دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 76038
سلامت نیوز : تابستان در راه است و آفتاب سوزان، بازار سولاریوم را داغ می‌كند. رنگ برنزه برای پوست همیشه طرفداران بسیاری به ویژه در میان جوانان داشته و پای مد هم كه در میان باشد، تعداد زیادی به این رنگ پوست روی می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ برخی آفتاب می‌گیرند و برنزه می‌كنند، بعضی هم از دستگاه سولاریوم استفاده می‌كنند؛ چون تصور می‌كنند استفاده از این دستگاه ضررهای نور خورشید را ندارد. در حالی كه دستگاه‌های برنزه‌كننده پوست مانند نور خورشید و حتی بیشتر از آن برای پوست مضر است. سولاریوم دستگاهی اتاقك مانند است كه درون آن تختی قرار گرفته و در دیواره‌های آن لامپ‌های مولد اشعه ماورای بنفش‌ تعبیه شده و مدت‌هاست كه استفاده از آن در بیشتر مراكز زیبایی امریكا ممنوع شده است؛ اما متاسفانه هر چه آفتاب گرفتن و سولاریوم در كشورهای غربی محدود می‌شود، در ایران برنزه كردن و استفاده از این دستگاه‌ها رایج می‌شود.

20 سال پیری زودرس
دكتر عبدالله جوادی متخصص پوست، مو و زیبایی در این‌باره به می‌گوید: هیچ متخصص پوستی برنزه كردن را توصیه نمی‌كند، چه به صورت طبیعی زیر نور آفتاب و چه با سولاریوم. سرطان، پیری پوست، افزایش چین و چروك‌ و افتادگی پوست از عوارض استفاده از سولاریوم است كه در درازمدت خود را نشان می‌دهد و كسانی كه بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند، نسبت به سایرین 20 سال زودتر گرفتار پیری پوست و لكه‌های پوستی می‌شوند.

وی می‌افزاید: متاسفانه آفتاب گرفتن در ایران، به‌ویژه از سوی زنان جدی گرفته نمی‌شود و این موجب شده است آمار پوكی استخوان در كشور بالا برود. آفتاب‌گرفتن با روش درست كه ویتامین D بدن را تامین كند، مفید است؛ اما ماندن زیر آفتاب در مدت طولانی آسیب بسیاری به پوست می‌رساند.

آفتاب شدید، پیری زودرس می‌آورد و سرطان‌زاست، لذا همه افراد باید با استفاده از كرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرند. در زنان به علت نوع هورمون‌هایی كه در بدنشان ترشح می‌شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی بیشتر است. به گفته این متخصص اگر كودك زیر یك سال درگیر آفتاب سوختگی شود، احتمال این‌كه به سرطان پوست مبتلا شود، 16 برابر بیشتر می‌شود. به همین علت باید به كودكان یاد داد در برابر آفتاب مستقیم لباس آستین بلند بپوشند.

بهترین كرم ضد‌آفتاب
دكتر جوادی با بیان این‌كه آفتاب در فاصله زمانی 11 صبح تا 3 بعدازظهر بیشترین آسیب را به پوست می‌رساند، می‌گوید: كرم ضد آفتاب جلوی نفوذ اشعه ماورای بنفش A و B كه به بدن رنگ می‌دهد را می‌گیرد و پوست را جوان می‌كند. علاوه بر این از آفتاب سوختگی و عوارض آن جلوگیری خواهد كرد.

وی توصیه می‌كند: 15 تا 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از كرم‌های شیمیایی ضد آفتاب استفاده كنید، چون باید جذب پوست شود تا تاثیر واقعی را داشته باشد. كرم‌های ضد آفتاب دارای SPF(فاكتور محافظت از آفتاب) هستند كه از 30 + شروع می‌شود و هر چه پوست حساس‌تر باشد، SPF كرم هم، باید بالاتر باشد. كرم‌های ضدآفتاب انواع مختلفی مانند ضد آب(برای رفتن داخل آب)، چرب(برای پوست‌های خشك)، كم چرب(لوسیونی برای بدن و پوست‌های چرب) و كرم پودری(دارای ماده رنگی برای همرنگ شدن كرم با پوست) دارد كه با توجه به خصوصیات پوست و محل قرار گرفتن در آفتاب، استفاده می‌شود. جوادی می‌افزاید: مقدار كرم ضد آفتابی كه برای همه بدن در مواقع قرار گرفتن در معرض آفتاب مورد نیاز است، 30 میلی لیتر(2قاشق غذاخوری) است و این میزان برای پوست صورت باید 5 میلی لیتر باشد. اگر كرمی كه به پوست می‌زنیم كمتر از این مقدار باشد، كرم ضدآفتاب بی‌اثر خواهد بود.

بنابراین توصیه می‌شود كرم ضد آفتاب در طول روز هر 2 ساعت یك‌بار تمدید شود و اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب هستید(در طبیعت یا كنار دریا) هر 20 تا 30 دقیقه آن را تكرار كنید. وی درباره كرم‌های گیاهی هم توضیح می‌دهد: كرم‌های ضد آفتابی كه در آزمایشگاه تولید نشده و SPF آن‌ها مشخص نیست، ‌قابل اعتماد نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha