دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 76054
سلامت نیوز : دو نوع اختلال ارثی نیز می‏ تواند ایجاد سیروز کند که یکی ویلسون به دلیل ذخیره ی مس و دیگری هموکروماتوز به دلیل ذخیره آهن می ‏باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ سیروز کبدی: یا التهاب شدید کبد از نظر آسیب‌شناسی (پاتولوژی) خصوصیات معینی دارد که با طیفی از نمودهای بالینی مشخص همراه است. انواع سیروز را می‌توان بر اساس ترکیبی از علل و خصوصیات معین مورفولوژیک مانند میکروندولار و ماکروندولار تقسیم بندی کرد.

* انواع سیروز عبارتند از:

۱-الکلی

۲-کریپتوژنیک و متعاقب ویروسی یا پس از نکروز

۳-صفراوی

۴-قلبی

۵-سوخت‌وسازی

۶-متفرقه

در اطفال علت سیروز انسداد مادرزادی این مجاری است که به آترزی مجاری مشهور است. دراین حالت باعث برگشت صفرا به کبد و آسیب کبدی می‏گردد. البته بوسیله جراحی می‏توان این مجاری را باز کرد و به بیماران کمک کرد.

در بزرگسالان مجاری صفراوی ممکن است بدلایلی ملتهب و دچار انسداد شوند از جمله این دلایل بیماری سیروز صفراوی اولیه است. نوع دیگر سیروز صفراوی بدلیل عمل جراحی کیسه صفرا می‏باشد که به دنبال آن مجرای صفراوی بدلیل عمل جراحی آسیب می‏بینند.

از علل غیر شایع دیگر واکنش شدید به بعضی داروها و یا مصرف طولانی مدت بعضی داروها و سموم محیطی و نیز نارسائی احتقانی قلب که باعث احتقان کبد و در نهایت سیروز می‏گردد. سیروز علل زیادی دارد. در ایالات متحده شایع ترین علت آن مصرف مشروبات الکلی است و در کشور ما ابتلا به ویروس های هپاتیت B ،‌ C و D می ‏باشد که البته درصدی از آن ها به دلیل هپاتیت مزمن به سیروز ختم می ‏شوند.

تعداد کمتری نیز به دنبال بیماری های ارثی مانند فیبروزکیستیک، کمبود آنزیمی به نام آلفا آنتی ‏تریپسین، گالاکتوزومی و بیماری ذخیره ‏ای گلیکوژن به سیروز مبتلا می ‏شوند.

محدود کردن گوشت قرمز به کمتراز 60-40  گرم در روز و درصورتیکه بیمار این مقدار را هم نتواند تحمل کند تبدیل  کردن آن به گوشت مرغ یا ماهی و پروتئین های گیاهی مانند سویا و یا پروتئین شیریا ماست .

مصرف روزانه یک لیوان شیریا یک کاسه ماست بلامانع است.

مصرف چربی درحد معمول بلامانع است . تنها در مواردی که بیمار دچار سوء جذب بدلیل کلستاز و زردی شدید می باشد بایستی مصرف چربی ها محدود شود .

مصرف نان های شور(مانند نان بازاری و ...) ،بیسکویت ها و انواع ترشی ها بدلیل داشتن نمک زیاد برای شما توصیه نمی شود . به این منظور می توانید از لیموی تازه بدون نمک استفاده کنید

مصرف سبزیجات و میوه ها عمدتا" بدون مشکل است و میتوانید استفاده کنید.

مصرف برنج  ماکارونی سیب زمینی در کسانیکه دچار قند خون بالا نیستند بلامانع  است . البته ترجیحا" بهتر است از مصرف شیرینی جات  به میزان زیاد پرهیز کرد.

نوشیدن مایعات ( آّب میوه- آب- چای و ... ) در حد رفع تشنگی  توصیه می شود و بیش از آن می توانند باعث افزایش آب بدن و تورم شما شود.

مصرف ویتامین ها و املاح در حد نیاز و توسط پزشک برای شما تجویزخواهد شد .

دو نوع اختلال ارثی نیز می‏ تواند ایجاد سیروز کند که یکی ویلسون به دلیل ذخیره ی مس و دیگری هموکروماتوز به دلیل ذخیره آهن می ‏باشد. سرطان کبد بعد از ابتلا به سیروز پدید می آید، سیروز یک بیماری کبدی است که می توان آن را به عنوان یک وضعیت پیش سرطانی در نظر گرفت.

اگر بتوان مصرف بیش از حد الکل را به عنوان شناخته شده ترین عامل ابتلا به سیروز شناخت، ویروس هپاتیت C هم عامل بسیار مهم دیگری در ایجاد این بیماری است. از بین هر ۱۰۰ نفر که آلوده به ویروس هپاتیت C هستند، ۲۰ نفر دچار سیروز می شوند، و این در حالی است که ۳۰% موارد سیروز منجر به سرطان کبد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha