سلامت نیوز : جراح و متخصص ارتوپدی گفت: اگر فرد بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا قادر به گذاشتن پا بر روی زمین نباشد یا تغییر شکل شدیدی در پا مشاهده کند باید به شکستگی مشکوک شود.

غلامرضا مساحی خالقی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: افراد در مواجهه با پیچ‌خوردگی مچ پا باید اطمینان حاصل کنند که این پیچ‌خوردگی به شکستگی منجر شده یا خیر.

جراح و متخصص ارتوپدی تصریح کرد: اگر فرد بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا قادر به گذاشتن پا بر روی زمین نباشد یا تغییر شکل شدیدی در پا مشاهده کند باید به شکستگی مشکوک شود و در همان مرحله اول به پزشک متخصص مراجعه کند اما اگر توانست پایش را بر روی زمین بگذارد و با وجود درد کمی هم راه برود احتمال شکستگی خیلی کمتر است.

عضو کمیته علمی انجمن جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: این دسته از افراد که احتمال می‌رود دچار شکستگی قوزک پا یا شکستگی در استخوان قاپ یا پیلوت نشده‌اند باید در مرحله اول بر روی موضع، یخ بگذارند و در مرحله بعد نیز استراحت کنند.

 وی استراحت گفت: این دسته از افراد باید پا را 40 تا 50 سانتی متر بالاتر از سطح قلب خود قرار دهند یعنی روی زمین بخوابند و یک بالشت زیر پا بگذارند و تا زمانی که ورم و درد پا کمتر شود و قادر به راه رفتن شوند این عمل را ادامه دهند.

مساحی خالقی ادامه داد: اگر فرد بعد از استراحت قادر به راه رفتن بود و درد کمی داشت باید به همین روش ادامه دهد یعنی یخ، استراحت و بالا گذاشتن پا ؛ اما اگر بعد از 24 ساعت و با ادامه این روش ، درد آرامتر نشد و تشدید پیدا کرد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند چرا که امکان دارد لیگمان‌ها پاره یا مچ پا دچار شکستگی شده باشد که درمان خاص خود را می‌طلبد.

این جراح و متخصص ارتوپدی به افرادی که پیچ‌خوردگی‌های مکرر دارند توصیه کرد از کفش‌هایی استفاده کنند که تا بالای مچ پا را می‌گیرد یعنی کفش‌های نصف پوتینی و کفش‌هایی که طبی باشند همچنین به خانم‌ها توصیه کرد از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند بپرهیزند.

عضو کمیته علمی انجمن جراحان ارتوپدی ایران اضافه کرد: اگر تعداد پیچ‌خوردگی‌های پا در فرد از 3 تا 4 بار در سال بیشتر بود یا فرد خیلی راحت و بدون هیچ دلیلی مچ پایش پیچ می‌خورد باید به پاره یا شل بودن لیگمان‌های پا شک کند و به پزشک متخصص برای بررسی بیشتر مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha