سلامت نیوز : معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، به چارت تشکیلاتی تربیت بدنی وزارتخانه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در این وزارت مدیریت تربیت بدنی زیر نظر معاونت دانشجویی و فرهنگی قرار دارد، در حالی که اگر بخواهیم یک برنامه ریزی مدون، منظم و هدفمندی در حوزه ورزش داشته باشیم باید متولی ورزش کارکنان در وزارت بهداشت یک ارگان یا اداره مستقل باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد حسین آیتی به مهم ترین تمهیدات فرهنگی وزارت بهداشت برای دانشجویان، کارکنان، فرزندان پرسنل دانشگاه و بازنشستگان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت در بحث دانشجویان به نسبت برنامه های فرهنگی قابل قبولی را دارد، به طوری که جشنواره فرهنگی دانشجویان هر ساله در شهریور ماه برگزار می شود و دانشجویان باید در طول مدت تابستان و یا قبل از آن از فرصت‌های اوقات فراغت خود برای خلق اثر و شرکت در این جشنواره استفاده کنند.

وی در ادامه برگزاری جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت را یکی از جامع ترین جشنواره های اجرا شده در سطح کشور مطرح کرد و گفت: این جشنواره در شش بخش کاملا مجزا، متنوع و مفصل در کلیه مسائل فرهنگی برگزار می شود و موضوعاتی چون بخش های ادبی و زیر شاخه هایش اعم از شعر، داستان نویسی، خاطره نویسی و حتی انواع شعر، در بخش هنری انواع هنرها، و بخشهای نشریات دانشجویی، فناوری اطلاعات، پژوهشهای دانشجویی و مباحث معارف اسلامی و در مجموع 64 زمینه برای مسابقه در اختیار دانشجویان علوم پزشکی کشور قرار داده می شود.

آیتی یادآور شد: بطور یقین می توان ادعا کرد که در کشور هیچ مسابقه فرهنگی و هنری وجود ندارد که دانشجویان در 64 زمینه بتوانند بایکدیگر به رقابت بپردازند، در وزارت بهداشت تقریباً هر دانشجویی می تواند با توجه به علاقه مندی خود در یکی از آیتم های مسابقه شرکت کند و با وجود اینکه هنوز فرصت ارسال آثار را برای ثبت اثر در سامانه وزارت بهداشت باقی مانده است آمار اخذ شده نشان می دهد تاکنون بیش از 32 هزار اثر به سامانه جشنواره رسیده و ثبت اثر شده اند و همه این آثار نیازمند فکر، انرژی و خلاقیت دانشجویان است.

آیتی یکی دیگر از برنامه های بزرگ معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت برای دانشجویان را المپیادهای ورزشی سالانه معرفی کرد و افزود: در بخش دیگری از فعالیت‌های دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت ،المپیادهای ورزشی کشور را در این وزارت خانه داریم و این المپیادهای ورزشی هرساله در تابستان برگزار می شوند که تا کنون بیش از 20 هزار دانشجو در سراسر کشور فعالیت ورزشی دارند و از بین این تعداد حدود 3000 نفر از دانشجویان به مرحله نهایی المپیاد ورزشی می رسند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت ادامه داد: جشنواره قرآنی از دیگر برنامه های تابستانی این وزارت خانه است که در بخش های مختلف برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین برنامه های فرهنگی و ورزشی کارکنان وزارت بهداشت را ناکافی توصیف کرد و گفت: وزارت بهداشت با داشتن 400 هزار کارمند و عضو هیات علمی، دومین وزارتخانه پرجمعیت کشور است به همین جهت در بحث پرسنلی، لازم است برنامه های خاص و مفصلی در زمینه های فرهنگی و ورزشی برای آنها تدبیر شود.

به گفته آیتی برنامه های فرهنگی ویژه نظیر جشنواره قرآنی برای کارکنان وزارت بهداشت نیز اجرایی می شود اما درخصوص فعالیت های تربیت بدنی پرسنل این وزارت خانه، فعالیتهای چشمگیری انجام نشده است، بحثی درخصوص تولی گری تربیت بدنی کارکنان در وزارت بهداشت وجود دارد که این چالش مانعی جدی برای اجرای فعالیت‌های تربیت بدنی کارکنان و اعضای هیات علمی در این وزارت خانه شده است.

وی در ادامه از چارت تشکیلاتی تربیت بدنی وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: دانشگاههای علوم پزشکی کشور به فراخور شرایط و امکانات موجود خود فعالیت‌هایی را برای برنامه های ورزشی دارند. مثلاً دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کارکنان خود المپیادهای داخلی را طراحی و اجرا کرده یا برنامه های ورزشی دیگری را نیز پایه گذاری نموده است در حالی که وزارت بهداشت نتوانسته بصورت متمرکز و نظام مند از فعالیتهای ورزشی پرسنل خود حمایت کند.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، همچنین خاط نشان کرد: در این وزارتخانه مدیریت تربیت بدنی زیر نظر معاونت دانشجویی و فرهنگی قرار دارد در حالی که اگر بخواهیم یک برنامه ریزی مدون، منظم و هدفمندی در حوزه ورزش داشته باشیم باید متولی ورزش کارکنان در وزارت بهداشت یک ارگان یا اداره باشد.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت درخصوص حل مشکل برنامه ریزی ورزش کارکنان این وزارتخانه اذعان داشت: ما پیشنهاد خود را در این زمینه به شورای معاونین و سیاستگذاری وزارت بهداشت ارائه دادیم اینکه بهتر است این مسئولیت ها تجمیع و یک مرکز واحد در وزاتخانه متولی فعالیتهای ورزشی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور راه اندازی شود.

وی در پایان اشاره کرد: امیدواریم اتفاق تجمیع تولی‌گری تربیت بدنی وزارت بهداشت در بحث دانشجویان و کارکنان به وقوع بپیوندد و کلیه فعالیت‌های ورزشی در یک جا متمرکز شود و یک واحد سیاستگذاری و برنامه ریزی آن را در دست بگیرد تا وزارت بهداشت نیز بتواند خدمات و وظایف خود را در زمینه ورزش و سلامت ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha