سلامت نیوز : معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام مدارس کشور وارد طرح "مروج سلامت" می‌شوند، گفت: از مهر امسال در صدد راه‌اندازی تشکل‌های سلامت در مدارس هستیم.

محمد چینیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره برنامه‌های سلامت وزارت آموزش و پرورش و همچنین توسعه کمی و کیفی مدارس مروج سلامت به عنوان یکی از محورهای بهداشتی مدارس، افزود: بر اساس برنامه سند تحول بنیادین، تا پایان برنامه پنجم باید تمامی مدارس تحت پوشش طرح "مروج سلامت" قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار دارند، افزود: در صورتی که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان به توافق‌های لازم برسند، توسعه کمی و کیفی مدارس مروج سلامت با رویکردهای جدید در دستور کار معاونت سلامت قرار می‌گیرد.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ارتقای سلامت فردی و بهداشت محیطی از مهم‌ترین رویکردهای آموزش و پرورش در اجرای طرح مدارس مروج سلامت است و بر اساس تاکیدات سند تحول، مقرر شده یکی از برنامه‌هایی که به صورت مشترک بین دو وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش اجرایی شود، توسعه سواد بهداشتی یا ارتقای سلامت در بین دانش‌آموزان است.

چینیان ادامه داد: استقرار مفاهیم سلامت یکی از اهداف اصلی توسعه مدارس مروج سلامت است و با توجه به مزایایی که این مدارس دارند، اجرای برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی، تحرک فیزیکی و بدنی، سلامت محیط در مدرسه و بهبود تغذیه و ارائه مشاوره بهداشتی در بین دانش‌آموزان بخشی از برنامه‌هایی است که در قالب این طرح تدارک دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم این مدارس را به صورت کمی و کیفی توسعه دهیم، این اتفاق نویدبخش محله سالم، نسل سالم و جامعه سالم در آینده خواهد بود؛ چرا که با بهبود سواد سلامتی و بهداشتی در بین افراد، سالم زیستن به عنوان یک فرهنگ در جامعه اشاعه می‌یابد.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال از لحاظ محتوایی به دنبال غنی کردن آموزش‌ها در سه ضلع دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان هستیم، خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم این حوزه، راه‌اندازی تشکل‌های سلامت در مدارس و احیای برنامه‌های بهداشتی در بین دانش‌آموزان است.

چینیان گفت: مقرر شده تشکل‌های بهداشتی و سلامت دانش‌آموزی در تمامی مقاطع تحصیلی این مدارس راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: آموزش ضمن خدمت مربیان بهداشت نیز یکی از اهدافی است که در راستای توسعه مدارس مروج سلامت پیگیری می‌شود؛ چرا که مدیران و مربیان بهداشت به عنوان مجریان مدارس مروج سلامت هستند و باید از آموزش‌های لازم جهت ارتقای کیفیت برنامه‌ها برخوردار باشند.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره تامین نیروی انسانی مورد نیاز حوزه سلامت، از جمله مربیان بهداشت که به عنوان یکی از چالش‌های مهم امروز آموزش و پرورش مطرح است و بارها از سوی مسوولان مختلف درباره کمبود آن هشدار داده شده، اظهار کرد: مربیان بهداشت و نیروهای تخصصی که در حوزه سلامت مدارس فعالیت می‌کنند، جزو مهم‌ترین ابزارهای اجرای برنامه‌های این حوزه است، لذا باید برای بخش سلامت نیز نیروهای آن تامین شود.

چینیان تاکید کرد: برای جبران این کمبودها در حال حاضر از طریق رابطین بهداشت، موضوعات سلامتی و بهداشتی را در مدارس ارائه می‌کنیم که این امر یکی از راهکارهایی است که خلاء کمبود مربیان بهداشتی مدارس را پر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha