دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
سلامت نیوز : معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در کشور تاکنون گزارشی از دوپینگ خونی در بین ورزشکاران نداشته ایم، گفت: خوشبختانه در ایران قاچاق خون وجود ندارد.

دکتر محسن منشدی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق خون در ایران وجود دارد، اظهار داشت: ما در این زمینه آماری نداریم و به هیچ وجه قاچاق خون در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به رایگان بودن خون در کشور افزود: مسئله خون با کالاهای دیگر همچون بنزین که به دیگر کشورها قاچاق می‌شود کاملأ متفاوت است چون این کالا یعنی خون بسیار خطرناک است و نمی‌توان به راحتی آن را حمل و نقل کرد چون به سیستم زنجیره‌ای نیاز است که این سیستم بسیار هزینه بر است.

دکتر منشدی تصریح کرد: با وجود اینکه خون در کشور رایگان است ولی با توجه به هزینه‌های بسیار گران وسایل و تجهیزات آن به خاطر رعایت زنجیره سرد و نگهداری شرایط خاص و همچنین نظر پزشکان این مسئله قاچاق خون در کشور تاکنون صورت نپذیرفته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ادامه داد: گرفتن خون در مکانی جدا از مراکز اصلی انتقال خون امکان پذیر نیست زیرا قبل از تزریق باید یکسری آزمایشات روی خون  صورت پذیرد که سازگاری آن خون با فرد گیرنده خون مورد تایید قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که دوپینگ خونی در ایران به چه صورت است، گفت: این مسئله بیشتر مربوط به ورزشکاران است و تاکنون در سیستم سازمان انتقال خون کشور چنین موردی نداشته ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha