دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
سلامت نیوز : این بیماری معمولاً مشكلی جدی به حساب نمی آید و بسیاری از افراد ممكن است گهگاه در خواب دچار بیافتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ بسیاری از ما یا تجربه بدخواب شدن به علت خـُرخـُر كردن دیگران را داریم یا خودمان با خـُرخـُر كردن خواب را بر دیگران حرام كرده ایم! اما چرا خـُرخـُر می كنیم و آیا خرخر كردن می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد؟

خـُرخـُر كردن معمولاً مشكلی جدی به حساب نمی آید و بسیاری از افراد ممكن است گهگاه در خواب به خـُرخـُر بیافتند.

مردها 50 درصد بیشتر از زن ها احتمال دارد خـُرخـُر كنند. اما گاهی خـُرخـُر كردن علامت یك بیماری خطرناك است. خـُرخـُر كردن به علت ارتعاش كام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی كه ریه ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می كشند به وجود می آید.

چنین وضعیتی معمولاً هنگامی رخ می دهد كه عضلاتی كه راه های هوایی را باز نگه می دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی كه بافت های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد.

هر وضعیت یا ماده ای كه باعث شل شدن عضلات این ناحیه یا منجر به ساخته شدن بافت چربی در آن شود می تواند به خـُرخـُر منجر شود، از جمله: نوشیدن مشروبات الكلی، مصرف داروهایی مانند داروهای خواب آور، داروهای ضد سرماخوردگی یا آنتی هیستامین ها، خوابیدن بر روی متكای بیش از حد نرم یا بزرگ، به پشت خوابیدن و داشتن اضافه وزن.

انسداد مجاری هوایی و در نتیجه خـُرخـُر كردن، ممكن است ناشی از بد شكلی ساختمان بینی از جمله، كام نرم یا زبان كوچك یا بیش از حد دراز یا انحراف تیغه میانی بینی نیز باشد. از مصرف داروهای تسكین بخش و آنتی هیستامین (به خصوص هنگام خواب) اجتناب كنید.

اگر اضافه وزن دارید با ورزش كردن وزنتان را كاهش دهید.

اگر دچار آلرژی هستید، موادی را كه به آنها آلرژی دارید از محل خواب خود بزدایید. مثلاً حیوان خانگی تان را از اتاق خواب خارج كنید یا ملحفه های خود را مرتباً بشویید تا حشرات میكروسكوپی به نام هیره ها (مایت ها) كه یكی از عوامل شایع آلرژی هستند از آنها زدوده شوند.

به پهلو بخوابید.

اگر هوای اتاق خشك است، از یك دستگاه مرطوب كننده هوا استفاده كنید.

در دراگ استورها و داروخانه وسایل مختلف كمك به خواب وجود دارند كه به شما كمك می كنند روی پهلو بخوابید.

همچنین وسائلی برای گشاد كردن مجاری بینی در بازار موجود است كه به افرادی كه دچار احتقان و پرخونی بینی یا انحراف تیغه بینی هستند كمك می كند.

در صورتی كه به علت ناهنجاری فك یا دهان، تنفس شما از راه بینی با اشكال صورت می گیرد، دندانپزشك تان ممكن است با تجویز یك پروتز دهانی بتواند این مشكل را حل كند.در صورتی كه علاوه بر خرخر قطع تنفس هم در شما بوجود می آید.

* پزشكتان ممكن است راههای زیر را پیشنهاد كند:

- كم كردن وزن در صورتی كه چاق باشید.

- استفاده از فشار مداوم مثبت راههای هوایی : (CPAP) در این شیوه از ابزاری استفاده می شود كه اكسیژن را تحت فشار وارد بینی شما می كند و مجاری هوایی را كه روی هم خوابیده اند باز می كند.

- جراحی: از شیوه های مختلف جراحی برای رفع انسداد مجاری هوایی استفاده می شود از جمله جراحی سومنوپلاستی كه در آن با استفاده از امواج رادیویی پرفركانس، بافت های كام نرم كاهش داده می شود تا از انسداد مسیر عبور هوا به وسیله آن جلوگیری شود. یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کودکانی که در حین سال‌های اولیه کودکی‌شان به طور مداوم خرخر می‌کنند، با احتمال بیشتری ممکن است دچار مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری و پرتحرکی شوند.

پژوهشگران به بررسی 249 زوج مادر و کودک پرداختند و دریافتند که کودکانی که در هر دوی سال‌های دوم و سوم زندگی خر خر می‌کردند، در مقایسه با کودکانی که در این سنین خرخر نمی‌کردند، یا صرفا در یکی از این سال‌ها خرخر می‌کردند، با احتمال بیشتری نشانه‌های مشکلات رفتاری بروز می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha