سلامت نیوز : رئیس مرکز پایش مدیریت استان اصفهان گفت: خشکسالی متوسط در تمام نقاط کشور به جز بخش مرکزی به صورت پراکنده با وسعتی در حدود ۳ /۱۵ درصد دیده می‌شود.

مرتضی خداقلی در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: نتایج مطالعات و بررسی‌های انجام گرفته در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی استان اصفهان حاکی از آن است که تغییرات بارش در سطح کشور شدید نبوده و عمدتا بارش‌ها به فاصله نزدیکی حول میانگین درازمدت آن نوسان دارد.

وی ادامه داد: به طوری که بارش حدود ۷۳ درصد از مساحت کشور بین ۱۰درصد کمتر و بیشتر از میانگین دراز مدت تغییر می‌کند.

خداقلی افزود: مشابه ماه گذشته همچنان کرانه‌های دریای عمان و خلیج فارس، بخش‌های غربی دریای خزر و حواشی کشور بارشی کمتر از میانگین و بخش‌های شمال غربی، مرکز به سمت غرب و جنوب بارشی بیش از میانگین درازمدت را به خود دیده است.

خداقلی در توضیح وضعیت خشکسالی ایران تا پایان اردیبهشت ۹۲ خاطر نشان کرد: خشکسالی متوسط در تمام نقاط کشور به جز بخش مرکزی به صورت پراکنده با وسعتی در حدود ۳ / ۱۵ درصد دیده می‌شود به طوریکه در کرانه‌های خلیج فارس حاشیه غربی دریای خزر، شهرستان زاهدان، خاش و ایرانشهر و همچنین دو نواری که از بجنورد به سمت قم و اراک و از بجنورد به سمت طبس کشیده شده نمود پیدا کرده است. همچنین شهرستان‌های زهک و کنگان جم و نیز شهرستان‌های زابل ونهبندان به ترتیب باخشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره بیش از ۴۰ درصد از مساحت کشور بارشی بیش از میانگین درازمدت دریافت کرده‌اند بیان کرد: طی ۸ ماه گذشته از سال آبی جاری از نظر آمار بارش ثبت شده در ایستگاه‌های سپنوپتیک کشور تقریبا شرایط نرمال بوده و در حقیقت در سال آبی جاری خشکسالی هوا‌شناسی به وقوع نپیوسته است.

به گفته خداقلی این در حالیست که با طولانی شده بازه زمانی مورد بررسی و توجه به آمار بارش طی چند سال گذشته خشکسالی با شدت بالا اکثر مرزهای کشور را در بر گرفته است. خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، کاهش دبی رودخانه‌ها، کاهش بی‌سابقه ذخایر برخی سد‌ها و افت شدید و نگران کننده آب‌های زیرزمینی همه نشان از تداوم خشکسالی و بحران آب در اکثر مرزهای کشور است.

رئیس مرکز پایش مدیریت استان اصفهان لزوم مقابله با خشکسالی را جدی تلقی کرده و ادامه داد: مقابله و آمادگی در برابر خشکسالی نیازمند ارائه راهکارهای کوتاه و بلندمدت علمی و توجه به مدیریت ریسک خشکسالی است تا بتوان منابع آبی کشور را در دراز مدت حفظ کرد و این مهم نیازمند همکاری منسجم و یکپارچه تمامی نهادهای درگیر در امر خشکسالی و توجه به مدیریت یکپارچه حوزه‌های آبخیز کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha