دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 76068
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس از تصویب سند ملی رشد تکامل کودکان ایرانی برای جلوگیری از اختلالات کودکان در شورای عالی سلامت خبر داد.

دکتر علی سنگی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح تصویب اسناد متعدد در شورای عالی سلامت اظهار داشت: در این زمینه پیش‌نویس سند سلامت مردان به‌دلیل تعدد اسناد حوزه سلامت و کمبود وقت به تصویب نرسید ولی در این راستا خوشبختانه سند ملی رشد تکامل کودکان ایرانی در شورای عالی سلامت به تصویب رسید.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اسناد مربوط به جلوگیری از اختلالات کودکان، سند ملی رشد تکامل کودکان است که وزارت بهداشت برای تهیه این سند به‌مدت 3 تا 4 سال با همکاری نهادها و سازمان‌های متعدد از جمله آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و وزارت رفاه به تدوین آن اقدام کرد که خوشبختانه در آخرین جلسه شورای عالی سلامت این سند ملی مهم به تصویب رسید.

دکتر سنگی در تشریح سند ملی رشد تکامل کودکان بیان داشت: این سند در راستای جلوگیری از اختلالات کودکان از جمله مشکلات شنوایی، حرکتی، رفتاری و چگونگی ارتباط برقرار کردن کودک با همسالان و والدین به‌خصوص برای کودکان زیر 6 سال تهیه شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ادامه داد: سند ملی رشد کودکان تمام موضوعات مرتبط به کودک شامل موارد جسمی، خلقی و مسائل دیگر را در بر می‌گیرد و به‌زودی دستورالعمل‌های این سند ملی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

سنگی در پاسخ به این پرسش که ابعاد و دامنه اجرای سند ملی رشد کودکان دقیقاً چه مراکزی را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: این سند ملی بیشتر در پیش‌دبستانی‌ها و مهدهای کودک به‌صورت عملیاتی به‌کار گرفته می‌شود ولی در مجموع تمام کودکان ایرانی به‌خصوص کودکان زیر 5 تا 6 سال را در برمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تهیه سند ملی رشد کودکان ایرانی از تجارب دیگر کشورها در این زمینه استفاده شده است، گفت: بله، در این زمینه برای تهیه سند ملی رشد کودکان از تجارب کشورهای موفق نظیر کوبا، استرالیا، کانادا و حتی آمریکا استفاده شده است و توانسته‌ایم با استفاده از تجارب این کشورها و بومی کردن این اسناد، سند ملی رشد کودکان ایرانی تهیه کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ادامه داد: در این راستا برخی از این کشورها نظیر کوبا که توانسته‌اند سند ملی رشد کودک را در کشورشان به اجرا درآورند اعلام کرده‌اند با اجرای موفق این سند توانسته‌اند رشد جرم و جرائم را نیز در کشورشان کاهش دهند.

سنگی خاطرنشان کرد: اجرا شدن کامل سند ملی رشد کودکان باعث پیشگیری از اختلالات مختلف در کودکان می‌شود به‌طوری که با شناسایی این اختلالات هزینه‌های درمان در کشور نیز بسیار کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha