سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7608

افرادی كه دندان‌های عقل خود را كشیده‌اند می‌دانند كه این دندان‌ها واقعا غیر از مزاحمت اثری ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اینترنتی لایوساینس، اكنون مطالعه‌ای كه جزئیات آن در شماره ‪ ۲۷‬سپتامبر مجله "نیچر" منتشر شده است، نشان می‌دهد كه این دندان‌های آزاردهنده احتمالا به تنها به دلیل ضعف در یك مكانیسم تكاملی كه به آنها اجازه می‌دهد به انتهای فك راه پیدا كنند، وجود دارند.

دندان‌های آسیا عقب‌ترین دندان‌ها در دهان بیشتر پستانداران هستند.

انسان‌های بزرگسال ‪ ۱۲‬دندان آسیا دارند ( سه دندان آسیا در هر طرف فك بالا و پایین) و آخرین دندان هر گروه دندان عقل نامیده می‌شود.

دندان‌های آسیا معمولا به ترتیب از جلو به عقب درمی‌آیند و دندان عقل آخرین دندانی است كه در سنین بین ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۴‬سالگی نمایان می‌شود.

اگر به اندازه كافی در فك جایی برای رویش دندان‌های عقل نباشد و رویش آنها موجب بروز نامنظمی در دندان‌های دیگر شوند در آن موقع زمان انجام رویه دردناك دندانپزشكی كه همانا كشیدن دندان عقل است فرا می‌رسد.

یك موضوع درباره دندان‌های آسیاب كه دانشمندان را گیج و متحیر كرده این است كه چرا برخی افراد دندان‌های عقل بسیار بزرگی دارند درحالیكه سایر افراد (كه در واقع شانس آورده‌اند) ممكن است اصلا دندان عقلی نداشته باشند.

برای كمك به پاسخ به این سوال، محققان در "دانشگاه هلسینكی" در فنلاند دندان‌های موش را در محیط آزمایشگاهی كشت دادند.

محققان دریافتند كه توازن میان دو مكانیزم مولكولی یعنی "فعال‌سازی" و "بازداری"، تعداد دندان‌هایی را كه از ریشه دندان (جوانه كوچكی از بافت كه بعدا به دندان تبدیل می‌شود) می‌رویند و اندازه این دندان‌ها را كنترل می‌كند.

زمانیكه این دو مكانیزیم در توازن هستند هر سه این دندان‌ها درمی‌آیند و اندازه آنها تقریبا یكسان است.

اما اگر این دو مكانیزم در توازن نباشند، اندازه این دندان‌ها متفاوت می‌شود. اگر مكانیزم فعال‌سازی برنده شود، هر دندان به ترتیب بزرگتر می‌شود بطوریكه دندان عقل، در نقش قلدر گروه عمل می‌كند و دردی واقعی را در دهان ایجاد می‌كند. در مواردی بسیار استثنایی نیز ممكن است كه سر و كله چهارمین دندان آسیا نیز پیدا شود.

از طرف دیگر اگر مكانیزم بازداری برنده شود، این دندان‌ها به ترتیب كوچكتر می‌شوند بنابراین دندان عقل از همه آنها كوچكتر می‌شود كه در نهایت این وضعیت، ممكن است اصلا دندان عقلی نروید.

"یوكا یرنوال" یكی از اعضای گروه محققان گفت، بیشتر انسان‌های اولیه هر چهار دندان عقل خود را داشتند و همه آنها تقریبا به یك اندازه بودند بنابراین در آن زمان احتمالا این دو نیرو در توازن بودند.

یرنوال به لایوساینس گفت، اما اكنون دندان‌های عقل ما معمولا كوچكتر از بقیه دندان‌های آسیاب هستند كه این بدین معناست كه نیروی بازداری احتمالا از نظر تكاملی برنده می‌شود. هرچند در تمام اشخاص به این صورت نیست.

یرنوال گفت، حتی با وجود اینكه دندان‌های عقل كوچكتر می‌شوند اما هنوز می‌توانند مشكلاتی بوجود آورند زیرا فك انسان نیز با گذشت زمان كوچكتر شده است كه این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد كه انسان‌ها آشپزی یاد گرفته‌اند و غذای ما اكنون نرمتر شده است و به نیروی كمتری برای جویدن نیاز دارد.

بنابراین دندانپزشكان تا مدتها بعد كارشان همچنان رونق خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha