سلامت نیوز : معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ضمن تشریح اقدامات این معاونت اعلام کرد که سالانه 2.5 میلیون بیمار خارجی از مراکز درمانی هلال‌احمر بهره گرفته و به یک میلیون و 200 هزار زائرمکه مکرمه و عتبات عالیات واکسن مننژیت تزریق می‌شود.

دکتر افشین علیخانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تشریح اقدامات این معاونت در سه حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر بر اساس اساسنامه و میثاق‌های بین‌المللی وظایفی را در این سه حوزه در داخل و خارج کشور بر عهده دارد، در تشریح اقدامات بین‌المللی این معاونت، گفت: معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر دارای 30 بیمارستان و پلی‌کلینیک تخصصی در 20 کشور دنیا است.

وی با بیان اینکه این جمعیت دارای مراکز متعدد درمانی در سراسر دنیا است، گفت: دورترین مرکز درمانی در بولیوی و نزدیک‌ترین درمانگاه در کشور افغانستان و تاجیکستان است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه مجهزترین بیمارستان جمعیت در دوبی قرار دارد، گفت: مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر در آفریقا و عمدتا در کشورهای کم برخوردار و با نیت خیرخواهانه تاسیس شده است.

علیخانی با بیان اینکه این مراکز سلامت جمعیت بنا به تقاضای کشور میزبان و بر اساس نیازسنجی‌ها و ارزیابی‌های میدانی و عقد تفاهمنامه راه‌اندازی می‌شوند، گفت: براساس این تفاهمنامه تعهدات دو کشور پیگیری و مراکز راه‌اندازی یا برنامه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار مرکز در کشورهای سیرالئون، بولیوی، کومور و تانزانیا راه اندازی شد، گفت: بر اساس آمارها، سالانه بیش از 2.5 میلیون تن در درمانگاه‌های هلال‌احمر در خارج از کشور خدمات دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این معاونت نسبت به ارسال دارو و تجهیزات مصرفی برای درمانگاه‌ها اقدام کرده، گفت: تولیدات دارویی داخل کشور بسیار خوب و با کیفیت است، به گونه‌ای که ارسال این محموله‌ها به درمانگاه‌های هلال‌احمر، ظرفیتی برای نمایش توانمندی‌های ایران در این حوزه است که بیماران خارجی نیز که از این داروها و تجهیزات بهره می‌گیرند، رضایت کامل دارند.

سابقه 50 ساله جمعیت در توانبخشی

وی در مورد اقدامات توانبخشی این معاونت نیز با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر ایران در حوزه توانبخشی قدمتی 50 ساله دارد، گفت: جمعیت هلال‌احمر منسجم‌ترین شبکه توانبخشی را در کشور دارد که این مسئله با راه‌اندازی بیمارستان توانبخشی نورافشار در این زمینه منحصر به فرد شد. بسیاری از کشورها و نهادها از جمله کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نیز از این توانمندی ایران در حوزه توانبخشی مطلع هستند، به گونه‌ای که در شهریور ماه سال‌جاری ایران میزبان کمیته فنی تدوین راهبردهای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در حوزه توانبخشی در حوادث و معلولیت است.

فعالیت 209 مرکز واکسیناسیون در کشور

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در مورد فعالیت‌های این معاونت در بخش واکسیناسیون، گفت: در حال حاضر 208 مرکز واکسیناسیون در کشور وظیفه تزریق واکسن مننژیت به زائران حج و عتبات و عالیات و برخی از کشورهای آفریقایی را بر عهده دارد.

علیخانی با اشاره به اینکه اخیرا برای تأمین واکسن دچار مشکل شدیم، گفت: این نقصان مقطعی است و با یک وقفه یک هفته‌ای برطرف می‌شود.

به گفته وی، سالانه به یک میلیون و 200 هزار تن در مراکز واکسیناسیون هلال‌احمر، واکسن تزریق می‌شود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر همچنین در مورد وضعیت داروخانه‌های هلال‌احمر گفت: در حال حاضر 26 داروخانه با تمرکز بر تأمین داروهای بیماری‌های خاص و تک نسخه‌ای در کشور فعال است. البته این داروخانه‌ها داروهای دیگر را نیز غالباً عرضه می‌کند.

شایعه صف‌های طولانی داروخانه‌های هلال‌احمر

علیخانی در مورد برخی اظهارات مبنی بر شلوغی صف‌های اخذ دارو در این داروخانه‌ها و استخدام برخی افراد برای دریافت دارو، گفت: بعید می‌دانم که چنین اتفاقی افتاده باشد اما باید پذیرفت که داروخانه‌های هلال‌احمر به دلیل اقبال عمومی و خوش‌نامی، جزو شلوغ‌ترین مکان‌ها محسوب می‌شوند و استفاده حداکثری از فضاهای موجود برای پذیرش مراجعان انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارجاع مداوم نسخ به داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر، باعث دورشدن این مرکز از سیاست‌های اصلی خود (ارائه داروهای تک‌نسخه‌ای) می‌شود؟ گفت: از آنجایی که یکی از اهداف جمعیت، تسکین آلام بشری است، هلال‌احمر از تمامی منابع موجود و براساس قوانین جاری کشور در مقوله بهداشت و سلامت از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

به گفته معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، 83 مرکز توانبخشی در کشور فعالیت می‌کند.

علیخانی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در حوزه سلامت بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: تلاش داریم در هر استان یا شهرستانی بر مبنای نیازسنجی و نیاز منطقه، اقدام به راه‌اندازی مرکز درمانی کند. صدور مجوز راه‌اندازی این مراکز بر عهده وزارت بهداشت است و تمامی مراکز جمعیت پس از اخذ این مجوز فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به بخش ارائه خدمات بهداشت و درمان اضطراری از سوی این معاونت، متعاقب حوادث و سوانح گفت: در صورتی که زیرساخت‌های درمانی مناطق حادثه‌دیده از بین رفته باشد یا تعداد مصدومان بیش از ظرفیت‌های استان محل حادثه باشد، تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری جمعیت به همراه تجهیزات مرتبط به مناطق آسیب‌دیده اعزام می‌شوند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این واحدها در سه سطح بیمارستان صحرایی، بیمارستان سریع‌الاستقرار و واحد مراقبت‌های پایه بهداشتی فعالیت می‌کنند، در مورد میزان رضایت‌مندی مردم گفت: در زلزله آذربایجان‌شرقی 17 استان درگیر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به 43 هزار تن بودند که به صورت ثابت، سیار و حتی هلیبرد اقدام به ارائه خدمات می‌کردند و در زلزله بوشهر نیزامدادگر از 9 استان به مناطق آسیب‌دیده اعزام شد و به درخواست دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر نیز حضور این تیم‌ها در منطقه یک ماه دیگر تمدید و به قریب 8000 تن ارائه خدمت شد.

علیخانی در مورد ترکیب تیم‌های درمان اضطراری درمانی، گفت: این افراد از پرسنل رسمی و داوطلب تشکیل شده‌اند که سالانه در مانور آموزشی برای افزایش آمادگی در حوادث شرکت می‌کنند. این مانورها در مناطق محروم ساماندهی می‌شود که علاوه بر آموزش و افزایش آمادگی، خدماتی نیز به مردم ارائه می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر دارای 23 بیمارستان سریع‌الاستقرار است که به دلیل چابکی و کادر مجرب، از بیمارستان صحرایی کوچک‌تر است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر دارای چهار بیمارستان صحرایی 50 تخت‌خواب است، گفت: بر اساس علم سوانح و تجارب جمعیت هلال‌احمر، به هیچ وجه تعداد بیمارستان‌های صحرایی اضافه نمی‌شود، چرا که اکثر بیمارستان‌های کشور بر اساس اصول ایمنی ساخته یا بیمارستان‌های قدیمی نیز مرمت اساسی شده‌اند و آسیب‌پذیری کمتری دارند و به همین دلیل نباید منابع صرف تهیه بیمارستان صحرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha