سلامت نیوز : داروهایی مثل قرص‌های ضد حاملگی و کورتن‌ها اثر قرص‌های ضد دیابت را کاهش می‌دهند و برعکس بعضی از داروها مثل آسپرین اثر قرص‌های ضد دیابت را افزایش می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عاطفه توانا پزشک مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص داروهای کاهنده قند خون اظهار داشت: معمولاً افرادی که بیماری قند در آنها تشخیص داده می‌شود در صورتی که قند خون بالایی نداشته باشند در ابتدا چند هفته با رژیم غذایی تحت درمان قرار می‌گیرند و در صورت عدم کنترل قند خون، درمان دارویی شروع می‌شود.

وی اظهار داشت: بر خلاف تصور بسیاری از افراد باید توجه داشته باشیم که قرص‌ها دارای انسولین نیستند بلکه باعث تحریک سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده می‌شوند و یا می‌توانند به بدن کمک کنند که انسولین موجود در بدن بهتر و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قرص‌های خوراکی پایین آورنده قند خون شامل دو گروه می‌شوند، افزود: داروهای سولفونیل اوره که ترشح انسولین را افزایش می‌دهند مثل گلیبنگلامید و کلروپروپامید که عوارض جانبی آنها افزایش وزن و هیپوگلیسمی بالقوه است و دسته دوم بیگوانیدها؛ داروهایی که حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند مثل متفورمین که می‌تواند سبب کاهش وزن در زمان شروع شود و سطوح چربی را بهتر می‌کند و عوارض جانبی آن شکم‌درد، تهوع و اسهال در حداکثر 50 درصد بیماران است.

این پزشک در خصوص زمان مصرف قرص‌ها توصیه کرد: قرص گلیبنگلامید باید نیم ساعت قبل از غذا و متفورمین همراه غذا و یا بعد از غذا مصرف شود.

دکتر توانا در خصوص اینکه بعضی از بیماران در زمان بیماری و بی‌اشتهایی داروهای قند خون را مصرف نمی‌کنند، گفت: بیماران باید مصرف قرص را ادامه دهند و سعی کنند همراه غذا مایعات زیادی مصرف کنند و اگر به علت تهوع و استفراغ قادر به خوردن غذا نیستند به سرعت با پزشک خود تماس بگیرند.

وی تأکید کرد: بیماران مبتلا به قند خون می‌توانند با مصرف منظم قرص‌های تجویز‌شده توسط پزشک همچنین رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم، سطح قند خون خود را به حد طبیعی برسانند و از بروز عوارض مشکل‌ساز قند خون بالا جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha