند به بافت های دیگر تجاوز کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha